Aluminiumsskinne som forsterkning til 530 liter.

Hei.

Jeg skal sette opp et 530 liters akvarium, men leste en plass at det ikke lønte seg å sette det direkte på gulv, men oppå aluminiumsskinner, for å ikke få skjevheter i glasset, og dermed sprekk (noe jeg vil unngå, så hvis man bør sette det oppå noe, må jeg jo det). hvor får jeg tak i det evt? Er det noe annet materiale som kan brukes?

Eneste aluminiumsskinnene jeg kan finne, er denne typen her: Kan man bruke noe slikt? Aner ikke om den er flat, syntes det var så vansklig å avgjøre ut i fra bildet.

Er risikoen for sprekk i glasset stor om man ikke setter beina oppå noe? Har et porsabord med 6 ben, om det skulle ha noe å si.

Om noen har noe tips, hadde det vært kjempefint, er jo synd om jeg ikke kan bruke akvariumet jeg har stående her. :-/
Dersom det er laminat, parkett betong eller annet hardt gulv trenger du ikke noe under benene. Saken er at når rundt 600kg skal fordeles på 6 ben blir det rundt 100kg pr. ben. Dette gir veldig høy punkbelastning på gulvet siden arealet på benet er så lite. Er gulvet mykt er det en fordel med en hard plate med litt areal under benene for å fordele belastningen. Det er veldig viktig å vatre opp understellet nøye så det er helt plant. Dersom det medfører at noen av benene må skrus veldig langt ut er det en fordel å legge en hard plate under for å bygge opp litt så understellet ikke "står på stylter". Pleier å fylle karet rundt halvfullt slik at det blir belastning på benene og sjekke vatringen igjen for å se om gulvet har gitt etter. Da må man finne ut hvorfor. Er det noe som stabiliserer seg er det bare å justere litt på benene før man fyller helt opp. Er det derimot svikt i underlaget er det fare på ferde, og noe må gjøres med gulvet, eller akvariet må settes et annet sted.
Takk for svar!

Det er laminat. Under der igjen er det underlag, og helt i bunn et hardt, gammeldags tregulv. Ikke bekymret for at karet går igjennom gulvet, men det som kan bekymre meg mest ift gulvet, er at laminaten er lagt "flytende" (tror det er det det heter) over tregulvet, så noen minimale luftlommer kan oppstå, og man kan få litt vibrasjon i gulvet når man går, samt dette med at jeg er redd for skjevheter i karet/sprekk. Vil det være et problem tro? Jeg har i dag stående et 160 liter på porsabord på plassen 530 literen skal stå, det går fint (men det er jo også over 3 ganger mindre sånn sett.)

Men takk for gode tips!
OK. Parkettunderlaget vil nok trykkes litt sammen når du får vekt på det, så mulig du må etterjustere litt når du får fyllt endel vann i karet, men er det god bæring i gulvet er karet står er det ikke noe problem. Det er bjelkelaget gulvet hviler på som bestemmer hvor solid det er, og om det eventuellt vil synke etter en stund. Helt ok å ta frem vateret en periode etter at karet er på plass og se at ikke noe skjer. Er selv i ferd med å ta inn en 660l og sette der det sto en 120l, så har samme problemstillingen her. Vet imidlertid at retningen på bjelkelager er gunstig, og det er helt inntil bærevegg, og da skjer det sjelden noe.
Hans E
OK. Parkettunderlaget vil nok trykkes litt sammen når du får vekt på det, så mulig du må etterjustere litt når du får fyllt endel vann i karet, men er det god bæring i gulvet er karet står er det ikke noe problem. Det er bjelkelaget gulvet hviler på som bestemmer hvor solid det er, og om det eventuellt vil synke etter en stund. Helt ok å ta frem vateret en periode etter at karet er på plass og se at ikke noe skjer. Er selv i ferd med å ta inn en 660l og sette der det sto en 120l, så har samme problemstillingen her. Vet imidlertid at retningen på bjelkelager er gunstig, og det er helt inntil bærevegg, og da skjer det sjelden noe.

Tusen takk for mange gode tips!

Skal vatre når det settes opp, må tenke litt frem og tilbake om jeg har en annen plass som kanskje blir lette itf dette å plassere det, Men da trenger jeg da altså ikke metallskinner, om man tar litt forholdsregler.

Takk igjen!
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap