Hvordan få hvidte steiner hvidte igjen,. er grønne.
Postet 28.12.11 kl 14:54
På dagligvarebutikken kan du få kjøpt deg en neglebørste. En helt ren og ny en, som aldri har vært i kontakt med såpe. Disse neglebørstene er perfekte til å skrubbe stener rene for alger! Jeg har alltid en neglebørste liggende blant akvarieutstyret mitt, de kan brukes til så mangt. Men pass på at den ikke brukes til noe som helst av såper, det er giftig for fisk. Legg den derfor blant akvariesakene dine, så ingen tar feil og bruker den til noe annet.
Postet 28.12.11 kl 15:03
mona oPå dagligvarebutikken kan du få kjøpt deg en neglebørste. En helt ren og ny en, som aldri har vært i kontakt med såpe. Disse neglebørstene er perfekte til å skrubbe stener rene for alger! :) Jeg har alltid en neglebørste liggende blant akvarieutstyret mitt, de kan brukes til så mangt. Men pass på at den ikke brukes til noe som helst av såper, det er giftig for fisk. Legg den derfor blant akvariesakene dine, så ingen tar feil og bruker den til noe annet.
Skal prøve det. Har en svamp børste som eg bruker på innsiden av glasse.
Da fungere sikkert en neggel bærste-
Postet 28.12.11 kl 16:42
Postet 29.12.11 kl 11:45
Postet 30.12.11 kl 04:35
Hva slags steiner er det? Er de porøse eller mer som "steinhard" granitt?
Er de harde så kan de blekes i klorinvann. Jeg har gjort det flere ganger med granitt og det fungerer fint.
Tror jeg bruker omtrent 1/4 dl klorin til en halv bøtte vann.
La de ligge i ca 10 minutter
Da er det viktig å skylle dem veldig godt etterpå og la dem ligge og tørke i f.eks en uke på et varmt sted.
Det å la steinene ligge ute i vær og vind kan også bleke dem. Spesielt hvis det er sol, kanskje. Jeg har et lager med stein i hagen. Legger ut stygge, algegrodde steiner der og bytter de ut med steiner som har blitt bleket naturlig.
Er de harde så kan de blekes i klorinvann. Jeg har gjort det flere ganger med granitt og det fungerer fint.
Tror jeg bruker omtrent 1/4 dl klorin til en halv bøtte vann.
La de ligge i ca 10 minutter
Da er det viktig å skylle dem veldig godt etterpå og la dem ligge og tørke i f.eks en uke på et varmt sted.
Det å la steinene ligge ute i vær og vind kan også bleke dem. Spesielt hvis det er sol, kanskje. Jeg har et lager med stein i hagen. Legger ut stygge, algegrodde steiner der og bytter de ut med steiner som har blitt bleket naturlig.
Postet 30.12.11 kl 12:02
Grav dem ned i sanden og la dem ligge der et par uker?
Stein som det gror alger på i karet mitt har jeg bare snudd opp ned og da er de helt fri for alger på den siden som har vært nedi sanden.
Jeg har biltema blåsesand og tror at algene dør da de ikke får noe særlig lys og oksygen.
Aner ikke om dette fungerer om du har småstein/grus på bunnen.
Stein som det gror alger på i karet mitt har jeg bare snudd opp ned og da er de helt fri for alger på den siden som har vært nedi sanden.
Jeg har biltema blåsesand og tror at algene dør da de ikke får noe særlig lys og oksygen.
Aner ikke om dette fungerer om du har småstein/grus på bunnen.
Postet 30.12.11 kl 14:02
Postet 31.12.11 kl 09:37