Stakkars kampfisken
Idag så jeg reprisesending av Ikke gjør dette hjemme, Nrk eller Tv2 eller hva det var. Grei nok underholdning. Men når de kom til delen der de campet på stua, fisket med fluestang i gullfiskbollen med DEN fine røde kampfisken, og så STEKTE den på panna etterpå....da dalte all min respekt for folka ned i kjellern og litt lenger.
Andres mening om detta?
Er det ikke "litt" på kanten å avlive en bitteliten fisk for underholdnings skyld?
Jada, jeg vet at ørret, laks, torsk, sei osv osv også blir behandlet på samme måte. Men dette er et dyr som holdes som kjæledyr, du ville vel neppe sett katten eller bikkja di bli partert og vakuumpakket som biff og kotelett?
Andres mening om detta?
Er det ikke "litt" på kanten å avlive en bitteliten fisk for underholdnings skyld?
Jada, jeg vet at ørret, laks, torsk, sei osv osv også blir behandlet på samme måte. Men dette er et dyr som holdes som kjæledyr, du ville vel neppe sett katten eller bikkja di bli partert og vakuumpakket som biff og kotelett?
Postet 12.01.12 kl 22:19
Inaktiv bruker
Hm, Jo i Norge er det vell litt på kanten siden vi holder dem som kjæledyr.
Men om man tenker på at i enkelte land spiser de både kirsebærreker, guppy, katter, hunder osv. Så er det kanskje ikke det verste de kunne gjort.
De kunne jo finne på å grille katt. F.Eks.
Men om man tenker på at i enkelte land spiser de både kirsebærreker, guppy, katter, hunder osv. Så er det kanskje ikke det verste de kunne gjort.
De kunne jo finne på å grille katt. F.Eks.
Postet 12.01.12 kl 22:35
Postet 12.01.12 kl 22:47
Postet 12.01.12 kl 22:47
Jo..det skulle være underholdning. Og til et visst punkt var det det...med fiskinga osv osv. De hadde toppet det bedre om det lå to stk laksefileter oppi panna...da hadde nok folk flira litt og syns det var litt gøy, ettersom de fisket etter en bitteliten en, og endte opp med digre fileter :P
(I typo..I edit..U see?)
(I typo..I edit..U see?)
Postet 12.01.12 kl 22:53
Endret: 12.01.12 kl 22:54
Skjønner vel ikke poenget med å gjøre det. Ser heller ikke noe underholdningsverdi i det, men helt ærlig; det treffer egentlig ikke hjerterota mi. "Javel?" tenker jeg.
Akvarister er utrolig hykleriske, synes jeg. Grunnen til at man reagerer, er fordi man skaper et forhold til det, iom. det er en hobby, og det er naturlig at man bruker mye tid på det.
Det hadde kanskje blitt enda mer reaksjoner hvis det var en utstillingsdiscus til 5000kr som lå på panna... Men den er jo fortsatt bare en fisk, i den forstand at jeg sammenligner den med laks, ørret, etc.
Se gjennom reisebrevene som har blitt lagt ut på akvaforum/nettakvariet. Mange legger ut bilder av akvariefisk, som de får servert grillet på fat.
Dog, å spise en fisk som har vokst opp med så mye sære medisiner, plantegjødsler og forskjellig, det er ekkelt.
Akvarister er utrolig hykleriske, synes jeg. Grunnen til at man reagerer, er fordi man skaper et forhold til det, iom. det er en hobby, og det er naturlig at man bruker mye tid på det.
Det hadde kanskje blitt enda mer reaksjoner hvis det var en utstillingsdiscus til 5000kr som lå på panna... Men den er jo fortsatt bare en fisk, i den forstand at jeg sammenligner den med laks, ørret, etc.
Se gjennom reisebrevene som har blitt lagt ut på akvaforum/nettakvariet. Mange legger ut bilder av akvariefisk, som de får servert grillet på fat.
Dog, å spise en fisk som har vokst opp med så mye sære medisiner, plantegjødsler og forskjellig, det er ekkelt.
Postet 13.01.12 kl 09:57
Det handler også om respekt.
En matfisk kan man respektere fordi den bidrar til å holde en i live. Mat er viktig; for ikke-fotosyntetiske organismer som oss er det kanskje noe av det viktigste som finnes.
En akvariefisk respekterer man kanskje fordi man har tatt et ansvar for fiskens velferd. Og kanskje fordi man automatisk empatiserer med dyr som man har sittet og glodd på i timesvis.
Men når man kjøper seg en fisk i dyrebutikken, nærmest uten næringsverdi, og eter den for å skape halvannet minutt med lettvint og hjernedød underholdning til et publikum, ser jeg ikke hvor respekten ligger, verken for fisken, publikummet eller selvet.
Men dem om det. Underholdningsmedia handler jo stort sett om å prostituere seg billig (i overført betydning), så noe nytt eller sjokkerende er det ikke.
Hvordan du kommer fram til konklusjonen at akvarister er utrolig hyklerske fordi de mener dette er unødvendig, sliter jeg med å se.
Eller mener du at det er hyklersk å sette pris på. f.eks. dyrevelferd og annen velferd med mindre man samtidig forplikter seg til å bli vegetarianer, jainist, gi bort alle sine eiendeler og bruke resten av sine dager på å arbeide gratis som dasstømmer på et feltsykehus i Sierra Leone? :p
En matfisk kan man respektere fordi den bidrar til å holde en i live. Mat er viktig; for ikke-fotosyntetiske organismer som oss er det kanskje noe av det viktigste som finnes.
En akvariefisk respekterer man kanskje fordi man har tatt et ansvar for fiskens velferd. Og kanskje fordi man automatisk empatiserer med dyr som man har sittet og glodd på i timesvis.
Men når man kjøper seg en fisk i dyrebutikken, nærmest uten næringsverdi, og eter den for å skape halvannet minutt med lettvint og hjernedød underholdning til et publikum, ser jeg ikke hvor respekten ligger, verken for fisken, publikummet eller selvet.
Men dem om det. Underholdningsmedia handler jo stort sett om å prostituere seg billig (i overført betydning), så noe nytt eller sjokkerende er det ikke.
Hvordan du kommer fram til konklusjonen at akvarister er utrolig hyklerske fordi de mener dette er unødvendig, sliter jeg med å se.
Eller mener du at det er hyklersk å sette pris på. f.eks. dyrevelferd og annen velferd med mindre man samtidig forplikter seg til å bli vegetarianer, jainist, gi bort alle sine eiendeler og bruke resten av sine dager på å arbeide gratis som dasstømmer på et feltsykehus i Sierra Leone? :p
Postet 13.01.12 kl 10:46
Kampfiskmed mindre man samtidig forplikter seg til å bli vegetarianer, jainist, gi bort alle sine eiendeler og bruke resten av sine dager på å arbeide gratis som dasstømmer på et feltsykehus i Sierra Leone? :p
*kremt* Ja jeg sitter på jobb å ser på akvaforum, jobben min krever at jeg prater i en mikrofon av og til... og i det jeg måtte prate så leste jeg denne setninga som av en eller annen grunn fikk meg til å le høyt i mikrofonen.. ikke flau nei, fikk en sånn rar latter siden jeg prøvde å holde den inni meg. hahaha :P gjett om jeg fikk mange rare blikk fra kundene siden jeg sitter alene bak disken og ler for meg selv..
Postet 13.01.12 kl 11:44
Inaktiv bruker
Mon tro om det hadde vært like "underholdende" dersom det var en kattunge de hadde avlivet og stekt?
Det er forbudt etter dyrevernsloven paragraf 12, å leke seg på den måten og ta livet av dyr, uansett hva slags dyr det er.
Å ta livet av dyr i underholdsninsøyemed er altså IKKE tillatt i Norge.
Det er forbudt etter dyrevernsloven paragraf 12, å leke seg på den måten og ta livet av dyr, uansett hva slags dyr det er.
Å ta livet av dyr i underholdsninsøyemed er altså IKKE tillatt i Norge.
Postet 13.01.12 kl 13:03
KampfiskHvordan du kommer fram til konklusjonen at akvarister er utrolig hyklerske fordi de mener dette er unødvendig, sliter jeg med å se.
Skjønner at du ikke fikk med deg dette.. det er jo bare den aller første setninga i posten min:
Skjønner vel ikke poenget med å gjøre det. Ser heller ikke noe underholdningsverdi i det
KampfiskEller mener du at det er hyklersk å sette pris på. f.eks. dyrevelferd og annen velferd med mindre man samtidig forplikter seg til å bli vegetarianer, jainist, gi bort alle sine eiendeler og bruke resten av sine dager på å arbeide gratis som dasstømmer på et feltsykehus i Sierra Leone? :p
Går ut ifra at du skjønner hvorfor dette ikke fortjener et svar, bedre enn dette.
Kom med noe fornuftig, så skal vi diskutere. Men da må du love meg at du leser hva jeg skriver. :p
Postet 14.01.12 kl 12:28
Postet 14.01.12 kl 13:37
Endret: 14.01.12 kl 13:38
Hvis dette ble gjort i Norge så tror jeg det finnes flere regler for slikt.
Der jeg jobber ble jeg fortalt av ansatt i mattilsyn at salg av levende fòrdyr er forbudt. Salg av neontetra som fòr til piraya er forbudt. Vi selger dyr/fisk som kjæledyr og skulle dyret bli sykt og det lider så skal det avlives humant.
Salg av frossne mus osv, var lovlig hvis leverandør var godkjennt av mattilsyn og avlivningmetoden fulgte deres krav.
Ved oppdrett og salg av fòrdyr stilles helt andre krav til hold og stell enn de som blir solgt som kjæledyr i dyrebutikk ( laks, hare oppdrett osv)
Om disse reglene stemmer pr.idag, vet jeg ikke, men jeg vil forholde meg til dem uansett =)
Dyreplageri altså...
Der jeg jobber ble jeg fortalt av ansatt i mattilsyn at salg av levende fòrdyr er forbudt. Salg av neontetra som fòr til piraya er forbudt. Vi selger dyr/fisk som kjæledyr og skulle dyret bli sykt og det lider så skal det avlives humant.
Salg av frossne mus osv, var lovlig hvis leverandør var godkjennt av mattilsyn og avlivningmetoden fulgte deres krav.
Ved oppdrett og salg av fòrdyr stilles helt andre krav til hold og stell enn de som blir solgt som kjæledyr i dyrebutikk ( laks, hare oppdrett osv)
Om disse reglene stemmer pr.idag, vet jeg ikke, men jeg vil forholde meg til dem uansett =)
Dyreplageri altså...
Postet 14.01.12 kl 15:28
Føler jo at dette programmet er rettet mot "fjortiser i alle aldere", og spesielt siden en av programleder'ne ledet Newton, et vitenskapsprogram for barn. Mange av seer'ne er derfor trolig som barn å regne. Noen vil tro dette er helt greit, siden de gjorde det på tv, mens andre vil bli skikkelig lei seg; spesielt de som har kampfisk selv, som de steller etter alle kunstens regler. Lite veloverveid, unødvendig og teit...
Postet 14.01.12 kl 16:18
Postet 19.01.12 kl 18:43
Lov om dyrevelferd § 26:
Den som trener dyr og den som bruker dyr til fremvisning, underholdning og konkurranser samt arrangør for slike aktiviteter, skal påse at dyr: (...)
d) ikke trenes til eller brukes i kamper mot andre dyr eller mot mennesker.
Syns loven virker ganske klart og utvetydig jeg, da.
Tok en titt på web-TV for å se hva det gikk i. De puttet to hannkampfisker oppi samme bolle for å få dem til å slåss. Vannet var uklart og trolig for kaldt. De to fiskene hang sløvt i vannflaten og flekket gjellelokkene halvhjertet til hverandre.
Programlederne var tydelig skuffet over at det var så lite action. "Dette her kan man trygt gjøre hjemme, tror jeg." presterte den ene å si.
Deretter livnet fiskene litt til. Så fulgte noe kreativ klipping, hvor man så at den ene kampfisken angrep halen på den andre, og at den andre spratt unna. Om det ble noe skade var umulig å se, for akkurat det hadde de beleilig nok klippet vekk.
Så det er tydelig at NRK også har lest dyrevelferdsloven, og har tatt et valg om å balansere akkurat på kanten av den for å lage billig underholdning.
Og det er jo greit å ha i bakhodet neste gang jeg skal vurdere om jeg skal gidde å betale enda en lisens, eller om jeg bare skal selge TVen og kjøpe meg en monitor uten tuner i stedet.
Postet 20.01.12 kl 10:35
Endret: 20.01.12 kl 10:45
Postet 20.01.12 kl 10:51
Postet 20.01.12 kl 12:34
Fann ut .. Helt forferdelig og gjøre sånn..
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/819582/
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/819582/
Postet 20.01.12 kl 13:12
Inaktiv bruker
Må si det er mye mer interessant å sitte og se på fiskene mine enn å se på Tv altså...
Postet 20.01.12 kl 14:22
Postet 20.01.12 kl 22:19