Hva er dyr fisk?
Hvor mye penger synes du det er greit å legge i en stk fisk, hvilken fisk er man villig til å betale mye for. Hva synes folk om fiskepriser?
Selv kjøper jeg stort sett billig fisk, men kaster inn mer penger i ønskede maller eller cory.
Har vel betalt opp til 200 kr for en fisk og det er jo ingenting sett i den store verden :p
Selv kjøper jeg stort sett billig fisk, men kaster inn mer penger i ønskede maller eller cory.
Har vel betalt opp til 200 kr for en fisk og det er jo ingenting sett i den store verden :p
Postet 22.03.12 kl 10:58
Inaktiv bruker
Kommer an på hva man vil ha. Hadde jeg hatt akvarie til det så kunne jeg godt lagt 5000,- i en redtail catfish ;P
Eller 2000,- stk for skater.
Eller 2000,- stk for skater.
Postet 22.03.12 kl 11:09
Postet 22.03.12 kl 11:54
Endret: 22.03.12 kl 11:57
Postet 22.03.12 kl 12:13
Jeg selv vil si at dersom en fisk koster over 500,- pr. stk er det blitt i dyreste laget.
Nå er jo ikke jeg ute etter sjeldne fisk da.
Det er jo mega billig med 800.- for en L046
En butikk jeg var innom i fjor skulle ha over 4000.- pr. stk
Nå er jo ikke jeg ute etter sjeldne fisk da.
StineMari aka cara79800 for en voksen zebra pleco L046 er billig.
Det er jo mega billig med 800.- for en L046
En butikk jeg var innom i fjor skulle ha over 4000.- pr. stk
Postet 22.03.12 kl 12:27
Postet 22.03.12 kl 13:04
Dyreste fiskene jeg har kjøpt, kjøpte jeg for 1 mnd siden. (Får håpe samboeren min ikke ser dette...)
Disse går i det samme karet(får håpe bukvannsoten holder seg unna):
VF Xenotilapia Nigrolabiata "Red princess" 5 stk, 2500kr stk.
VF Xenotilapia Singularis "Utinta" 8 Stk, 1000kr stk.
VF Xenotilapia sp. "Fluorescent green" 4stk 2000kr stk.
I statene og i Australia har jeg sett VF grupper med Red princess gå for opptill 7000kr pr. fisk.
Heldigvis er det stor etterspørsel på skjeldne Xenotilapia i Sverige, Tyskland og Danmark, og ett par av hunnene går med egg/larver allt.
Enkelte Arowana typer går for 6 sifrede beløp i østen, så de er nok de dyreste akvarie fiskene man får tak i.
Mvh
Disse går i det samme karet(får håpe bukvannsoten holder seg unna):
VF Xenotilapia Nigrolabiata "Red princess" 5 stk, 2500kr stk.
VF Xenotilapia Singularis "Utinta" 8 Stk, 1000kr stk.
VF Xenotilapia sp. "Fluorescent green" 4stk 2000kr stk.
I statene og i Australia har jeg sett VF grupper med Red princess gå for opptill 7000kr pr. fisk.
Heldigvis er det stor etterspørsel på skjeldne Xenotilapia i Sverige, Tyskland og Danmark, og ett par av hunnene går med egg/larver allt.
Enkelte Arowana typer går for 6 sifrede beløp i østen, så de er nok de dyreste akvarie fiskene man får tak i.
Mvh
Postet 22.03.12 kl 20:54
Postet 22.03.12 kl 21:03
Postet 22.03.12 kl 22:13
Postet 23.03.12 kl 08:44
palett chikliden er etter min mening inne på noe i #8, når han skriver "for min lille lommebok"
Om en fisk eller et fiskepar koster det eller det, er det lommeboka som avgjør hva en har råd til. Om en synes noe er dyrt er det fordi det i utgangspunktet det går utover di rammer en har. Noen har inntenkt som tilsier at en må holde seg til fisk av en "moderat" pris, andre kan kjøpe "dyrere" fisk.
Så for meg blir spørsmålet til trådstarter ikke hva dyr fisk er, men hvor dyr fisk har du råd til?
Noen kjører en gammel Ford Mondeo fra 1990 tallet andre en BMW fra 2012, det har med hva en har av inntekt. Kunne godt tenkt meg en 3000L tank med noe snadder i og en BMW av årets model til 8-900.000, men inntekten min tilsier at jeg ikke kan.
Det går ann å spare penger til noe en ønsker seg, og legge til side slik at en får til de fiskene en ønsker seg. Det tar litt lengre tid før du får fiskene, men en setter også større pris på dem når en får dem. Ikke det at dyr fisk gir mer glede enn de som er rimligere.....
Om en fisk eller et fiskepar koster det eller det, er det lommeboka som avgjør hva en har råd til. Om en synes noe er dyrt er det fordi det i utgangspunktet det går utover di rammer en har. Noen har inntenkt som tilsier at en må holde seg til fisk av en "moderat" pris, andre kan kjøpe "dyrere" fisk.
Så for meg blir spørsmålet til trådstarter ikke hva dyr fisk er, men hvor dyr fisk har du råd til?
Noen kjører en gammel Ford Mondeo fra 1990 tallet andre en BMW fra 2012, det har med hva en har av inntekt. Kunne godt tenkt meg en 3000L tank med noe snadder i og en BMW av årets model til 8-900.000, men inntekten min tilsier at jeg ikke kan.
Det går ann å spare penger til noe en ønsker seg, og legge til side slik at en får til de fiskene en ønsker seg. Det tar litt lengre tid før du får fiskene, men en setter også større pris på dem når en får dem. Ikke det at dyr fisk gir mer glede enn de som er rimligere.....
Postet 23.03.12 kl 09:32
Nå var ikke dette en diskusjon hva jeg har råd til, men hva folk synes er dyrt. Eller billig for den saks skyld.
Jeg lar meg foreløpig facinere av ganske vanlig fisk og har sluppet billig unna.. verre blir det nok etterhvert om jeg kommer over mer skjeldne arter jeg vil ha.
Selv om jeg har råd til en BMW til 800 000, så vil det ikke dermed si at jeg synes det er billig. Kansje kjører andre forhandlere kampanje på den bilen og selger den for 600 000. De aller fleste ville jo da kjøpt den for 600 000? I alle fall jeg :p (ikke at jeg tror jeg noen gang kommer til å kjøre BMW, men rent hypotetisk naturligvis)
At man har råd og mulighet vil ikke dermed si at man synes det er billig.
Jeg ser ann arter på det jeg kjøper.. så sjekker jeg litt rundt på nett, finner ca pris og kommer med det frem til hvor og hvem jeg kjøper av.
Er det sjeldne arter jeg ønsker virkelig legger jeg mer penger i dem (ikke akkurat flust av dem heldigvis) enn arter som er lett å få tak i.
Ta f eks dyrebutikker. Jeg har sett praktbotia til 130 kr stk og jeg har sett dem til 69 kr stk. Jeg synes 130 kr for denne fisken er "dyrt", og kjøper ikke den for den prisen når jeg kan spare 60 kr pr fisk på å kjøpe et annet sted. Selv om jeg lommeboka godt kunne kjøpt den for 130 kr.
Jeg lar meg foreløpig facinere av ganske vanlig fisk og har sluppet billig unna.. verre blir det nok etterhvert om jeg kommer over mer skjeldne arter jeg vil ha.
Selv om jeg har råd til en BMW til 800 000, så vil det ikke dermed si at jeg synes det er billig. Kansje kjører andre forhandlere kampanje på den bilen og selger den for 600 000. De aller fleste ville jo da kjøpt den for 600 000? I alle fall jeg :p (ikke at jeg tror jeg noen gang kommer til å kjøre BMW, men rent hypotetisk naturligvis)
At man har råd og mulighet vil ikke dermed si at man synes det er billig.
Jeg ser ann arter på det jeg kjøper.. så sjekker jeg litt rundt på nett, finner ca pris og kommer med det frem til hvor og hvem jeg kjøper av.
Er det sjeldne arter jeg ønsker virkelig legger jeg mer penger i dem (ikke akkurat flust av dem heldigvis) enn arter som er lett å få tak i.
Ta f eks dyrebutikker. Jeg har sett praktbotia til 130 kr stk og jeg har sett dem til 69 kr stk. Jeg synes 130 kr for denne fisken er "dyrt", og kjøper ikke den for den prisen når jeg kan spare 60 kr pr fisk på å kjøpe et annet sted. Selv om jeg lommeboka godt kunne kjøpt den for 130 kr.
Postet 23.03.12 kl 10:36
Vet ikke hvor mye en skal gidde å kværulere her, men du nevner hele tiden ordet billig.
Var vel ikke det som var saken men derimot hva som er dyrt.
Hva som er dyrt styres vel av hvordan ens egen økonomi er.
For en uteligger er en bussbilett til 50 kr dyrt, for deg og meg er det ikke dyrt for å si det slik.
For en skole gutt/pike uten inntekt er en ancistrus til et par hundre lapper VELDIG mye penger, men for oss er det ikke det.
Som du skjønner styres hva som er dyrt hva en har økonomi til der og da, uavhengig av hva samme gjenstand selges for andre plasser
Var vel ikke det som var saken men derimot hva som er dyrt.
Hva som er dyrt styres vel av hvordan ens egen økonomi er.
For en uteligger er en bussbilett til 50 kr dyrt, for deg og meg er det ikke dyrt for å si det slik.
For en skole gutt/pike uten inntekt er en ancistrus til et par hundre lapper VELDIG mye penger, men for oss er det ikke det.
Som du skjønner styres hva som er dyrt hva en har økonomi til der og da, uavhengig av hva samme gjenstand selges for andre plasser
Postet 25.03.12 kl 00:04
kr 200 ca betalte jeg for mine nydelie palettciklider og det holder for meg selv om jeg hadde hatt råd til mer og sikkert hadde betalt det om jeg fant en fisk jeg bare "måtte" ha ,men for meg er ikke et å ha akvarie å kjøpe e dyreste artene men å ha fisk som jeg liker og at fisken kan ha det fint,men om noen har lyst å råd til dyrere fisk så er det jo opp til enhver, hadde ikke finne på å kritisere noen for hva man kjøper for sine penger, det har jeg ikke noen rett tl,, opp til ennhver hva man bruker til sine sårt fortjente penger
Postet 25.03.12 kl 00:37
Hvor mye jeg betaler spørs iallefall helt på hvor mye jeg har råd til å betale der og da Jeg tar aldri penger fra sparekontoen til fisk, det er det lommebok-pengene som brukes til. Og da har jeg noen ganger råd til en gruppe Corydoras, for eksempel, for 300 kr pr. fisk, andre ganger har jeg ikke råd til å kjøpe fisk, mens noen ganger må jeg gi maks 50 kr. stk. Altså, det varierer veldig, og jeg har ofte bedre råd om sommeren enn høsten/vinteren.
Jeg har ikke akkurat kjøpt noen fisk jeg syntes er virkelig svindyre enda, men når jeg kjøpte meg en gruppe Corydoras eques for en tid tilbake svei det litt i lommeboka, ja
Jeg har ikke akkurat kjøpt noen fisk jeg syntes er virkelig svindyre enda, men når jeg kjøpte meg en gruppe Corydoras eques for en tid tilbake svei det litt i lommeboka, ja
Postet 25.03.12 kl 13:20