60x35x30 akvarium

Jeg er på jakt etter 3x 60x35x30 akvarium uten ramme og har litt problemer med å finne den da jeg søker rundt på nett. Fant ett par fra akvastabil på dansk side, men den hadde ramme og det vil jeg ikke ha.

Er det noen som har noen ideer om hvilke merke, hvor jeg kan få tak i dette og evt om dette må spesial lages her i Norge.

ps: Håper posten er på rett sted, hvis ikke flytt den der den hører hjemme
Cathy
Jeg er på jakt etter 3x 60x35x30 akvarium uten ramme og har litt problemer med å finne den da jeg søker rundt på nett.

Det du oppgir der, er helt standard størrelse på 63 litere.
Aquamanias på Kløfta (Akershus) har 63 litere i helglass med armatur og også 63 litere helglass uten lysarmatur.
Ikke helt standard mål såvidt jeg vet. De fleste akvarier i denne størrelsen har bunnareal på 60x30, ikke 60x35. Standardkar (63L) har da målene 60x30x35, ikke 60x35x30, som trådstarter spør om.

Jeg kan ikke huske å ha sett 60x35x30 noe sted, så jeg tror nok dette må spesiallages. Tror ikke det er veldig dyrt, men om du kan klare deg med standardstørrelsen på 60x30x35 alternativt 60x30x30 (54L) er nok det endel billigere. De fleste dyrebutikker bør kunne bestille inn kar på mål til deg, alternativt kan du høre med en lokal glassmester.
Aha, jeg la ikke merke til at trådstarter hadde byttet om rekkefølgen på 35 og 30 cm
Hehe, ja kan ikke ha 35cm høyt så derfor 60x35x30cm.

Så at noen solgte ett par akvastabil helglass i den str jeg skal ha, men brukt i DK. Vet faktisk ikke om det var skrivefeil fra dems side da jeg ikke har funnet det noe annet steder.
Vil ikke gå ned på 60x30x30cm da det er 9l forskjell og det er ganske mye samt at jeg kan ikke bruke 35cm da reolen blir for høy.

Takk for svar, kan evt sjekke rundt om noen kan gi meg noen priser på spesial laget kar.
Jo det er forskjell på 63 og 54l, men spørsmålet er hvilken praktisk betydning det har for fiskene? De bryr seg ikke hvilket tall vi regner oss frem til.

De ekstra litrene ligger i det tilfellet her i høyden, så det gir ikke fiskene noe mer plass å svømme på f.eks. Det er etter min mening bunn/overflateareal som er viktig, ikke liter. Unntaket er om du skal ha fisk som blir høye og trenger noen ekstra cm i høyden, men da snakker vi vel fort scalare, discus o.l., og de passer uansett ikke i så små kar?

Gjør som du vil selvsagt, men jeg ville ikke være for opphengt i litervolumet her. Spesielt ikke om du kan spare deg for noen hundrelapper ved å kjøpe hyllevare.
Nei, skal absolutt ikke ha scalarer eller andre fisker som er høye i akvariumene. Tenkte evt på å fordele kampfiskene på de nye akvariumene og ettersom de er toppsikte fisker så tenkte jeg kanskje å ha en stim med corydoras sammen med dem.
En av karene hadde jeg tenkt å ha kun smykketetra.
Disse skal jo ha minst 60l så derfor tenkte jeg evt på at 63l burde holde.
Ja, men dette er nettopp et eksempel på hvorfor man ikke bør se seg blind på fiskebasen - regner med det er der du har lest at de skal ha minimum 60L? Hvis du f.eks. sjekker basen hos Seriously Fish (http://www.seriouslyfish.com/species/nannostomus-beckfordi/) ser du at de anbefaler grunnflatestørrelse, ikke litervolum - noe som er mye mer fornuftig etter min mening.

Fiskene bryr seg jo ikke om antall liter, de bryr seg om hvilken plass de har å bevege seg på.
Nei, vet at man ikke skal stole blindt på det som står der, men syns det står så veldig mye forskjellig informasjon rundt om på forskjellige fiskebaser så jeg syns jeg blir litt tullerusk av dette noen ganger

F.eks Nannostomus mortenthaleri (korallrød smykketetra) ifølge AF fiskebase skal det være min 60l, mens SF ca 80l, og tropicalfishkeeping som er målt 54l langt og 75l akvarium. Uansett hvilke sider man leser så er det forskjellige info på alle sammen.

Så derfor tenkte jeg at jo mer l jeg har jo bedre er det. Selv om de 5 cm kanskje ikke har så mye å si, men tenkte at har man 2 arter som holder til i forskjellige høyder vil det bli mer avstand og større plass allikevel
Nå ser jeg jeg plutselig blander målene jeg også, som Mona. 5 cm ekstra i bredden (som du ønsker) er naturligvis bedre enn 5 cm i høyden. Om du får tak i 60x35 -kar er det veldig bra det. Kommer antakelig til å se ganske kult ut også; lave, brede/dype kar er flott å se på syntes jeg.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap