Trenger psykisk støtte...

Forgje lørdag sprang den ene 720 literen jeg har i kjelleren lekk, med det resultatet at vannet flommet ut i kjelleren. Gulvet er helt ødelagt.

I går kom det masse maur ut av veggen i stua.De kom ut ved ramma som er inn til 2700 literen. Jeg fjernet listene for og få vekk maurene, men fikk meg en overraskelese. Hele veggen er pill råtten og 2700 literen er lekk, og har sikkert vært det i mange år. Dermed må denne veggen rives og bygges opp igjen.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre annet enn og hive ut begge disse akvariene og en annen 720 liter jeg har som står i samme reol som den andre 720 literen. Men for øyeblikket har jeg hundrevis av fisk.

Jeg har holdt på med akvarier siden tidlig på 80 tallet, og har i dag 21 akvarier i drift. Spørsmålet nå er, gidder jeg og begynne opp igjen ?
Hei Roy!

Detta var veldig trist lesning... snakk om uhell i uhellet. Jeg håper det ikke tar gleden ut av hobbyen, for dette er en skikkelig knekk. Føler med deg (x10)!

Simen
ai ai for en krise!!

Uff, for en tragedie. Får håpe du ikke legger ned hobbien om du fortsatt finner glede i det.. om du må sette den på pause er det kanskje forfriskende å starte på nytt igjen når du er klar? Forhåpentligvis må du ikke legge ned de andre karene dine
Usch!
Det är en riktig mardröm som har blivit sann.
Även om det är riktigt djävligt nu som kommer nog lusten tillbaka igen.
Au da. Det var virkelig ille,men lysten kommer nok tilbake,når alt slitet er over. Men ikke rart man blir deppa av det der. Håper du ikke gir opp den flotte hobbyen
Takk for tilbake meldinger.

Jeg får tenke litt hva jeg skal gjøre. Takstmann fra forsikrings selskapet kommer på mandag.
Uff og uff det var triste saker. Det er vel i ett sånt tilfelle man må børste støvet av skuldra og gå på med ett godt mot for å få det sånn man vil ha det. Trist selvsagt. Men prøv å gjør det beste ut av det.

Syns jo ikke du skal selge alt og kutte ut hobbyen. Skulle jeg vært fisk og bodd hos noen ville jeg vært Malawi eller tanganyika fisk hos deg!

Hvis det er noe jeg kan bidra med så si ifra!
Plussmedlem
Syke satan for et mareritt....

Du vet hva man sier om man blir kastet av hesten? Man må fortest mulig opp i salen igjen....

Ikke la akvarieversjonen av Murphy knekke deg, vis akvariene at det er DU som er sjefen.
Bruk dette til å få ny glød og giv og gyv på...

Masse lykke til....
Tror jeg skal invistere i en slik, mener Dahls Dyreriket har/hadde noe liknende.
Kan ikke tenke meg hvordan det føles og oppleve marerittet. Slike poster får en til å sove dårliger om natten.
I går tappet jeg ned 2700 literen og fanget ut noen tyggende Malawi hunner. Etter det tok kona mi Trudy og hoppet oppi og skrapte vekk alger fra glasset. Akvariet blir stående med vann fram til jeg finner ut hva jeg skal gjøre.

Selv tok jeg og tømte den ene lille hagedammen min og tettet den, for den var jo selvfølgelig og lekk. Fikk fikset det og skal sette ut koiene senere i dag eller i morra.

Jarle F
[URLBLOCK1] invistere i en slik, mener Dahls Dyreriket har/hadde noe liknende. Kan ikke tenke meg hvordan det føles og oppleve marerittet. Slike poster får en til å sove dårliger om natten.

Tror jeg får investere i ett par sånne ja.
Huff, dette er ingen hyggelig situasjon :o/

Men, slutte, vil du det da? Tørk tårene, brett opp ermene, og planlegg nytt gulv og vegg :o) Regner med at forsikringen dekker det meste, slik at du kan leie inn et firma for å bygge opp igjen? Nå¨har du jo mulighet til å sikre deg med gulv med sluk i tilfelle senere katastrofer? Andre typer endringer du kanskje har tenkt på får du jo en gyllen mulighet til å få til nå.

Det er jo sommer og varmt, har du mulighet til å sette opp midlertidige kar i en garasje, så har du jo mange måneder på å fikse kjelleren ?
Herre jemini for et mareritt....men skal tenke på deg og håper du ikke mister gnisten. Vi skal sørge for at gnisten flammer opp igjen. Lykke til. Masse klemmer fra sneglemor...
2700 literen står i ett våtrom med sluk i gulvet, men vannet har gått inn i veggen mellom dette rommet og stua.

Skal jeg bygge det opp igjen må jeg finne en lur løsning for at det ikke skal skje igjen. Hvis jeg lager ett slags trau/bakk som akvariet kan stå oppi, men en slange ned i sluk. Da vil vannet renne ned i sluket i tilfelle noe slikt skjer igjen. Jeg må og ha ett mellomrom mellom akvariet og veggen. Kanskje lage ett nytt akvarium som er ett par cm smalere.

Det samme kan jeg kanskje gjøre med 720 literne i kjelleren. Men skal jeg bruke de, må de resilikoneres, noe som er en stor jobb. Tror jeg må ha hjelp til det.

2700 literen kommer jeg til og bytte ut. Dette er i vannfast kryssfiner, men kanskje jeg skal prøve noe annet. Må få laget ett nytt. Er det noen som vet om noen som lager store akvarier ?
Det er jo en her på Sørlandet som lager tanker på mål. Han har vel også annonse her inne tror jeg. Akvarium på dine mål tror jeg den heter. Eller akvarium etter dine ønsker.
Og skulle du få lyst på en bakgrunn i sjangeren jeg har så sier du i fra mann! Så skal jeg hjelpe deg med det

Er det no annet jeg kan bidra med så hyl ut!!
Vann på avveie er ikke morsomt. Har hatt et par tilfeller i kjelleren selv, dog ikke akvarier. Verste var et vannrør som sprakk, og det var mye vann før jeg oppdaget det. Gikk imidlertid ganske bra siden det ikke sto så høyt at det trakk opp i isolasjonen. Opp med gulvtepper og på med varme for å tørke ut. Hvor ille det er med din vegg vil vise seg når du åpner den. Når det er sluk i rommet kan du jo sørge for at veggen ikke kan trekke vann ved å sette en tett plate mellem karet og veggen. Akryl eller lignende gjør jo jobben. Smøremembran for baderom burde også fungere. Fuger du langs gulvet burde det sørge for at vann fra en eventuell lekasje havner i sluket. Kan veggen åpnes fra andre siden kan du kanskje la karet stå hvis det ikke må fjernes for å utbedre skaden.
Når det gjelder resilikonering av 720 literne er ikke jobben så ille. Skiftet silikon i en for et par år siden , og verste jobben er å skjære og skrape vekk all gammel silikon innvendig i fugen og å vaske helt rent med aceton. Det tok en dags tid. Selve silikoneringen er gjort på en times tid. Så er det bare å vente en 2-3 dager mens det herder før du lekkasjetester det.
Litt oppdatering.

Jeg har fått igjen på forsikringen og veggen i stua vil bli reparert, det samme vil gulvet i kjelleren bli.

Nytt storkar er bestilt. Det blir ett ramme akvarie på omtrent de samme målene som 2700 literen. Det gamle karet er fremdeles i drift inntil videre. Det vil bli tømt om to uker, og fiskene vil bli plassert i en ledig 720 liter inntil veggen og det nye akvariet er på plass.

Den 720 literen som lakk i kjelleren vil bli resilikonert.

I tillegg skal jeg få laget en alumimiums bakk/trau til både det nye storkaret og til reolen med 720 litere. Hver av dem vil få en drainslange ned i sluk.

Dermed vil jeg være tilbake for fullt til høsten.
Woho! Så utrolig bra at det ordna seg! Det er bra å ha forsikringene i orden! Lykke til videre. Får håpe det blir lenge til neste gang noe slikt skjer, med noen av oss!
Tilfeldig bekjentskap
© Liz Helen
Reklame for plussmedlemskap