Rot som nekter å synke

Har ei rot som nekter å synke!
Kjøpte den litt en uke før jul, skylte av den og la den i ei bøtte med vann slik at den kunne trekke litt. Den gikk i akvariet på lillejulaften. Men den vil fortsatt ikke synke.
Nå holdes den nede av en stor sten i akvariet.
Det er slik at hvis jeg letter på steinen, så spretter den opp i full fart. Nesten som om den ikke har trukket inn vann i det hele tatt. :O

Hva kan jeg gjøre for å få den til å synke? Har helst ikke lyst å gå tilbake til butikken med den, for den er ei fin rot som lager hjem til flere av fiskene mine.
Men det hadde vært suverent å kunne ha den uten å måtte bruke store, tunge stener for å holde den nede.

Noen kjærringråd eller enkle triks som kan få den til å synke? Vil det hjelpe å "koke" den/la den trekke i varmt vann?

Tusen takk for svar
Kan hende at varmt vann vil være mer effektivt enn lunkent, men hvor mye?

Har du trykk-koker? :p
Har ikke trykk-koker nei. Det eneste jeg har av muligheter der er vanlig kasserolle og/eller vannkoker.
Inaktiv bruker
Hva slags rot er det?

Jeg har også opplevd at noen røtter aldri synker, uansett om man har kokt dem eller lagt dem i vann i uker og måneder. Tror det var Redmoor rot jeg hadde da.

Men, nå har jeg en ny Redmoor rot som sank etter ca 7 dager. Den er ganske stor.

Er sånn helt vanlig mangroverot kjøpt på dyrebutikken.
Jeg vurderte å ta den ut av akvariet å borre hull i den med borremaskin. Kan jo være at det er en luftlomme inni den som ikke slippes ut..
Har selv en rot her som vi aldels ikke får til å synke, har lagt i vann i bøtte i flere uker, borret 20 hull og lagt i akvariet i hvertfall 2 mnd nå og må fortsatt ha stein på den for å holde den nede..........
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap