Det var veldig bra at du ikke tok med deg sjøhest,
Hippocampus spp som er på
CITES Appendix II. Internasjonal handel er begrenset for CITES Appendix I og II, og dette gjelder både levende og døde eksemplarer.
Så, styr unna alle fisk, muslinger, snegler, koraller osv som er regulert gjennom Cites. Strafferammen for brudd på Innførsle- og utførslereguleringslova er bøter og /eller fengsel inntil 6 måneder.
Selv om du har avklart dette muntlig med det lokale Mattilsyne, ville jeg ville nok hatt med meg en skriftlig dokumentasjon fra Mattilsynet og eventuelt Direktoratet for naturforvaltning samt Tollvesenet.
Med en noe hysterisk kontroll på flyplasser i USA med tanke på på både terrorfare, smugling av CITES dyr og ulike regler for transport av levende dyr, trenger de nok helt sikkert masse offentlige dokumenter på lovligheten i det hele. Ville nok ikke ha satset på å bare putte dem i en koffert el l. Blir dyrt å bli ropt ut av et fly og måtte stå over en avgang... Husk å avklar med flyselskapet at du kan ta med levende fisk som reisegods.
Har reist litt både innenlands og i Skandinavia, og selv her er det ikke bestandig at alt går greit, selv om alt er avklart på forhånd. Det holder at du møter en som ikke kjenner reglene i innsjekkingen osv.
Husk selvfølgelig også på en dokumentasjon på helse, art osv. Se f eks på side 5 - 7 i
dette dokumentet.
Det stilles krav at umiddelbart før transport skal fisken være:
– Plassert i vann av en slik kvalitet at deres helsestatus ikke forringes
– Være plassert under betingelser som ikke endrer deres helsestatus og være i
overensstemmelse med dyrevelferdskrav i artikkel 3 i forskrift om vern av dyr under transport og tilknyttede aktiviteter (forordning (EF) nr. 1/2005).
For å si det slik, tror jeg det mye styr og dyrt for å ta med 5 fisk.