Grønn hinne

Har har anskaffet et akvarie i barnehagen der jeg jobber, på 120 liter. Har selv tre akvarier hjemme , men hadde lyst til å dele gleden med barna, og de er helt i ekstase. får ikke nok av fisk, mating, og rengjøring, de er med på alt. Jeg har veldig glede av å dele min interesse med de små.

Men så til problemet mitt, det er et juwel 120, med den pumpe som følger med., i det har jeg en kampfisk (Tobias ), tre praktbotiar, som når de blir større skal få flytte hjem til meg i et større akvarium. 3 neontetra , ett par sommerfugl ciklider, og 2 antictrus. Plantene gror som bare det, det er en rot, og diverse stein, som barna har plukket i skogen, de er skikkelig rengjort, og er en trygg stensort. Har ikke hatt noe dødsfall av fisk. Men altså jeg har en hinne på vannet som jeg ikke klarer å få bort, ville kalt det en slags olje hinne, hadde det ikke vært for at den er grønn, og det er helt klart en slags grønnske for det merker jeg når vi rensker og skifter vann, som vi gjør en gang i uka, alle målinger på vannet er bra.

Dette akvarie har vært oppe å gptt siden april, har hatt den grønne olje lignende hinna siden starten omtrent
Ville fjernet hinnen mekanisk med våtsterkt papir som Torky (bare legg hele flak på og dra opp) og så stille utblåset slik at det blir god bevegelse i overflata i håp om at den ikke dukker opp igjen, det er løsningen på proteinhinne i alle fall. Nå høres det ut som om du har fått en type algevekst i hinna, det kan hende det er mer som skal til, men jeg ville forsøkt med det enkleste først...
Jeg skal prøve det, har prøvd å suge det opp ved hvert vannskifte, men det kommer tilbake med engang. Pumpa lager god bevegelse i vannet, har prøvd å vri uttaket i forskjellige retninger.
le nok prøv å heve pumpa ne mer mot overflaten. Gjerne så høyt at halve utblåset er over vannflaten og halve under. Ikke alle pumper liker dette og minker utblåset/sirkulasjonen, men prøv dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap