Hvilke fisk passer i sortvann?
Jeg skal lage sortvann i 250literen min for å ha mine sør-amerikanse maller i.
Men siden disse mallene er nattaktive, og holder seg på bunnen hele tiden, så vil jeg ha et eller to fiskeslag til som kan kan gå i topp og midtsjiktet.
Spørsmålet:
-Hvilken fisk(er) kan passe i karet?
Kom gjerne med forslag til en eller flere arter som kan ta seg bra ut i et slikt kar.
Krav:
-Den må være passelig hardfør
-Den må ikke "forsvinne" i mørkt vann
-Den må være fredelig.
-Den bør helst stamme fra sør-amerika, men er ikke et absolutt must.
Bunn/substrat:
-Planen er å ha sand i bunn (biltema/jula), med catappa/eikeløv over sanda.
Innredning:
-Jeg skal ha noen mangroverøtter, og hvis jeg får tak i det, så skal jeg ha lange, grenete røtter.
-Jeg har foreløbig ingen planer om å ha planter, men om jeg skal ha noen, så må det være planter som vekser på røtter. (anubias etc)
Innbyggere:
-Banjomaller
-Humlemaller
-Knurremalle
-Ancistruser
-Snegler (sand, skive og posthorn)
Fòr:
-Hvite og svarte mygglarver. (røde av og til)
-Rekekjøtt og rekerogn (sesongbasert)
-Frossen artemia
-Rekemix
-Levende maggot (røde og hvite)
-Hikari tabletter
-Grønnsaker (til ancistruser og andre veggier)
Legger ved link til et slags inspirasjonsbilde. Jeg skal ha vannet et par nyanser mørkere, og mye løv i bunnen.
Tusen takk til alle som kommer med forslag
Men siden disse mallene er nattaktive, og holder seg på bunnen hele tiden, så vil jeg ha et eller to fiskeslag til som kan kan gå i topp og midtsjiktet.
Spørsmålet:
-Hvilken fisk(er) kan passe i karet?
Kom gjerne med forslag til en eller flere arter som kan ta seg bra ut i et slikt kar.
Krav:
-Den må være passelig hardfør
-Den må ikke "forsvinne" i mørkt vann
-Den må være fredelig.
-Den bør helst stamme fra sør-amerika, men er ikke et absolutt must.
Bunn/substrat:
-Planen er å ha sand i bunn (biltema/jula), med catappa/eikeløv over sanda.
Innredning:
-Jeg skal ha noen mangroverøtter, og hvis jeg får tak i det, så skal jeg ha lange, grenete røtter.
-Jeg har foreløbig ingen planer om å ha planter, men om jeg skal ha noen, så må det være planter som vekser på røtter. (anubias etc)
Innbyggere:
-Banjomaller
-Humlemaller
-Knurremalle
-Ancistruser
-Snegler (sand, skive og posthorn)
Fòr:
-Hvite og svarte mygglarver. (røde av og til)
-Rekekjøtt og rekerogn (sesongbasert)
-Frossen artemia
-Rekemix
-Levende maggot (røde og hvite)
-Hikari tabletter
-Grønnsaker (til ancistruser og andre veggier)
Legger ved link til et slags inspirasjonsbilde. Jeg skal ha vannet et par nyanser mørkere, og mye løv i bunnen.
Tusen takk til alle som kommer med forslag
Postet 04.05.12 kl 20:12
Postet 05.05.12 kl 00:23
Postet 06.05.12 kl 01:37
Postet 06.05.12 kl 08:49
Nå har jeg gått igjennom hele fiskebasen. Det finnes jo så mange fine fisker som kommer fra samme område, men jeg klarer jo ikke bestemme meg for en :P
Jeg har aldri hatt sortvann før, så derfor vet jeg heller ikke hvilke fisker som vil stå fram i vannet, og hvilke som forsvinner.
Av tetra eller labyrintfisk så må det nok bli tetra, siden det ikke er dekkglass på karet.
Jeg har tenkt litt på kanskje vanlig neontetra, men hadde jo også vært fint med noe som er litt mer "uvanlig".
Jeg kunne godt tenke meg barber også. Noen som har eksempler på hvilke barber eller tetraer som vil fungere godt i et kar med dunkelt lys, mørkt vann og lite planter?
Jeg har aldri hatt sortvann før, så derfor vet jeg heller ikke hvilke fisker som vil stå fram i vannet, og hvilke som forsvinner.
Av tetra eller labyrintfisk så må det nok bli tetra, siden det ikke er dekkglass på karet.
Jeg har tenkt litt på kanskje vanlig neontetra, men hadde jo også vært fint med noe som er litt mer "uvanlig".
Jeg kunne godt tenke meg barber også. Noen som har eksempler på hvilke barber eller tetraer som vil fungere godt i et kar med dunkelt lys, mørkt vann og lite planter?
Postet 07.05.12 kl 15:46
Liker keisertetraen Nematobrycon palmeri.
Lett å se forskjell på kjønnene, litt større en Neon/kardinal tetraene som alle har. Mener å huske prisen var den samme. ikke så vanskelig å få oppdrett på.
Lett å se forskjell på kjønnene, litt større en Neon/kardinal tetraene som alle har. Mener å huske prisen var den samme. ikke så vanskelig å få oppdrett på.
Postet 07.05.12 kl 22:21
sikle sikle sikle, i et så stort kar ville jeg prøvd å ha en stoooor stim med boraras merah eller boraras brigittae, jeg syns de ser så fine ut, så små og røde! se for den en hel arme med bittesmå fisk som stimer rundt. Keisertetraen ser kjempetøff ut også, kanskje det går å ha begge (uten at de minste blir spist?)
Postet 07.05.12 kl 22:29
Postet 07.05.12 kl 22:42
Både keisertetra og moskitorasbora er flotte fisker. Nå sliter jeg virkelig med å bestemme meg, spesielt nå som jeg nettopp gikk igjennom imazo sin fiskeliste.
og siden jeg har fått streng beskjed om at antallet tusenlapper som brukes på fisk må reduseres kraftig, så har jeg plukket ut noen til en ganske overkommelig pris (listeprisen)
-Puntius stoliczkanus
-Puntius nigrofasciatus
-Puntius oligolepis
-Danio albolineatus
-Boraras merah
-Devario aequipinnatus
-Inpaichthys kerrI
-Prionobrama filigera
huff, kanskje jeg bare må kjøpe meg flere akvarier og ha alle sammen :P
Men hvis en bare kan velge en eller to fra listen, hvilke ville en valgt?
og siden jeg har fått streng beskjed om at antallet tusenlapper som brukes på fisk må reduseres kraftig, så har jeg plukket ut noen til en ganske overkommelig pris (listeprisen)
-Puntius stoliczkanus
-Puntius nigrofasciatus
-Puntius oligolepis
-Danio albolineatus
-Boraras merah
-Devario aequipinnatus
-Inpaichthys kerrI
-Prionobrama filigera
huff, kanskje jeg bare må kjøpe meg flere akvarier og ha alle sammen :P
Men hvis en bare kan velge en eller to fra listen, hvilke ville en valgt?
Postet 07.05.12 kl 23:57
Jada joakim, jeg skal legge ut bilder av alt som skjer i karet i den personlige tråden min Dette er vell det første, skikkelige akvarieprosjektet mitt, så det må jeg jo dokumentere
Det finnes vell flere forskjellige måter å lage sortvann. Man kan koke catappa, eikeløv, en type kongler, eller torvfiltrering. Jeg tenker å gjøre det enkelt og kjøpe sortvannsekstrakt i første omgang, og bruke catappablader på bunnen og torv i filteret.
Hadde jeg hatt større kar, så hadde nok oscar stått høyt på listen :P men nå satser jeg på mindre fisker som ikke kan spise opp banjoene mine ^^,
Det finnes vell flere forskjellige måter å lage sortvann. Man kan koke catappa, eikeløv, en type kongler, eller torvfiltrering. Jeg tenker å gjøre det enkelt og kjøpe sortvannsekstrakt i første omgang, og bruke catappablader på bunnen og torv i filteret.
Hadde jeg hatt større kar, så hadde nok oscar stått høyt på listen :P men nå satser jeg på mindre fisker som ikke kan spise opp banjoene mine ^^,
Postet 08.05.12 kl 00:06
Hehe, ettersom jeg ville være rettferdig mot de andre artene, tittet jeg på de på basen, og den der Puntius nigrofasciatus ser jo veldig flott ut!! Eksotisk! Stemmer for Boraras merah, hehe. Kanskje mest for jeg har lyst på de selv, haha! :P Men de har jo en veldig fin farge, og har hørt at de stimer fint. Tror det er noen skikkelig HQ videoer på youtube, om jeg ikke husker feil.
Ifølge basen vil P. oliogolepis ha det godt belyst? Og at Devario aequipinnatus hopper så den trenger dekkglass? Har jo ikke anelse selv om det stemmer da
Ifølge basen vil P. oliogolepis ha det godt belyst? Og at Devario aequipinnatus hopper så den trenger dekkglass? Har jo ikke anelse selv om det stemmer da
Postet 08.05.12 kl 00:18
ah, det er godt det finnes folk som legger merke til slike ting. Takk Grapejuice!
Da ramler dem av lista. hehe, kanskje det rett og slett på bli Boraras Merah? :P
Det kan jo kanskje være en fordel med boraras merah, med tanke på at jeg har lyst å drette banjoene, og merah'ene er vell så små at de ikke klarer å spise opp alle eggene slik som barber sikkert kan finne på å gjøre :P
faktisk, så synes jeg bildene i basen ikke viser frem hvor
vakre både Puntius nigrofasciatus og Puntius stoliczkanus kan være. prøv å google dem, så får du se hvor flotte de kan være! Disse to synes også gubben var flotte, så de er enda høyt på listen.
Da ramler dem av lista. hehe, kanskje det rett og slett på bli Boraras Merah? :P
Det kan jo kanskje være en fordel med boraras merah, med tanke på at jeg har lyst å drette banjoene, og merah'ene er vell så små at de ikke klarer å spise opp alle eggene slik som barber sikkert kan finne på å gjøre :P
faktisk, så synes jeg bildene i basen ikke viser frem hvor
vakre både Puntius nigrofasciatus og Puntius stoliczkanus kan være. prøv å google dem, så får du se hvor flotte de kan være! Disse to synes også gubben var flotte, så de er enda høyt på listen.
Postet 08.05.12 kl 00:41
Postet 08.05.12 kl 00:56
Postet 08.05.12 kl 01:00
Inaktiv bruker
OH! Gleder meg til ferdig resultat! ;D
Postet 08.05.12 kl 01:02
Postet 08.05.12 kl 01:15
Har du tenkt på Hyphessobrycon amandae (ildtetra)? Disse gløder visst fantastisk i mørkt vann. Og så er disse også veldig små.
Postet 08.05.12 kl 11:44
hehe, nå har jeg fylt et A4-ark med fiskearter, og fordel/bakdel. Men den virket mot sin hensikt, det ble stadig flere og flere fisker på lista xD
Men når jeg tenker på det, så er jo karet på 250 liter, så det er jo ikke heeeelt umulig å ha to typer "svømmefisk". Jeg tror nesten jeg må gå for to typer, for den ildtetraen tente en ild i meg! og det gjør jo forsåvidt boraras merah også, og siden begge to er ca. like små, så er de vell heller ingen trussel for hverandre? eller?
Men når jeg tenker på det, så er jo karet på 250 liter, så det er jo ikke heeeelt umulig å ha to typer "svømmefisk". Jeg tror nesten jeg må gå for to typer, for den ildtetraen tente en ild i meg! og det gjør jo forsåvidt boraras merah også, og siden begge to er ca. like små, så er de vell heller ingen trussel for hverandre? eller?
Postet 08.05.12 kl 19:47
Postet 08.05.12 kl 22:08