Nå er alt bare trist...

Kom hjem fra helgetur i dag og hele huset stinket av rotten fisk. Våre 5 vakre diskus var død, sammen med hele stimen med kardinaltetra og litt til.....og jeg skjønner ikke hvorfor( Skiftet 1/3 vann før vi dro og de fikk mat på automat som vanlig...kan ikke se noen åpenbar årsak til slik massedød...så nå er jeg bare lei meg....

Men jeg måtte le litt i all elendigheten....da jeg åpnet døra for å lufte ut stanken kom måsen og satte seg på taket og hylte av forventning...snakk om optimist...
Uff det hørtes veldig leit ut! Har pumpa dødd? Har varmekolben streiker og enten "kokt" de eller noe sånt? :\ a
UTROLIG TRIST DA.... UFF...
Det kan nok hende at det har noe å gjøre med pumpa, har helt nytt utstyr, hadde første storrengjøring på pumpa for et par uker siden og jeg ser nå at den kun går på halv styrke... har åpnet og sjekket inni, men finner ikke ut hvorfor den ikke vil gå for fullt...hva kan det være??? (Eheim 2178 600T)
Du skriv at du for eitpar veker sidan hadde storreingjering av pumpa. Gjeld dette utelukkande pumpa eller reingjorde/skifta du filtermassen også? Om du hadde storreingjering av filteret for eitpar veker sidan er vel desverre sjangsen tilstades for at du fjerna bakteriekulturen og at du dermed har vore igjennom både ammoniakk/ammonium forgiftning og nitrittforgiftning. For høge verdiar av desse tek glatt livet av fiskane dine. For liten vanngjennomstrømning i filtermassen (ref. halv styrke på pumpa) vil også kunne føre til at bakteriekulturen dør men dette har eg mindre tru på i ditt tilfelle.

In any case, triste greier.

Takk for svar.
Jeg har såpass erfaring at jeg vet det er viktig å ikke fjerne hele bakteriekulturen ved rengjøring, har også fulgt med vannverdiene etterpå. Har ikke hatt nitritt i vannet før vi dro på helgetur, men det var selvfølgelig mye ammoniakk i vannet da vi kom hjem.... med død fisk og øverflødig mat....død fisk spiser jo ikke... så nå har jeg hatt flere vannbytter i etterkant. Gurami, cory, maller og botia har overlevd og guramiene har til og med yngel igjen, så lenge det varer )

Plages fortsatt med å få pumpa opp til max styrke igjen. Tror jeg må tømme den igjen og se om jeg klarer å fylle den slik at det ikke er noe luft i forkammeret...plages med det...det er det siste trikset jeg har... så gode råd mottas med takk....
Ferie fisk.
Du får få deg barnevakt neste gang.. De va trist... Stripstest og lapp på akvariene + ett tlf tilfelle krise. d gjørr eg.. Kjempeleit når sånt skjer. venninnå mi fant møye døe fisk etter ei helg borte. etter d så har eg hatt barne vakt!! Føler virkelig med deg!!! RIP
har samme pumpa som deg, min er også litt tullete å få i gang etter en rens osv. må trykke på den primeren eller hva man kaller det med jevne mellomrom i 2 døgn ca. (få ut alt av luft) bruker suge i utblåseren så den fyller seg med hevertprinsippet før jeg plugger strøm i den virker som det ikke blir mye luft i den da
Takker for oppmerksomheten, tar nok en pause fra Discus.....leter etter en annen fisk som kan pryde akvariet i tiden fremover...noe som ikke spiser yngel,,,har ca 100 guramiyngel der nå, som vokser og trives helt uten spesialbehandling...
Hvor stort er akvariet ? Kan hende det har blitt noe krøll med filterpumpa, som har ført til at det har blitt lite oksygen i akvariet. Dermed har nok noen dødd og forpestet akvarie som igjen har tatt livet av flere fisk osv. Det har skjedd hos meg ett par ganger.
Akvariet er 530 liter og kjøpt nettopp fordi jeg hadde lyst å prøve meg på diskus. Jeg lever fortsatt i den tro at det var en feil på pumpa, men vet ikke hva... får den fortsatt ikke til å gå for fullt, selv om keg har tømt den flere ganger og fulgt bruksanvisningen ved oppstart igjen, har sjekket smådeler og "propeller" og ingenting er tett....??? er jo temmelig kjipt å kjøpe så dyr pumpe og så gir den bare halv effekt...
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap