Hvor ømfintlig er otto?

Har hatt min lille ottostim i 2 uker ca. De har virkelig spist mye alger hos meg, liker de bare bedre og bedre. Har lest at de er veldig ømfintlig i forhold til svingninger i vannverdier o.l. Hvor ømfintlige er de egentlig? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg nettopp fant en død en. Eneste jeg har gjort er å etterfylle 2 liter springvann i 160'literskare hvor de bor. Dette ble gjort i går ettermiddag. Kan virkelig det være grunnen? Er de så vare?
De andre ser helt greie ut
Dette vil variere litt etter arten man har. Den vanligste Otocinclus Affinis sies å være var for endringer den første tiden, og så overlever de lenge. Jeg hadde selv en gruppe av disse der jeg mistet tre av dem i løpet av et par måneder, mens jeg har to stk nå som har levd i snart to år i karet mitt ( disse var viltfangede). Mens Otocinclus cocama for eksempel skal være en sartere art.
Og så er da spørsmålet videre, hva slagsvannverdier du har, om karet er godt innkjørt osv. De 2 litrene du har etterfylt vil nok ikke føre til død, men er det lenge siden du byttet vann sist?
Dersom du har kontroll på vannverdiene og vannkjemien vil jeg tro du kan skylde dødsfallet på at du nylig har fått fiskene!
Lykke til med artig fisk, mvh Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap