Algeproblem

Hei!

Sliter litt med alger i karet mitt. Har funnet ut at det er skjeggalger, og de brer seg ut overalt Jeg peller de av planter og glass så godt jeg kan og har mørkelagt karet i ett par dager uten at det har hjulpet... Noen tips?
For mindre, korte lysperiode, mer hyppige bannbytter og kjøp nytt lysrør om det er gammelt. Du kan også skjerme det fra sollys.
Det står i nærheten av ett vindu, men får ikke noe direkte sollys på seg... Har prøvd å kutte ned lystiden (er nå på 8 timer) og bytte vann... Får se om det hjelper etterhvert

Tror ikke jeg forer for mye, maten blir spist opp i løpet av 2-4 minutter, med unntak av "tablettene" som synker til bånn til ancistrusene, de tar det som regel litt tid før er spist opp..
Vet ikke jeg hvor stort kar du har, men har du muligheten til å sette inn noen Siamesiske algeetere? Da er de borte på dagen. Black Molly ska visst også spise de, men min erfaring der er at da skal det ikke være mye annet de synes er godt i karret.hehe...

Lykke til Mvh. Are
Prøv den: Easy Carbo
Hjelper veldig bra mot disse og mange andre alger.
Oki, skal sjekke på dyrebutikken imorgo om de har den, mener jeg har sett det merket der Selvom jeg blir litt nervøs når jeg ser den er kreftfremkallende... Men hva ofrer man ikke for fiskene:P
Amanoreker er mest effektive. Sett inn en liten gruppe,så bør det ordne seg fort
ADA Norge
Prøv den: [URLBLOCK1] Hjelper veldig bra mot disse og mange andre alger.

Ser det står kreftfrembringende på nettsiden din. Står ikke noe om det på flaska eller hos produsent. Lurte bare på hvor du har det fra.
Karet er 190 liter, men er såpass fult av fisk nå at jeg vil ikke bringe inn Siamesiske Algeetere... Men amano-reker kan kanskje være noe

Sier takk til alle tips
Easy Carbo:

Står nederst på linken: http://www.ada-norway.com/shop/164/desc/easy-carbo
OBS: kreftfrembringende. Bør brukes noe dager før vannskiftet. Ikke sett hendene altfor ofte og lenge i akvariet når Easy Carbo er til stedet.

Hvordan er Easy Carbo med tanke på filteret egentlig? Må kullfilteret tas ut, og dreper den filterbakteriene??
Susanne90
Easy Carbo: Står nederst på linken: http://www.ada-norway.com/shop/164/desc/easy-carbo OBS: kreftfrembringende. Bør brukes noe dager før vannskiftet. Ikke sett hendene altfor ofte og lenge i akvariet når Easy Carbo er til stedet. Hvordan er Easy Carbo med tanke på filteret egentlig? Må kullfilteret tas ut, og dreper den filterbakteriene??

Det jeg så også,men har flaska og har sjekket på hjemmesiden til produsenten.Som ikke er ADA.

http://www.easylife.nl/en/freshwater-products/plant-nutrition/easycarbo
Dreper ikke filterbakteriene,hvis du følger brukanvisningen.Hva bruker du kullfilter til? Er bare til etter medisinering,vanligvis.
Jeg ville forsøkt å finne ut hvorfor algene oppstår

Har du plagsomt mye alger i karet bør du se om det er ting som du kanskje bør forandre på. Sollys fra vindu vil trigge alger. Overfôring og for mange lystimer gir økt algevekst. Hvis du har et høyt nivå av Nitrat kan det også gi algevekst. Hyppigere vannbytter og mer hurtigvoksende planter kan redusere algeveksten.
Skrev du hvor stort karet var? Ev. et bilde av hele karet, hvordan det ser ut
Torbjørn Jørgensen
Skrev du hvor stort karet var? Ev. et bilde av hele karet, hvordan det ser ut :)

Sto 190 liter. Telte 50 fisk,så hvis det er samme karret,er det vel løsninga..
190 liter, karet ligger på profilen min

Vannprøvene er fine, men kan nok være en kombinasjon av nærhet til sollys og muligens noe overforing... Har mengden av planter noe å si? Har mye planter, men ikke co2-anlegg.

Jepp, er litt overbefolket for øyeblikket, karet til ei venninne sprakk, så jeg har tatt over noen fisk uten å egentlig ha plass til de..

Susanne90
Har mengden av planter noe å si? Har mye planter

Ja, men hurtigvoksende planter spiser mer næring enn de som er sentvoksende.
En relevant tråd her
Sprettfisk

Hei, Det står på flaska at det kan være farlig. De er bare redd for order kreft, tror jeg. Men i hvert fall jeg fikk det fra spesialist i Tropica. Dette stoffet er ikke farlig for fisk og reker. Og er bra for planter. Samme spesialisten nevner det for Gave fra himmel Men hvis man skal bekjempe alger, må man tilsette flere ganger så mye som det står i anvisninga. Og DA blir det farlig. Så hvis man tilsetter det, så bør man ikke stikke hånda i vannet i ca en uke etterpå. Evt. er alt borte også etter vannskifte.
Janne
[QUOTE=Susanne90]Har mengden av planter noe å si? Har mye planter

Ja, men hurtigvoksende planter spiser mer næring enn de som er sentvoksende.
En relevant tråd her
Helt riktig. Men man kan jo ikke begynne å endre på hele akvariet bare på grunn av alger. Og alger kan komme også i planteakvarier: har selv opplevd det før jeg fant Easy Cabro. Har glemt om alger siden (unntatt litt av de grønne på glasset som enkelt fjernes)

Ellers kan CO2 være nyttig, ja. Men ikke i dette karet som på bildet. Der er det ingen særlig krevende planter. Så hvorfor kaste bort penger på det?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap