Tåler dette bordet et akvarie på 250 l?

Lurer på om dette borde tåler et akvarie på 250 L.
Med vann, glass og sand veier det over 300 kg. Nei,det ville jeg aldri plassert på den spinkle greia der. Ikke noe støtte i midten eller noe.

Skal love deg at du vil angre for at du sparte på kronene når det gjelder hva du skal sette akvariet på, den dagen akvariet sprekker og du får over 200 liter vann utover huset....

Kjøp deg et porsarørstativ i aluminium! De finnes i sølvfarget eller svart-farget. Og de holder!
Evt, kjøp og bruk Lecablokker og bygg eget akvariebord. Lecablokkene tåler de hundrevis av kiloene lett.
mona o
Med vann, glass og sand veier det over 300 kg. Nei,det ville jeg aldri plassert på den spinkle greia der. Ikke noe støtte i midten eller noe. Skal love deg at du vil angre for at du sparte på kronene når det gjelder hva du skal sette akvariet på, den dagen akvariet sprekker og du får over 200 liter vann utover huset.... Kjøp deg et porsarørstativ i aluminium! De finnes i sølvfarget eller svart-farget. Og de holder! Evt, kjøp og bruk Lecablokker og bygg eget akvariebord. Lecablokkene tåler de hundrevis av kiloene lett.

Takk for svar.

Problemet mitt er at jeg har et budsjett på 0 kr. Får se om jeg finner noe mer solid som er gratis.
Dersom du hadde plassert en bjelke på midten under og stivet den opp med vinkler /stag tror jeg bordet hadde klart det. Hver av yttersidene tåler sikkert vekten av akvariet alene når de står vertikalt - så det er viktig at konstruksjoner er så stiv som mulig.

Hvis du gjør slik som illustrert på bildet:
http://bildr.no/view/1054514

Den svarte streken som er i midten av bordet er en bjelke som er plassert på midten i bredde og lengde (fjern skuffen).
de firkantene som er plassert rundt er vinkler. DEt er en vinkel på hver hylle på begge sider - en mot veggen og en mot bjelken. Gjør du slik som på tegningen, er det ingen tvil om at bordet vil kunne holde akvariet.
Sto
Dersom du hadde plassert en bjelke på midten under og stivet den opp med vinkler /stag tror jeg bordet hadde klart det. Hver av yttersidene tåler sikkert vekten av akvariet alene når de står vertikalt - så det er viktig at konstruksjoner er så stiv som mulig. Hvis du gjør slik som illustrert på bildet: http://bildr.no/view/1054514 Den svarte streken som er i midten av bordet er en bjelke som er plassert på midten i bredde og lengde (fjern skuffen). de firkantene som er plassert rundt er vinkler. DEt er en vinkel på hver hylle på begge sider - en mot veggen og en mot bjelken. Gjør du slik som på tegningen, er det ingen tvil om at bordet vil kunne holde akvariet.

Takk for innstatsen!
Skal se om jeg får tak i en bjelke og noen vinkler.
Ble muligens litt rotete innlegg. Men det viktigste er å stive opp skikkelig, dersom du gjør dette, klarer sikkert bordet fint å holde tyngen til akvariet.
plasserer du en bjelke akkuratt i midten vil kommoden garantert kunne holde oppe akvariet.

Husk å bruk litt store og grove skruer på vinklene. Vil du være helt sikker kan du borre hull og bruke skrue med mutter - men tror dette blir litt vel overkill.

Vinklene koster sikkert bare totalt 100.- så har du sikkert litt skruer og gjerne en bjelke liggende, så det blir ikke så dyrt
Det som bekymrer meg mest med denne konstruksjonen er ikke den vertikale belastningen, men den diagonale.

Med mindre bakplata er skrudd fast i møbelet, og er en del av konstruksjonen ( noe jeg tviler på), vil møbelet temmelig sikkert klappe sammen som en pappeske etter hvert.

Du trenger altså avstiving diagonalt både i bakkant og i framkant. ( En diagonal avstiving kan være et kryss av plank, eller en hel plate. Viktig i begge tilfeller, er at det er godt forankret i den øvrige konstruksjonen. )

Videre, må du som nevnt i tidligere svar, også støtte opp vertikalt på midten. Du må fjerne skuffa, og sette inn en vertikal støtte. Det er viktig at denne går helt ned til gulvet.

be naboen og naboen til naboen. gjerne noen med noen kilo ekstra.
finn frem en liten krakk ob be dem gå opp på bordet.

prøv å finne naboer som tilsammen blir rundt 250 kilo.

husk 1 liter vann veier 1 kilo.
akvariet veier en god del kilo.
++

kjør på med naboer...
det kan jo bli morro...

hehe

lykke til.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap