Fiskesammensetning i 240 liter

Da skal jeg sette opp 240 Liter akvarie på jobben.
Planen er å ha en stim med 30 - 40 stk Kardinaltetraer, og noen ancistrus evnt gå for noen L-maller er ikke sikker enda. Men, hva passer bra utenom ancistrus sammen med Kardinaltetra?

Og plantesammensetningen er jeg usikker på, skal bruke Vallisneria i en klynge venstre bakside, sverdplante i høyre hjørne. Og mer veit jeg ikke hva jeg vil. Noen som har noe forslag hvilke planter som passer fint isammen med kardinaltetra, så hadde det vært flott.

Kan legge til at jeg har planer om å bruke tropica plantesubstrat og gjødselskuler.

Takk for svar!
J
Skal du ha sverdplante sammen med Ancistrus anbefaler jeg at du går for en rød sort, de smaker litt beskere. Mange grønne planter er nammenam for både fisk og reker, SAEne snauspiste en vakker påfuglmose her, og enkelte stengelplanter er kostbar salat i levendeføderkar...

Plantesammensetning - er veldig svak for å supplere høye planter med Cryptocoryner. De er hardføre, kommer i en haug sjatteringer fra lysegrønt til nesten rødt, mange høyder og bladformer og smaker forferdelig. Ikke av de mest lyskrevende, og med næringssubstrat vil de helt sikkert trives.

I tillegg er det alltid verd å ha noen hurtigvoksende stengelplanter som kan ta unna overskuddsnæring i vannet, mange å velge mellom. Selv om du har bunnlagsnæring er det lurt å tilsette litt flytende gjødsel også, god plantevekst er litt latskap satt i system. Dessuten vil jo nesten ingen ha alger...

Finne fisk som passer sammen er en gøyal utfordring, en metode jeg lukter på er å titte på lokasjon for å få ideer, selv om ambisjonen ikke nødvendigvis er biotop finnes det jo så ufattelig mye fin fisk at en lettfristet akvaristinne rett og slett må begynne et sted.

Paracheidoron axelrodi er oppgitt å finnes i Rio Negro - Øvre og Rio Orinoco - Øvre, kanskje du finner noen gøyale samboere på fiskelistene der? Ser et par Hypancistrus i alle fall, de spiser ikke planter bortsett fra muligens som veldig unge. En del flotte Corydoras kommer også fra området, en stim sånne ville sikkert trives sammen med Kardinal hvis du ikke har store avlsplaner. De artene vil trives med nogenlunde samme mat også, noe jeg har funnet ut at er en veldig lettelse etter en kraftig opprydding her.
Takk for svar.

Etter å ha sett litt på fiskesammensetningene i Rio Negro - Øvre så har jeg valgt å gå for 30 - 40 stk Paracheirodon axelrodi, 10 stk Corydoras adolfoi av L-Malle arter er jeg ikke helt sikker enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap