Noen som har noen ideer til forskemuligheter?
Hei
Jeg går på lærerutdanningen der jeg for tiden fordyper jeg meg i Naturfag. Vi skal ha en stor oppgave der vi skal forske på en ting som vi interesserer oss for. Deretter skal vi skrive en rapport på dette.
Jeg har veldig lyst til å dra inn hobbyen min, men sliter med å finne en problemstilling så lurte på om noen her har noen tips/ideer på hva jeg kan forske på?
Kriterier:
- Har kunn et 70L akvarie til rådighet.
- Har kunn et par mnd på oppgaven.
- Det må ikke koste for mye... student
Jeg er kjempe takknemelig for alle innspill
Nils
Jeg går på lærerutdanningen der jeg for tiden fordyper jeg meg i Naturfag. Vi skal ha en stor oppgave der vi skal forske på en ting som vi interesserer oss for. Deretter skal vi skrive en rapport på dette.
Jeg har veldig lyst til å dra inn hobbyen min, men sliter med å finne en problemstilling så lurte på om noen her har noen tips/ideer på hva jeg kan forske på?
Kriterier:
- Har kunn et 70L akvarie til rådighet.
- Har kunn et par mnd på oppgaven.
- Det må ikke koste for mye... student
Jeg er kjempe takknemelig for alle innspill
Nils
Postet 10.01.12 kl 18:08
Fyi
Jeg har for det meste holdt på med malawi arter og ciklider(stort sett sneglehuslekere) så dette er de artene jeg vet mest om. Jeg tror det hadde vært morsomt å forsket på samenheng mellom mat, vannverdier, vegetasjon og det at fiskene yngler. Deretter hva som skal til for at yngelen vokser opp. Men dette tror jeg tar litt lenger tid en det jeg har til rådighet:P
Postet 10.01.12 kl 18:09
Postet 10.01.12 kl 18:36
Fint med flere lærerstudenter i naturfag
Du sier ingenting om tidsaspektet du har på oppgaven.
Du kan jo feks. forske på innkjøring av akvarium med ammoniakk vs. vanlig innkjøring vs. bakterier fra dyrebutikk. Er kanskje litt vanskelig om du ikke har flere akvarium, eller god nok tid.
Tror ikke du kan forske på dyr og vannverdier, da det kan ses som dyreplageri.
Du sier oppgaven går ut på at dere skal forske på en ting dere interreserer dere for. Betyr det at dere skal ha forskning på noe, eller skal dere utforske muligheten for å kunne bruke det dere interreserer dere for i naturfag på skolen?
Har du mulighet til å legge ut oppgaven som dere har fått?
Du sier ingenting om tidsaspektet du har på oppgaven.
Du kan jo feks. forske på innkjøring av akvarium med ammoniakk vs. vanlig innkjøring vs. bakterier fra dyrebutikk. Er kanskje litt vanskelig om du ikke har flere akvarium, eller god nok tid.
Tror ikke du kan forske på dyr og vannverdier, da det kan ses som dyreplageri.
Du sier oppgaven går ut på at dere skal forske på en ting dere interreserer dere for. Betyr det at dere skal ha forskning på noe, eller skal dere utforske muligheten for å kunne bruke det dere interreserer dere for i naturfag på skolen?
Har du mulighet til å legge ut oppgaven som dere har fått?
Postet 10.01.12 kl 18:37
han sa et par mnd med forsking på vannverdier så mener jeg ikke med fisk i, eller så må det i såfall være fisk som er hardføre og tåler at f.eks ph økes litt eller senkes osv. Det blir jo ikke dyreplageri
Men om det gjøres uten fisk så kan man jo forske seg fram til ulike måter å gjøre dette på, som igjen kan være til stor hjelp for andre som kan få en god forklaring på hvordan ph,gh osv økes/senkes.
Men om det gjøres uten fisk så kan man jo forske seg fram til ulike måter å gjøre dette på, som igjen kan være til stor hjelp for andre som kan få en god forklaring på hvordan ph,gh osv økes/senkes.
Postet 10.01.12 kl 18:56
Er slik at norske lover ikke godtar forskning på dyr om man ikke søker om dette. Er lurt å kunne om man skal bli en god og ansvarsfull lærer
Blir vanskelig å forske på fiskers trivsel i forskellige vannverdier, og hvilke verdier som gir best resultat når det gjelder avl, da det er så utrolig mange faktorer som kan og vil spille inn.
Er vanskelig å finne noe du kan forske på, men du kan muligens drive med avl av fisk, men blir vel mer som observasjon av adferd, for er vanskelig å komme med en konklusjon uten å teste samme art flere gang med ulike vannparametre.
Blir vanskelig å forske på fiskers trivsel i forskellige vannverdier, og hvilke verdier som gir best resultat når det gjelder avl, da det er så utrolig mange faktorer som kan og vil spille inn.
Er vanskelig å finne noe du kan forske på, men du kan muligens drive med avl av fisk, men blir vel mer som observasjon av adferd, for er vanskelig å komme med en konklusjon uten å teste samme art flere gang med ulike vannparametre.
Postet 10.01.12 kl 19:11
Leste nå at de anbefaler oss å bruke ca tre uker på forskningen, så de to mnd jeg skrev tidligere gjelder da ikke
Målet med oppgaven er at vi skal komme godt inn i emnet forskerspiren, som er en av de seks hoved emnene i Naturfag.
Vi skal forske på en ting vi velger.
Dette er står som mål for forskerspiren i lærerplanen:
- formulere spørsmål om noe han eller hun lurer på, lage en plan for å undersøke selvformulert hypotese, gjennomføre undersøkelsen og samtale om resultatet.
- Forklare hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater.
- bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid.
- Trekke naturfaglig informasjon ut fra enkle naturfalige tekster i ulike medier.
- Publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Jeg er enig i det du sier om vannverdiene. slik jeg tenker, hvis jeg skulle tatt for meg vannverdier så burde jeg hatt flere akvarier med forskjellig fisk som vil ha forskjellig ph. Deretter "forsket" på hvordan jeg kan endre ph'en i vannet slik at det blir best for fiskene i det karet. Men det stopper seg siden jeg bare har et kar
Målet med oppgaven er at vi skal komme godt inn i emnet forskerspiren, som er en av de seks hoved emnene i Naturfag.
Vi skal forske på en ting vi velger.
Dette er står som mål for forskerspiren i lærerplanen:
- formulere spørsmål om noe han eller hun lurer på, lage en plan for å undersøke selvformulert hypotese, gjennomføre undersøkelsen og samtale om resultatet.
- Forklare hvorfor det er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater.
- bruke digitale hjelpemidler og naturfaglig utstyr ved eksperimentelt arbeid og feltarbeid.
- Trekke naturfaglig informasjon ut fra enkle naturfalige tekster i ulike medier.
- Publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Jeg er enig i det du sier om vannverdiene. slik jeg tenker, hvis jeg skulle tatt for meg vannverdier så burde jeg hatt flere akvarier med forskjellig fisk som vil ha forskjellig ph. Deretter "forsket" på hvordan jeg kan endre ph'en i vannet slik at det blir best for fiskene i det karet. Men det stopper seg siden jeg bare har et kar
Postet 10.01.12 kl 19:11
Ja loven var jeg klar over, men tenkte ikke på den i denne samenheng så det var fint du nevnte
Men som Maja skriver så kunne det jo vært en ide og forske på hvilke faktorer som spiller inn på vanns ph og gh. Her trenger jeg jo ikke akvarier engang
En av de første ideene jeg hadde var å forske på hvordan forurensning påvirker vannet. Men her kan jeg jo også ta med andre faktorer og
Men som Maja skriver så kunne det jo vært en ide og forske på hvilke faktorer som spiller inn på vanns ph og gh. Her trenger jeg jo ikke akvarier engang
En av de første ideene jeg hadde var å forske på hvordan forurensning påvirker vannet. Men her kan jeg jo også ta med andre faktorer og
Postet 10.01.12 kl 19:23
Skal dere også skrive en didaktisk del, hvor dere tar for dere hvordan forsøket kan brukes i skolen?
Her i Tromsø skrives alltid oppgavene med en didaktisk del, slik at vi kan relatere det vi skriver om til skolen og elevene vi en gang skal undervise for. Da kan du jo ta for deg "hvordan sette opp ett akvarium" - som hadde vært utrolig fint å lære bort til elever.
Har dere fått eksempler på forskeroppgaver som man kan ha, eller er alt veldig vagt? Tror det beste er å ta for seg enkle utprøvninger som man kan ha i skolen, og som kan vare i noen uker. Eks. fotosyntese på planter og hvordan planter vokser etter sola. Dette er et fint utforskningsprosjekt som du kan relatere til skolen.
Ett annet er hvordan syrer påvirker ulike stoffer. eks. putte tenner i cola, egg i eddikvann, og se hvordan dette utvikler seg over tid.
