Frustrasjon!

Hei hopp...
Jeg har igjen tenkt til å starte opp akvariehobbyen.
Har en 200 liter stående som jeg planlegger hva jeg skal fylle i.. men.....

Jeg har jo selvsagt lyst på alt, sitter her å drar meg i håret over alle mulighetene..
Har jeg lyst på et lekspar med ciklider, eller vil jeg ha et stimakvarium...
Vil jeg ha betta splendis paradis, eller fylle opp med noen pene farger i levendefødere..

Også planter da..

Hoff.. jeg må bare øse av meg litt frustrasjon til andre fiskemennesker :P

Noen som har noen ideer kansje ?

OOOOOG la oss nå ikke glemme vaktmesterne... ancistrus, otto, snegler, reker.. Krabbe?
Kansje bare ha et par flotte L fisker med noen til å svømme i toppsjiktet ved sidna...
Noen som kjenner seg igjen?
Det verste er lysten, nei, trangen til å få det igang...
Kansje man skulle prøvd seg på et heftig saltvannsakvarium.....
kansje kulefisk..

Sier det rett ut.. jeg sliter...

Men, er vel litt av morroa og å sitte her å planlegge.
Hvordan bunn skal man ha.. sand, grus, stein eller en blanding...
Åh, så mange muligheter
Jadda, har sitti å tenkt og tenkt...

med naturlige "territorielle" grenser (røtter, stener, planter osv) burde det være mulig å holde flere mannlige bettaer i en tank.. tenker 2 kanskje 3 i min tank. (140x35x40)
pluss noen hunner.
Sammen med ottoer, Selv om disser kommer fra forskjellige verdensstrøk så er vannkvaliteten godt kompatibel. Har også direkte solys der akvariet skal stå.
Vil også ha en liten stim med neon tetra i karret.

Bunnsubtrat: Mørk grov sand med større steiner (vil ikke ha for fin sand da otto kan "sette i halsen"), noe bunnplanter.
Selvsagt flyteplanter, evnt lange stengelplanter. områder med tett plantevekst som skjulested, og røtter som både er grenser og gir ut noe mørkere farge til vannet. Kommer også til å tilsette subtrater som mørkner vannet noe.
Har en teori om at bettaenes farger blir mer intense i mørkt vann, da de vil synes mer, Neon liker mørkt vann og otto er nattaktive.

PH Tilstrebes til rundt 6-7 (passer for alle) og gh til ca 5. Litt hardt for neon, men de klarer det nok.

Noen som har lyst til å dele tanker rundt dette ?
For å gjøre det litt lettere å velge fisk, så mål alle verdiene i kranvannet ditt. Så kan du se hvilke fisker du kan ha/ikke kan ha i ditt vann. Da tenker jeg på hardhet, ph osv.
Når du da har fått skrenket inn lista bittelitt, så kan du dra til de lokale butikkene å sjekke utvalget, og deretter lese om fiskene du likte i butikken.
Husk at du kan f.eks. starte med lette selskapsfisk, for å gjøre starten greiere, og deretter prøve deg på mer avansert fisk.
Først og fremst så bør du velge deg en hovedfisk, og så velge romkamerater som passer sammen med hovedfisken.

Som bunn så bør du gå for biltema sand. Alle fisk vil trives med sanda, og den er billig og trygg å bruke.

njaa, er ikke så bekymra for verdien i krana.. kjører aldri vann derifra rett i karret...
og det å fikse på verdier er ikke rakettforskning om man har gjort det noen ganger..

Har hatt kar gående før, så er ikke helt nybegynner :P
Og, ikke alle fisk trives med biltemasanden.. Men de jeg har nevnt nå sist vil kunne trives med den ja.
Eller hva med en haug neon og sort tetra. med et par L076 gående..
Ganske standard, men pent med noen flotte planter og kule røtter liggende..
synes den siste ideen din var fantastisk jeg. Kanskje i tillegg, om vannkvaliteten tilråder det, ha en enorm stim med slike. Små fisk, som jeg vil tro stimer bra i et så stort karr.
Store stimer med små fisk er skikkelig stilig, så det syns jeg er en god idè ;D
Wargtass
synes den siste ideen din var fantastisk jeg. Kanskje i tillegg, om vannkvaliteten tilråder det, ha en enorm stim med [URLBLOCK1]. Små fisk, som jeg vil tro stimer bra i et så stort karr.

Jaa, har sett på de små søte rasboraene også, men da tenker jeg at jeg vil putte inn en haug av små huler, samt buskevekster som tåler hardt vann,
Og en gjeng med kuhlii'er på bunn
Også ha mange stengelplanter som rasboraene kan svømme igjennom
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap