Blanding av sand og grus?

Har engelsk elvegrus i noen av mine kar, mens biltemasand i resten.
Skal sette opp en 200L nå i helgen, og har noen kg av begge typene, men ikke nok av noen av typene til å brukes alene. Hvordan er det å blande elvegrus med biltemasand? Vil det over tid bli fordelt slik at biltemasanden bli liggende øverst, og elvegrusen nederst?

Bør jeg heller ha elvegrusen på den ene siden, og biltemasand på den andre siden for å lage to forskjellige bunnlag, eller vil dette bli rart? Noen som har erfaring med å bruke forskjellige typer sand/grus samtidig i samme kar?
Biltemasanden vil sannsynligvis synke ned, og elvegrusen bli liggende på toppen.
fuzz
Biltemasanden vil sannsynligvis synke ned, og elvegrusen bli liggende på toppen.

Det var det jeg mente, men jeg ser jeg skrev det motsatte
Hehe, skjønner!

Personlig ville jeg neppe blandet, forresten. Syns det sjelden blir bra. Men er man veldig flink og kreativ er det helt sikkert mulig å få løst det på en fin måte.
Jeg har nå sand i fra et akvarium jeg hadde tidligere oppi en 60 liter. Jeg tok vare på sanda i en bøtte, men der var også litt elvegrus i bunnen. Jeg helte alt oppi det nye akvariet, og det var kjempefint i noen uker, man så bare en og annen stein fra grusen, men nå ligger alt på toppen av sanden det ser så stygt ut, skal ta meg sammen en dag og prøve å få det meste av grusen/steinene ut..

Jeg hadde også en gang tidligere i min ferske tid som akvarist skilt to forskjellige typer grus i et akvarium, svart grus på ene siden av en flat lang stein og elvegrus på en annen side. Dette gikk ikke så bra, det blandet seg uansett.

Så velger du å blande to, så må du også belage deg på at dette kommer til å blande seg i mellom etterhvert.
Jeg har blanding av sand og grus i et av mine kar. Har grusen bak i akvariet og sanden fremme. Strødde litt sand over grusen bak også. Det vil etter hvert blandes litt mer. Jeg pleier å bruke slamsugeren for å hente sanden opp over grusen.
Men anbefaler deg å kun bruke sand dersom du kun vil at sanden skal vises, eller at det ikke skal blandes.. kommer nok til å kvitte meg med grusen engang jeg får ork :-P
jeg har begge deler i mitt akvarium og det har gått kjempe bra jeg delte det opp 50-50 og fiskene har gjort det om til det di vil. så nå ser det ut som en liten sand strand forran , midt i karet
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap