Godt råd! algerengjøring med sironsyre...

Heisan.
Leste for en tid tilbake et råd fra "Linda W." gitt til "530"...om å fjerne alger fra rørdeler og dekorasjoner med sitronsyre..DET FUNKER...
Jeg har de siste dagene demontert et oppsett hvor rørdelene i pumpa var nesten tett av alger, den mørke sorten som er umulig å bli kvitt ellers...
Det er jo ikke så lett å komme til inni rør og bend , så alle de "vanskelige" delene la jeg i en balje med varmt vann tilsatt litt sitronsyre (fra bakehylla i butikken) og drysset litt inni slangene og passet på at de også var fyllt med vann, lot det stå en times tid og gikk så over med kost og fikk bort det aller meste...
..har en liten kost for å trekke gjennom slangene og den var perfekt til denne jobben...

Takk for godt råd!
Takk til deg også røya, jeg har helt sikkert funnet rådet et sted og glemt hvor det kommer fra eller snublet over effekten mens jeg egentlig forsøkte å løse et helt annet problem, så det er godt med bekreftelser!

Ettersom det er linket til denne tråden i en råd-og-tips-tråd noterer jeg min oppskrift her: 10 liter lunket vann til en pose sitronsyre (25 gram), bade dekorasjoner så lenge man gidder og planter en ti minutters tid eller så lenge man har nerver til...

Får tilføye at jeg kun har gitt hardhudede planter som Anubias og Javabregne en snartur i badet, og deretter pusset over med skrubbehanske. Poenget er at syren svekker algene så de løsner lettere. For å ta livet av dem der de står husker jeg en tråd om H2O2...
Oiiii...... Dette var nytt for meg sikkert en lur ide
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap