Pris på eheim 2226

Heisann!

Jeg har fått muligheten til å kjøpe to stk Eheim 2226 av en kollega. De kommer begge uten filtermedier, slanger etc. Det er altså egentlig bare to pumper m/kasse. I den ene er det plass til to "kurver" for filtermedier, den andre er det plass til tre.

Hva bør jeg betale for disse?

Skal benyttes sammen med en Am-Top 3336 i et AquaMedic Anthias 130 (430l) m/100 liter sump. Overkill-filtrering frem til jeg får til biologisk filtrering, miraclemud etc.
De har nok ikke all verdens verdi, nytt av alt substrat du trenger til filter, hvordan pakninger innpeller, aksling m.m. er i tillegg. Eheim er temmelig kostbare reserve deler til.
Ville nok heller bestilt meg et flunkende nytt Eheim filter fra tyske Aquaristik Shop inkl alt av filtermedia, slanger osv. Å bygge opp 2226 til et fungerende filter fra kun bøtte og pumpe vil nok koste deg mer enn det smaker…
Hadde ikke betalt mer enn en 50-lapp pr stk..
Tror du gjør lurt i å heller kjøpe nytt, f.eks. AM-TOP 3338. Billig og bra, tror du kommer rimeligere ut istedet for å kjøpe så mye deler til disse eheimene. Som nevnt overfor, er er reservedelene temmelig dyre for eheim. Dessuten er det det en liten risiko og "blande" nytt og gammelt, er min erfaring.

Jeg syns forresten selv ikke at eheim er verdt en såpass høy pris i forhold til andre filter. Jeg er ikke spesielt imponert over kvaliteten, og ser ikke at de er så mye bedre og driftsikre enn andre merker.
Takk for tilbakemeldinger. Jeg tenker prisen må da altså ta utgangspunkt i at "alt funker" og at det ikke behøves å skaffe mer enn slanger og filtermedier.
Jonas Dahl
Jeg har fått muligheten til å kjøpe to stk Eheim 2226 av en kollega. .......I den ene er det plass til to "kurver" for filtermedier, den andre er det plass til tre.

Det kan ikke være samme modell hvis det er ulikt antall filtermedie-kurver i dem. 2226 er vel samme modell som 2026, bortsett fra at 2226 har varme-element i bunnen av filtertønnen så man slipper varmekolbe i karet? Jeg har hatt 2226 men jeg husker ikke om det var to eller tre kurver til filtermedier i dem, da det er noen år siden.

2226 var ganske dyre som nye. Selv om du må kjøpe filtermedier separat, ville jeg anse dem som et godt kjøp, så sant de fungerer og ikke lekker eller noe, så klart. Dette er Eheims gamle kvalitets-serie.

Negative siden av det er at man med brukt-kjøp aldri vet hva man får, om det er feilfritt og man vet ikke hvor godt behandlet de er fra forrige eier... Jeg er skeptisk til å kjøpe brukt. Med kjøp av nytt fra (nett)butikk får du garantier.
Pris på de? Ikke godt å si. Sa ikke kollegaen din noe om hva han eller hun kunne tenke seg? Det kan iallefall ikke bli så fælt mye hundrelapper, selv om filteret var dyrt som nytt, da de er gamle.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap