Hvordan re-starte et kar enklest og best mulig?

jeg plages med alger i et 530liters. også vil egentlig jeg bytte ut fisken som er der med nye fisker- og jeg lurer da på hvordan jeg kan gjøre dette enklest mulig?
tenker å ha garra rufa i det og vil helst ikke at de skal få ev smitte fra de som går der nå- selv om de har vært sykdomsfrie så lenge jeg har hatt de-4 år- er det vel en viss fare?

Jeg kan ikke tenke meg at du har smitte i akvariet etter en sykdomsfri periode på 4 år. Vannet i karet er jo byttet ut mangfoldige ganger, så jeg tror ikke det er mulig.

Jeg ville tatt et 40% vannbytte, funnet årsak til- og kvittet meg med algene, tilpasset vannkvaliteten til de nye fiskene, og byttet de "gamle" ut.

Hvis du skal sette inn større antall fisk enn du allerede har, ville jeg tatt det ekstra antallet fisk gradvis for å sikre at filteret tilpasser seg den økte belastningen.

Årsakene til alger kan være forskjellig, du finner mange tips i kunnskapsbasen. Der kan du identifisere algene du plages med, finne en mulig årsak og hvordan bekjempe dem.
Lykke til
Den enkleste måten å restarte er vel å kickstarte med filterguffe, hvis man ikke har et ferdig innkjørt filter da.

Men jeg ville ikke re-starte i denne situasjonen. Hvis du ikke har hatt sykdom der på flere år så er det en god del ting som fungerer bra der - det er ikke sikkert at det vil gjøre det etter at du starter opp på nytt.

Og hvis du ikke klarer å bli kvitt algene nå, så er det sannsynlig at de dukker opp igjen en stund etter restart.
I stedet for å restarte akvariet, er det ikke bedre å finne årsaken til algene og gjøre det som må til for å bli kvitt problemet? Starter du akvariet på nytt vil du med tid bare få samme problemet igjen.

Har du f.eks mye nitrat i vannet? Hvor ofte bytter du vann? Hvor mye lyser du og hvilke lys har du? Hvor ofte mater du? Hvor mange fisker har du?
Er faktorer som kan spille inn på problemet du opplever.

F.eks et problem: masse fisk = mye avfall = mye nitrat. Dersom du ikke har rasktvoksende planter som "utkonkurrerer" algene og har dårlige rutiner på vannbytter, vil du kunne få oppblomstring av alger.

4+ år siden sist sykdomstilfelle? Du trenger ikke å tenke på det engang.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap