Valg av fisk til 110 liter

For øyeblikket er akvariet mitt tomt,
Det er 110 liter med et stort utvendig filter,
Hadde først tenkt til å ha KardinalTetra&Corydoras Sterbai.
Men det ville blitt litt kjedelig med kun de 2. Så har noen av dere forslag til ande fisker? Er ferdig med levendfødere så det skal jeg ikke ha.
Kom gjerne med forslag til fisker med kardinaltetra og corydoras, eller en helt annen blanding fisk. Vil helst ha corydora i vannet, synes de er så søte^^
så også en veldig fin fisk i en dyrebutikk, vet ikke hva den heter men var litt stor og lyse-rosa. Kan sende bilder av den på mail men kan ikke laste opp her (er på iPhone)
Er det noen av dere som har hatt sommerfuglciklider og kardinaltetra? Vill dette gå ? Hvilke andre fisker kan jeg ha enn det? Vill gjerne ha yngel
Hvis du skal ha et par med Sommerfuglciklider – gå heller for en Nannostomus art som stimfisk, disse rapper ikke evt yngel til sommerfuglene...

Som algeeter fyller du på med en god gjeng med Otocinclus som heller ikke er noen direkte trussel mot sommerfuglenes egg. Ordinær ancistrus elsker andre fisk sine egg, enten det er til frokost, middag eller natt snacks...

Corydoras bør ikke mikses med ciklider pga coryens mangende forståelse av territorie. Da kan det fort ende med på coryene…og lett stressete ciklider.
Okei, da glemmer jeg kardinal&cory
Hvilken nannostolus kan du anbefale? Og hvor mamge sommerfugler kan jeg ha i et kar? Trenger de sortvann? Har catappa blader Og tetra sortvannsekstrakt
Tror jeg ville holdt det til et par med sommerfugler og heller satt inn 10-15 nannostomus. Vanskelig å anbefale en type her da det kommer litt ann på lommeboken siden noen av disse er veldig dyre mens andre er rimelig. Men favoritten min er Nannostomus rubrocaudatus...
Det står jo i fiskebasen at de må få velge
Par selv, De blir jo max 7cm?
Er det dumt å ha flere enn 2 ?
Du kan jo sette inn en gruppe, også når det dannes et par selge de andre? Forresten så er det best å ha 1 par da de blir ganske aggressive når de har egg og yngel, men det kan godt hende det går greit med 2 par også, hvis du har veldig mange gjemmeplasser. Men min er erfaring er som sagt at de blir ganske aggressive, så jeg ville holdt meg til et par.
Det var en veldig god ide! Tror jeg gjør det slik
Jeg synes kardinaltetra er så utrolig fine, ville de spist alle eggene eller bare noen få? Vill ikke sommerfuglene forsvare eggene? Har du noe erfaring?
Om du er heldig, og sommerfuglene er av en viss størrelse, så kan de allerede ha dannet par i butikken. Har lyktes med det to ganger så sjansen er ihvertfall til stede
Det var bra, tror jeg begynner med å kjøpe 5 stk(?)
Og dersom de danner par skal jeg selge de andre, med mindre det går fint da.
Er det mindre sjanse for å få yngel dersom jeg har kardinaltetra?
Ser i fiskebasen at kardinal er den vanligste akvarievennen etter ancistrus sp.
Selv om Kardinaltetra står under "akvarievenner" betyr ikke det at de passer optimalt sammen. Kardinalene vil spise alt de kommer over av yngel. Nannostomus'ene er mye bedre sammen med små ciklider mtp yngel.
Ok da skal jeg kjøpe det i stede. Hvilke stimer best?
Jeg kjøpte også sortvannsekstrakt fra tetra. Vil disse fiskene like dette?
Sortvannsekstrakt er ikke nødvendig for Sommerfuglene (kan kanskje være med å hjelpe på lekstrigging hos dem), men Nannostomusene kommer nok til å trives enda bedre.

Du får like god effekt og ikke minst billigere i lengden ved å kjøpe Naturtorv på Plantasjen... En slik flaske fra zoo butikken blir veldig fort oppbrukt kontra 150l naturtorv. Dette fyller du i en damestrømpe sammen med en sten slik at den på sikt synker til bunns, da kan den vare noen mnd før den må byttes igjen...
Takk for tipset, skal kjøpe det når sortvannsekstrakten går tom. Er det noe negativt med sortvannsekstrakt for sommerfugl ciklider?
Og jeg har hatt guppy før, det døde nesten noen vær dag. Spesielt etter at de ynglet. Er smykketetra sånn? Tror jeg skal ha smykketetra. Er det lett å se forskjell på han og hun?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap