Hvordan tømme akvarium med sand mest effektivt?

*SUKK*

sand er veldig fint i et akvarium.. men nå er jeg sååååå lei... *ler*

er iferd med å tømme 180 liters akvariet mitt og oppi der har jeg vel et sted mellom 15-20 kg svart sand..

hvordan skal jeg få tømt det mest effektivt - og renset sanden før jeg skal starte opp på nytt?

sanda var ganske dyr, så vil jo prøve å få opp mest mulig..

blir utrolig glad for alle tips og innspill...

Jeg øser ut så mye jeg får til uten å skrape noe med en bakesikt, og så heverter jeg ut resten. Får jeg ikke all sanda ut fyller jeg med vann igjen og fortsetter, for hevert lager ikke riper, og sanda skal jo rengjøres likevel. Akkurat den rengjøringen er vel som ved ny sand, skylle godt i rennende vann? Har du hatt sykdom eller noe annet guffent kan den sikkert kokes, men som ivrig fanger av ferskvannssand kan jeg fortelle at koking av så mye sand er akkurat sånn passe festlig, og helt unødvendig hvis det ikke er mistanke om smitte eller parasitter. Husk at kokvarm sand holder godt på varmen, så det kalde vannet en skarp blondine halvfylte plastbøtta med ble kokvarmt nokså raskt...
oki, har fått ut nesten alt.. det lille som er igjen får bare ligge der.. skal få flyttet akvariet en av de første dagene så da tar jeg rengjøringen når det står på sin nye plass.. er endel alger på bakglasset, så blir en del jobb med å få vasket det skikkelig.. sanda får jeg prøve å rense litt og litt etterhvert som eg skal fylle den oppi igjen.. akkurat nå får den bare stå oppi bøttene, for nå tar jeg kvelden..

plantene står oppi en bøtte med vann, får ta å kikke på de imorgen og se om noe kan reddes..

fiskene er satt oppi det lille karet (50-60 liter) og ser ut til at de har falt til ro sammen med palettene..

Sitat

er endel alger på bakglasset, så blir en del jobb med å få vasket det skikkelig.. Slutt

Alger er sjeldent et problem å fjerne, Linda. La bare ikke karet stå tomt å tørke inn med algene. Dette gjør det litt værre.... Måten jeg vasker vekk alger på er at jeg setter karet i badekaret, eller et annet sted det ikke er fare for vann søl. Lunkent vann i karet og begynner med oppvask kost. Har 2 koster jeg kun bruker til vask av kar. Så til slutt går jeg over med en slik svamp som har en form for skrubb på den ene siden. Da skal nok det meste være borte.

Skulle det likevel være noe igjen, tar jeg dette med barberblad

LOFFA
Jeg bruker våt- og tørrstøvsuger fra Biltema på å tømme sanden fra kar. Da er det lett å hive den videre i en bøtte eller balje om den skal vaskes og brukes på ny...
Hageslange
jeg har kappet av en bit av hgeslangen som jeg bruker når jeg fjerner sand og ellers ting i akvariet fungerer helt fint, så suger du alt ut i en bøtte
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap