Sos! insekter har flyttet inn i karet mitt ?!?!?!?

Jeg har et guppy/molly hotell på 40 liter med et relativt gammelt lys i. Det skal byttes ut, men jeg er usikker på om dette er grunnen? Det er dog vanlig lys og uv lys i det.

Problemet er en ekstrem algedanning på "toppen" på kantene og andre plasser.. I tillegg er det en bråte med pittesmå fluer (minner om bananfluer) som tydeligvis trives godt i lokket. De har nå lagt egg og larvene svømmer rundt i karet.

Det aner meg at dette ikke er bra for fiskene da den ene kampfiskhunnen ikke ser frisk ut. Jeg har jevnlige vannbytter, stabile vannverdier og alt skal være ok.

De andre fiskene (coryer og maller) er uaffiserte. Jeg tok likevel og hadde noe soppmedisin (sera, skal ta en runde med esha 2000 når det kommer i posten) i karet, og det kan se ut som om dette har tatt knekken på noe av dem.

Jeg er likevel skeptisk til å medisinere dette vekk da det er både snegler, fisk og annet i karet...

Jeg lurer og på om det er de dårlige viftene som gjør det? Disse skal og byttes ut når jeg får tak i erstatninger (som ikke er lett å få tak i gitt)

Noen som har innspill? Opplevd dette før eller annet? Er disse fluene og larvene farlig for fiskene?

Trenger desperat hjelp her!
Larvene og fluene er absolutt ikke farlig for fiskene dine, og vil heller bli sett på som en delikatesse. Men det at de har slått seg ned i lokket kan kanskje være et tegn på overforing slik art larvene får mat på vannoverflaten? Dersom du ikke forer fiskene på noen dager vil de helt sikkert spise det som finnes på/i vannet, og så kan du fjerne det som ligger i selve lokket.
Det er mulig det kan være overforing, men jeg har vært tilbakeholden på foret i det siste.. Det ligger dog mye guffe i filteret (dårlig filterløsning i disse karene) og en bråte med daue fluer bak veggen der filter og bioballer ligger... Har prøvd å fore med dem, men de virker ikke særlig interessert i det :/
Mye alger og fluger i akvariet tyder veldig på for mye næring, selv om andre faktorer kan spille inn. Om du ikke forer fiskene vil de etter hvert spise både flyger og larver uten problem. Du bør kanskje skylle filteret forsiktig i litt akvarievann i en bøtte slik at du får full effekt igjen. I tillegg bør du fjerne alle flugene som ligger rundt om kring, da de blir til giftig avfall når de blir brytt ned.
Da skal jeg prøve det Bare håper den slappe kamphunnen tar seg opp igjen... Ble litt redd for gjellemark og, men det kan vel ikke være det? De kan man vel ikke se med det blotte øyet vel?
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap