Rett eller buet frontglass????

Har tenkt å kjøpe et akvarium for å starte opp med hobbyen på nytt igjenn. I utgangspunktet har jeg sett for meg å kjøpe et Juwel Vision 450. Dette har et buet frontglass som jeg syntes er attraktivt å se på,men har det noe ulempe? Alternativet er et Rio 400 som jo også er 450L og har samme lengden. Tanken er å "befolke" karet med Discus. Tenker også og sette opp en bakvegg som skal skjule et selvbygd innvendig filter og annet tenisk utstyr. Dette tar jo litt plass og vil derfor stjele litt av dybden/bredden i karet, tror derfor at det er en fordel med større bredde på midten. Skulle gjerne hørt litt for og imot fra dere som har erfaring fra begge typer.
Plussmedlem
Det er vel ingen store ulemper med buet frontglass, og du må jo velge etter hva du syntes er penest. Jeg har en liten 54 liter med buet frontglass som var mitt første akvarium, og hvis jeg skulle valgt i dag hadde jeg ikke valgt buet frontglass Resten av akvariene mine har vanlig, rett glass. Mye penere, spør du meg, selv om jeg ikke tenker over det.

Jeg for min del ville definitivt valgt rett frontglass ved kjøp av et såpass stort akvarium det er tungvindt å bytte ut og du sikkert kommer til å ha lenge. Det er nok en viss risiko for at du blir lei det buede frontglasset, men, likevel; jeg tror ikke det er noe du kommer til å tenke veldig mye over når du har kjøpt akvariet.

Tenk igjennom det; hva liker du best, og hva vil du like best i lengden?
Jeg syntest buet glass er litt rått jeg egentlig ^^
Dette er litt smak og behag. Personlig så synes jeg rett glass er best. I buet glass så får fiskene en litt unaturlig form. Synes alt inne i akvariet ser penere ut i rett glass. Men det finnes ingen ulemper ved buet glass, kun hva en selv liker.
Vision sitt buet glass gir ingen "unaturlige" former. Svak bue, men nok til det blir et "panorama" syn på en måte.
Jeg tror kanskje man kan bli lei eller angre at man kjøpte buet frontglass. Mens vanlig rett frontglass er en klassiker man aldri blir lei av.

Personlig ville jeg ikke hatt noe akvarium med buet frontglass fordi jeg synes det er forstyrrende og kan forvrenge bildet noe (med buet glass er det litt avhengig av vinkelen man ser fra).
Det er rett og slett personlig smak som avgjør hva man velger.
Jeg har buet glass i begge mine juwel, det ene er 180 og det andre er 260, synes dybde virkningen er flott, og det gir en slags 3D effekt som jeg liker. Som sagt smak og behag
Flott er det med kjøp av akvarie, smak og behag får være avgjørende)
Har selv Juwel Visio 450 liter, synes det er strålende for det første er karret så pass høyt opp, sitter å ser rett inn i det, for det andre liker jeg kunne se dybde effekten innover.
Takker for alle svar..
Ser at meningene er delte og valget baseres på hva den enkelte syntes ser best ut.
Slik jeg forstår det, er det ingen av dere som har stort akvarie med buet frontglass som ønsker å bytte til noe annet. Dere syntes det gir større panorama mer perspektiv og dybde. Akvariet blir derfor mer spektakulært å se på, fisker ser ikke forvrengte og unaturlige ut.
Vedlikehold/ algeskraping av frontglasset er det mer komplisert, slik at man må velge spesialverktøy for å ungå riper?
Får mann samme speilvirkningen i endeglassene som en har på kar med rette glass?
Om mann ser på hjørnet av et rett kar blir det et optisk forvrengt bilde, slik at man kan se samme plante eller fisk to ganger. Skjer det samme i et kar med buet frontglass?
Jo større akvariet er, desto større blir radiusen på buen, og desto mindre blir forvrengningen.

Til algeskraping er det uansett best å bruke myke verktøy for å minimere faren for å ripe glasset. Dermed har det ikke noe å si om glasset er rett eller buet.

Man får samme speilvirkning i endeglassene, men i litt mindre grad når frontglasset er buet. Vet ikke om du vil merke noen forskjell på akkurat det.
Rett eller buet
Jeg har et stort kar med rett glass, og ett litt mindre med buet glass. Holder nok en knapp på det buede når det gjelder selskapskar og innsyn så lenge det er et så stort kar. På små kar blir det dårlig innsyn og stor forvrengning som nevnt.
Når det gjelder alger så har jeg hatt mine kar i ett år og aldri skrapt. Pass på å få en passelig blanding med fisk, planter og snegler så er det unødvendig å skrape. Moderat med foring og en god del snegler og bunnfisk gjør susen.
-ole-
Takker igjenn!
Da holder jeg meg nok til den opprinnelige plan om å gå for et Juwel Vision 450 L .
Tror det kan bli ganske så fint som et selskapskar bygd opp rundt Discus, som er den fisken jeg savner mest fra sistgang ( les 15 år ) jeg hodt på med denne hobbyen. Blir spennende å komme igang igjenn, bare jeg finer et kar til riktig pris innenfor akseptabel reiseavstand.
Synes det er vanskeligere å fotografere fisk i karet som er buet enn i ett som er rett.
Ingvald Arne Meland
Synes det er vanskeligere å fotografere fisk i karet som er buet enn i ett som er rett.

Hvorfor?
Fortell .....hva slags utstyr har du da til å fotografere med?
Er det lettere å unngå reflekser med rett glass?
Ville tro at det går greit med et lyssterkt objektiv f1,8 og et kamera som takler høy iso.
Problemet er å få fokus på rett plass.
Ja, selv når en fokuserer manuelt.
Fokusering med buet glass har nok betydning hvor stort akvariet er. Ser på mindre akvarie er nok vanskeligere fokusering. På 450 liter, tror jeg det ikke har betydning. Har selv Tamron 18-270 linse som fokuserer meget bra i vårt akvarie på 450 liter.
Du har nok helt rett i at det er lettere å fokusere på et større buet akvarie. Har et 180liter som er 100cm brett og toppen av buen er 6,5cm

Lyses brytes forskjellig når det går i fra et media til et annet (luft-glass, glass-vann). vinkelen lyset treffer med har også betydning.

Kvaliteten og jevnheten på glasse vil også spille inn. Det kan jo hende at glasset jeg har er "dårligt" optisk.

Helt klart Ingvald, mindre akvarie med bue, da er det overhode ikke lett å ta bilder.
Nå handler det også om glasset på akvarie, på karret vårt er det ingen problem.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap