Hvordan frakte corydoras langveis?
Jeg skal snart flytte, og skal ha med meg Corydoras sterbai b.l.a og det vil ta minst 4-5 h fra jeg tar ned det karret, og til jeg har kommet frem til nytt hus 40 mil herfra.
Men, hvordan kan jeg best mulig frakte fiskene uten at de dør eller blir syke?
Jeg vet at Corydoras sterbai utskiller en gift når de blir stresset, så derfor er jeg ekstra bekymret for akkurat dem.
Bør jeg skifte vann på de underveis? Frakte i poser eller bøtter etc? Dvs frakte dem i mest mulig vann, eller bytte vann underveis?
Jeg ser at de bruker kull i fiskeposene når de får fisk i dyreforretninger, er dette noe jeg burde vurdere?
En annen ting er jo også vannverdiene. Dit jeg flytter er det privat brønn, og jeg skal prøve å få tatt vannprøver på forhånd, så jeg vet hvilke vannverdier det er der og kanskje få tilpasset det best mulig så de ikke får sjokk liksom, når de får et helt annet vann enn de er vant til. Tenkte ta med meg mest mulig vann herfra på et par store vannkanner som jeg har kjøpt på Biltema. De er beregnet på drikkevann, men jeg syns det luktet så plast at jeg har skylt de mange ganger nå for å være på den sikre siden:0).
Men, hvordan kan jeg best mulig frakte fiskene uten at de dør eller blir syke?
Jeg vet at Corydoras sterbai utskiller en gift når de blir stresset, så derfor er jeg ekstra bekymret for akkurat dem.
Bør jeg skifte vann på de underveis? Frakte i poser eller bøtter etc? Dvs frakte dem i mest mulig vann, eller bytte vann underveis?
Jeg ser at de bruker kull i fiskeposene når de får fisk i dyreforretninger, er dette noe jeg burde vurdere?
En annen ting er jo også vannverdiene. Dit jeg flytter er det privat brønn, og jeg skal prøve å få tatt vannprøver på forhånd, så jeg vet hvilke vannverdier det er der og kanskje få tilpasset det best mulig så de ikke får sjokk liksom, når de får et helt annet vann enn de er vant til. Tenkte ta med meg mest mulig vann herfra på et par store vannkanner som jeg har kjøpt på Biltema. De er beregnet på drikkevann, men jeg syns det luktet så plast at jeg har skylt de mange ganger nå for å være på den sikre siden:0).
Postet 25.11.12 kl 10:41
Først må du fylle opp posene du skal bruke. Fang inn annen fisk først og når du begynner med sterbaien,jag de rundt i karret en stund til du ser at de er ferdige men å utsondre gift. Fang de og putt de i posene.evt fang de opp i en bøtte/balje og stress de rundt der,bytt vann i bøtte/balje ved behov. Når de er tomme for gift er det bare å pakke de i poser. De er tomme for gift å vil trenge en god stund på å produsere ny.
Slutt å gi fisken mat 2dager før de skal flyttes, slik at fisken ikke fyller posene med avføring.
Fordeler du fisken i flere poser slik at antallet fisk ihver pose er lav(2-3cory)vil du ha god tid til å ordne til i nytt hjem.
Er det forskjellige vannverdier der dere flytter til,så er ikke det værre enn om fisken kom fra butikk og hjem til deg. Bruk bare litt tid på utvanningen.
Lykke til.
Slutt å gi fisken mat 2dager før de skal flyttes, slik at fisken ikke fyller posene med avføring.
Fordeler du fisken i flere poser slik at antallet fisk ihver pose er lav(2-3cory)vil du ha god tid til å ordne til i nytt hjem.
Er det forskjellige vannverdier der dere flytter til,så er ikke det værre enn om fisken kom fra butikk og hjem til deg. Bruk bare litt tid på utvanningen.
Lykke til.
Postet 25.11.12 kl 11:16
CoryalbaMen, hvordan kan jeg best mulig frakte fiskene uten at de dør eller blir syke? Jeg vet at Corydoras sterbai utskiller en gift når de blir stresset, så derfor er jeg ekstra bekymret for akkurat dem. Bør jeg skifte vann på de underveis? Frakte i poser eller bøtter etc? Dvs frakte dem i mest mulig vann, eller bytte vann underveis?
Akkurat Corydoras sterbai er kjent for å skille ut slik stressgift ja. Det lureste hadde vært å pakke akkurat disse en og en i posene, ikke sammen. Dette med stressgift er velkjent blant Corydoras med oransje finnestråler, visstnok.
Kjøp inn nok poser så du kan pakke dem en og en, da forgifter de ikke hverandre. Husk å beregne noen ekstra poser i tilfelle det går hull i noen.
Ellers, før du pakker noen, følg rådene til Jan ovenfor om å stresse det ut av dem FØR de pakkes. Det du bør gjøre når du er klar til å sette igang, er å først tappe ut noen bøtter med akvarievannet FØR det stresses noen fisk. Da har du helt rent og stressfritt vann å pakke i.
Til dine øvrige fisker, så kan du sikkert pakke dem i sånne tette 5 liters bøtter med lokk osv, flokkvis hvis det er f.eks. neontetraer og lignende. Stimfisk kan gjerne pakkes i samme bøtte, halvfull med vann.
Postet 25.11.12 kl 16:19
Postet 26.11.12 kl 02:38