Pigget stingsild
Er det noen her på forumet som har eller har hørt om muligheten for å fange stingsild å ha den i akvariumet?
Som barn hadde jeg og min bror stingsild som vi fanget i et vann (2stk) og hadde dem sammen med guppyene våre i et 190liters akvarium. Her bodde de i to år, og så ut til å trives. (dette da sett med barns øyne vel og merke)
Jeg synes den dag i dag at de er utrolig fine fisker, og jeg kunne godt tenkt meg å ha noen i 100litern jeg har nå. Men jeg vil jo ikke at det skal bli kræsj med fiskene jeg allerede har, så derfor lurer jeg på noen småting om stingsilda:
-Hvor stor blir den, og hvor stor plass trenger den?
-Vil den trives i høyere tempratur (25grader ca)
-Er den agressiv mot annen fisk?
-Er den stimfisk? eller kan to til tre individer trives?
-Har den spesielle behov med tanke på strøm i vannet, planter og vannverdier?
Takk for svar
Som barn hadde jeg og min bror stingsild som vi fanget i et vann (2stk) og hadde dem sammen med guppyene våre i et 190liters akvarium. Her bodde de i to år, og så ut til å trives. (dette da sett med barns øyne vel og merke)
Jeg synes den dag i dag at de er utrolig fine fisker, og jeg kunne godt tenkt meg å ha noen i 100litern jeg har nå. Men jeg vil jo ikke at det skal bli kræsj med fiskene jeg allerede har, så derfor lurer jeg på noen småting om stingsilda:
-Hvor stor blir den, og hvor stor plass trenger den?
-Vil den trives i høyere tempratur (25grader ca)
-Er den agressiv mot annen fisk?
-Er den stimfisk? eller kan to til tre individer trives?
-Har den spesielle behov med tanke på strøm i vannet, planter og vannverdier?
Takk for svar
Postet 28.12.11 kl 00:06
Postet 28.12.11 kl 00:21
Stingsild er en artig fisk å ha i akvarium. I leketiden får hannen praktfulle farger mens hunnen er nokså ensfarget grå. Hannen bygger rede av små plantedeler og samler på hunner som han lokker inn for å få dem til å gyte. Så gyter han melke over eggene og jager vekk damen og ser etter en ny. (I akvarium må hunnen fjernes.) Når han synes det er nok egg, passer han på dem og vifter med brystfinnene så eggene blir overstrømmet med oksygenrikt vann. Etter klekkingen beskytter han yngelen mot alle røvere - andre fisker og vanninsekter. I akvarium har jeg bare lykkes med klekking en gang, - det var ganske moro!
Jeg har holdt stingsild i flere omganger - i sommermånedene. Liksom andre nordiske fisker er de vanskelige å få til å trives på helårsbasis ettersom "våre" fisker vil ha det kjølig (kaldt) vinter og vår. I leketiden kan du bare holde en enkelt hann, med flere blir det slagsmål og drap. Mine hanner ble voldsomt opphisset bare jeg beveget noe rødt forbi akvariet.
Stephan
Jeg har holdt stingsild i flere omganger - i sommermånedene. Liksom andre nordiske fisker er de vanskelige å få til å trives på helårsbasis ettersom "våre" fisker vil ha det kjølig (kaldt) vinter og vår. I leketiden kan du bare holde en enkelt hann, med flere blir det slagsmål og drap. Mine hanner ble voldsomt opphisset bare jeg beveget noe rødt forbi akvariet.
Stephan
Postet 28.12.11 kl 00:37
Åj! jøss så det går ann? :P dette var jo morro å høre.
Hvordan ser du forskjell på hunnen og hannen når den fanges?
Kanskje en hann og en eller to hunner kunne passet bra.
Men, jeg tenker jo at det kan kanskje bli litt skummelt med Leopard danioene og pansermallene mine. De er jo nyskjerrige på alt som er og danioene er raske når de får færten av egg eller yngel, så ser for meg at det kanskje kan bli litt konflikt.
Tror du det hadde funket å ha 2-3 stingsild i et 60liters? Eller blir det for smått?
Har nemlig tenkt å sette opp et lite akvarium med noen reker og litt smått i.
Hvor store blir dem?
Hvordan ser du forskjell på hunnen og hannen når den fanges?
Kanskje en hann og en eller to hunner kunne passet bra.
Men, jeg tenker jo at det kan kanskje bli litt skummelt med Leopard danioene og pansermallene mine. De er jo nyskjerrige på alt som er og danioene er raske når de får færten av egg eller yngel, så ser for meg at det kanskje kan bli litt konflikt.
Tror du det hadde funket å ha 2-3 stingsild i et 60liters? Eller blir det for smått?
Har nemlig tenkt å sette opp et lite akvarium med noen reker og litt smått i.
Hvor store blir dem?
Postet 28.12.11 kl 00:45
Trepigget stingsild lever i salt-, brakk- og ferskvann. Den synes å like brakkvann aller best. I Östersjøen (hvor vannet er lite salt i forhold til hva vi er vant til) fins den stedvis i så store mengder at den har vært fisket kommersielt for oljeutvinning. I saltvann blir den opptil 11 cm, i brakk- og ferskvann en del mindre.
Jeg har bare holdt stingsild i artsakvarium - uten andre fisker. Hvordan den vil fungere sammen med de artene du nevner, (og med reker), kan jeg ikke svare på, men jeg har mine tvil. Og de fleste habitatene hvor stingsilden lever, har relativt hardt vann og høy pH. Et par i en 60-liter tror jeg vil gå bra. Foring går greit, heng ned en liten bit fiskefilet i en tråd, så blir det fest. Og ellers f.eks frosne røde mygglarver, artemia etc. Jeg prøvde med tørrfor til mine, men det sa de nei takk til.
I leketiden har hannen et sterkt innslag av rødt, andre årstider er kjønnene nokså like. Selv fanget jeg en liten flokk for å være sikker på å få med begge kjønn, og så slapp jeg ut de overtallige der jeg hadde fanget dem.
Stephan
Jeg har bare holdt stingsild i artsakvarium - uten andre fisker. Hvordan den vil fungere sammen med de artene du nevner, (og med reker), kan jeg ikke svare på, men jeg har mine tvil. Og de fleste habitatene hvor stingsilden lever, har relativt hardt vann og høy pH. Et par i en 60-liter tror jeg vil gå bra. Foring går greit, heng ned en liten bit fiskefilet i en tråd, så blir det fest. Og ellers f.eks frosne røde mygglarver, artemia etc. Jeg prøvde med tørrfor til mine, men det sa de nei takk til.
I leketiden har hannen et sterkt innslag av rødt, andre årstider er kjønnene nokså like. Selv fanget jeg en liten flokk for å være sikker på å få med begge kjønn, og så slapp jeg ut de overtallige der jeg hadde fanget dem.
Stephan
Postet 28.12.11 kl 02:10