Blågrønnalger

Nå har akvaret mitt vært angrepet av BGA utallige ganger. Hver gang har jeg skiftet voldsomme mengder vann, mørklagt i en uke, for så å skifte vann igjen. Så tar det noen uker, og bunnen, plantene, røttene, alt, er dekket av dette blågrønne, slimete belegget. Jeg er ivrig akvarist og har vært det i mange år. Nå begynner jeg å bli fryktelig lei av algene. Jeg kan jo ikke mørklegge karet annenhver uke. Det står ikke i direkte sollys. Noen forslag til hva jeg kan gjøre?
Inaktiv bruker
Hvor lenge er lyset på? Har du mye planter?
Det er nok en fordel å finne årsaken. Det er ikke normalt å få BGA annenhver uke, for å si det sånn.

Fôrer du mye? Stort filter? Mye/lite oksygen?

Forteller du litt om karet ditt, kan det jo hende at det er noen her som ser tegninga.

Takk for svar. Akvariet er på 180 L. Jeg har ganske mye planter, men ingen ekstra oksygentilførsel. I akviet har jeg nå danio rerio, neontetra og sverddragere. Det kan umulig skyldes overforing, da jeg kanskje er i overkant forsiktig med foringen. Jeg bruker et utvendig Eheim-filter. Husker ikke nr, men det er egnet for akvarier som er større enn mitt. Lyset har nok stått på for lenge. Fra 8-23, sånn ca. Jeg bytter 1 gang i uken eller annenhver uke.
Inaktiv bruker
Still ned lystiden. Så ser du nok forbedring om noen uker.
Hvis det er blågrønnalge du har skal det det hjelpe med saltbehandling. BGA er egentlig bakterier som kalles Cyanobakterier, og som oppstår som et blågrønt belegg på bunnen. En metode for bekjempelse av blågrønne alger her.
Tilfeldig bekjentskap
© Amanda Nagell
Reklame for plussmedlemskap