Du får ha lykke til. Og ikke nøl ved å spørre om tema og problemstilling
Her i Tromsø skrives alltid oppgavene med en didaktisk del, slik at vi kan relatere det vi skriver om til skolen og elevene vi en gang skal undervise for. Da kan du jo ta for deg "hvordan sette opp ett akvarium" - som hadde vært utrolig fint å lære bort til elever.
Har dere fått eksempler på forskeroppgaver som man kan ha, eller er alt veldig vagt? Tror det beste er å ta for seg enkle utprøvninger som man kan ha i skolen, og som kan vare i noen uker. Eks. fotosyntese på planter og hvordan planter vokser etter sola. Dette er et fint utforskningsprosjekt som du kan relatere til skolen.
Ett annet er hvordan syrer påvirker ulike stoffer. eks. putte tenner i cola, egg i eddikvann, og se hvordan dette utvikler seg over tid.
Du får ha lykke til. Og ikke nøl ved å spørre om tema og problemstilling
Postet 10.01.12 kl 19:27
Postet 10.01.12 kl 19:35
Postet 10.01.12 kl 19:37
Hva med; hvor smarte er *velg type fisk*?
Kan *type fisk* lære noe nytt?
Hvordan er hukomelsen?
Dette kan du teste ut ved å bruke mat.
Eks; Smarte fisk; Gjem maten i noe de må jobbe med fir å få ut. Klarer de det?
Lag en "hinderløype" i karet. (sett på myth busters) La maten være på enden hver dag. hvor lang tid går det før de går rett til maten? Gjør de det?
Kan *type fisk* lære noe nytt?
Hvordan er hukomelsen?
Dette kan du teste ut ved å bruke mat.
Eks; Smarte fisk; Gjem maten i noe de må jobbe med fir å få ut. Klarer de det?
Lag en "hinderløype" i karet. (sett på myth busters) La maten være på enden hver dag. hvor lang tid går det før de går rett til maten? Gjør de det?
Postet 10.01.12 kl 23:49
Postet 11.01.12 kl 13:39
ZinzLag en "hinderløype" i karet.
God ide.
F.eks. kan du lage en labyrint, f.eks. av plexiglass (gamle CD-cover?) eller noe annet, og legg den i et grunt kar. Legg en godbit i den ene enden og sett ned (den sultne) fisken i den andre. Ta tiden som fisken bruker for å finne godbiten. Gjenta eksperimentet hver dag i en uke og skriv statistikk. Gi fisken ferie en uke, og gjenta eksperimentet etterpå for å se om den fortsatt husker det. Prøv eventuelt med både unge og gamle fisk av begge kjønn.
Til denne type eksperiment bør du nok bruke en art med veldig høy stressterskel, som tåler å bli flyttet litt rundt på (f.eks. guppy?). Ellers vil nok ikke fisken verken samarbeide eller trives.
Postet 11.01.12 kl 14:23
Ja det hørtes skøy ut! At jeg helt hadde glemt av det.
En hinderløype kan lages av skillevegger med hull i(kan også prøve med farge rundt ringen å se om det har noen forskjell). Du fisker alle fiskene opp i den ene enden (du har da sperret av første hull), og slipper ut mat på andre enden av hinderløypen. Åpne opp og ta tiden på hvor lang tid fiskene bruker til siste rom.
Du kan også prøve å lære de å ringe i en bjelle for mat. ha en bjelle hengende over akvariet med en tråd ned i vannet. Hver gang du skal mate så drar du i bjellen først. Når de selv begynner å dra i tråden for at bjellen skal ringe, så er du i mål
Her har du et klipp som viser gullfisk som gjør triks.
Å her har du koi som ringer i bjelle for mat.
En hinderløype kan lages av skillevegger med hull i(kan også prøve med farge rundt ringen å se om det har noen forskjell). Du fisker alle fiskene opp i den ene enden (du har da sperret av første hull), og slipper ut mat på andre enden av hinderløypen. Åpne opp og ta tiden på hvor lang tid fiskene bruker til siste rom.
Du kan også prøve å lære de å ringe i en bjelle for mat. ha en bjelle hengende over akvariet med en tråd ned i vannet. Hver gang du skal mate så drar du i bjellen først. Når de selv begynner å dra i tråden for at bjellen skal ringe, så er du i mål
Her har du et klipp som viser gullfisk som gjør triks.
Å her har du koi som ringer i bjelle for mat.
Postet 11.01.12 kl 14:32
Postet 11.01.12 kl 14:45
Postet 11.01.12 kl 15:51
Postet 11.01.12 kl 20:01