Slamsuger

Jeg var i Akvariemagasinet på Økern og fikk anbefalt en slamsuger med 9 m slange
som kan kobles rett på vasken til 799/899 (husker ikke eksakt pris)
Er den verdt det eller kan en gjøre det like enkelt med billigere type/løsning??

Om du ikke har noe imot å bære bøtter kan du velge en med kortere ledning og bare la vann og slam gå rett i bøtten. Jo enklere løsning og kortere slange, jo billigere er slamsugere, ser det ut til. Fungerer helt fint å bruke bøtte, men da må du stoppe opp, helle utav og sette det i gang igjen sikkert et par ganger, alt etter størrelse på kar og hvor mye slam det er.
Jeg har aldri prøvd produktet selv. Jeg har en lang slange som jeg slamsuger med som er lang nok til å gå rett i toalettet. Når jeg fyller på nytt vann, tar jeg å kobler på en vannslange fra dusjkrana og rett i akvariet.. Har gjort dette i mange år.. veldig lettvint syntes jeg.
Marcairn
Om du ikke har noe imot å bære bøtter kan du velge en med kortere ledning og bare la vann og slam gå rett i bøtten. Jo enklere løsning og kortere slange, jo billigere er slamsugere, ser det ut til. Fungerer helt fint å bruke bøtte, men da må du stoppe opp, helle utav og sette det i gang igjen sikkert et par ganger, alt etter størrelse på kar og hvor mye slam det er.

Når jeg tenker enklere løsning tenker jeg ikke på bøttebæring...
Men vet at noen kjøper vanlige hageslanger.
Det er kanskje like greit å bare kjøpe denne pakka som inneholder det man trenger, så slipper jeg å kjøpe ting i flere omganger.
Adina
Jeg har aldri prøvd produktet selv. Jeg har en lang slange som jeg slamsuger med som er lang nok til å gå rett i toalettet. Når jeg fyller på nytt vann, tar jeg å kobler på en vannslange fra dusjkrana og rett i akvariet.. Har gjort dette i mange år.. veldig lettvint syntes jeg.

Foreløpig må vi koble til vasken på kjøkkenet, til badet er ferdig i denne etasjen.
Men jeg tenker å gjøre akkurat som du gjør etterhvert.
Jeg anbefaler akvariestøvsuger. Rent og pent - ingen vannbæring.
Vannbytte skjer med en hevert en gang i uka, bruker to bøtter og trenger bare å veksle mellom de når jeg tømmer.
Sjekk produktet på petworld - diverse - luftdrevet akvariestøvsuger. Anbefales.
Kr 89.90.
Jeg har en slik ut/inn hevert på 7,6m kjøpt på webzoo (Marina in&out hevert 7,6 m) til 359 kr.

Synes den hos meg er meget praktisk da jeg kan koble til kranen og så fester jeg den i akvariumet med sugekoppfeste. Stenger ventilen nede på slangen ( ved slamsuger )

Åpner kranvannet og sørger for at jeg ser det renner ut vann ved omskifterkran ( ved kjøkkenkran) går så bort til akvariumet og åpner ventilen som da åpner for at vannet suges opp ved hjelp av vannet i krana.
Når jeg har nådd det nivået jeg ønsker ved vannskifte og har sjekket i løpet av siste liter at temperaturen er grei på springvannet så bare endrer jeg posisjonen på omskifterkran og vann fylles tilbake til karet.

Vannskifte på 40% tar ca 15 - 20 min i min 240L (avhengig av hvor mye vanntrykk man velger)

Praktisk, billig og ingen bøtter.
Har greie vannverdier i kran.

Eneste ulempen er om man ikke klarer å finne ett vanntrykk som ikke lager mye luft i vannet så slipper plantene mye av det som CO2 anlegget har tilført.

Første gang så såg alle planter ut som dykkere da de etterlot seg bobler i lang tid etterpå.

Men med litt forsiktig valg av vanntrykk så er dette lik 0 nå.

Min lille erfaring med INN/UT hevert.
Tusen takk utfyllende svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap