Unge akvarister

Hei
Trenger litt innspill. Jeg har ett 110 liters akvarie i barnehagen der jeg jobber. Jeg har flere akvarier selv hjemme og tenkte å la min interesse smitte over på de små, og de er veldig ivrige, renser, skifter vann og mater. Hver dag har de opptelling og sjekking at alle fremdeles er i live. Har hatt akvarie der ett års tid, og ingen dødsfall til stor glede for store og små.

Så til mitt spørsmål, fortiden er det noen neontetra der, en acistrus og 4 perleguramier, nå har vi tenkt til å skaffe litt mere fisk, og da vil jeg gjerne ha noen som yngler, for å drive interessen til de små ett sted videre. Jeg tenker så det knaker, over gode alternativer, og har tenkt jeg skulle gi barna 3 alternativer og velge mellom. Medbestmmelse er viktig .

Tar i mot innspill med stor takk, vurderer faktisk også å prøve å få til lek med ancistrus, har kjøpt inn skiferhule. men vil gjerne ha flere tips

Vannkvaliten er ph 7, 5, nitritt er 0 og GH er 5. Temperaturen ligger på 26 grader. Har røtter, stein og masse planter, men ingen flyteplanter
Ett lite ps, har halvgrov sand, som ikke passer til corydoras, og antagelig ikke til de minste ciklidene heller
Har ikke sjekka lista, men platy, sverddrager og guppy er jo tre som er lette å få i yngel som kanskje kan være aktuelle? Platy og sverddrager i sammen er vist ikke helt ok, men det var vel meninga med bare en av tre?
Alle de du nevner der skal jo ha hardere vann enn det jeg har, så det vil jeg tro går dårlig dessverre
Vil ikke perleguramiene ta det meste som kommer av yngel uansett fiskeart?
Ja det er også noe jeg lurer litt på, de eneste som jeg kan komme på som er gode foreldre er vel ciklider, men vil gjerne prøve noe annet har en del ciklider her hjemme og de litt krakilske kan man si Hva med Perleguramiene da, er de lette å få i lek?
Perlegurami kan være lette å få i lek=)

MEN:
Mine perleguramier begynte i et selkapsakvarium, samme som ditt på 110 L
Etter at skumreddet var lagt, begynte hannen å jage rundt på alt av fisk.

Drepte 3 ottoer, platy ble jaget såpass at de ble vettskremte og gjømte seg i hjørner.
På den tiden hadde jeg ikke noe annet kar å omplassere fisk i og måtte ødelegge skumreddet med håv og luftstein som skapte sirkulasjon i overflata. Men da var allerede mye skade gjort=(

Kjøpte et 60 L kar, flyttet perleguramien over og en måned etterpå hadde jeg perlegurami yngel svømmende rundt=)

Vil anbefale guppy!
Hvis du har nok gjemme plasser greier alltid noe yngel å slippe unna større fisker som gurami, (likevel er det noen som blir spist, vet ikke hvordan barnehage barn vil reagere på at en gurami snapper til seg en liten yngel rett foran øyne deres?).
Barna takler det nok fint, jeg har gått gjennom alle muligheter med dem, de er veldig klar over livets realiteter når det gjelder fiskene , tror faktisk de synes det er spennende å se hvordan tingene fungerer. Barn er tøffere enn vi tror, når de bare får en forståelig forklaring. Har selvsagt tenkt en del på guppy, bortsett fra at jeg ikke har GH på mere enn 5 i vannet, er jo guppy kjøpt i butikk nesten ikke levedyktig.
Hva med å gjøre litt med vannverdien da så den vil bli tilpasset?
Jo det er jo alltids en mulighet, kan verdiene økes raskt fra 5 - 15?, uten at perleguramiene får sjokk, eller må det gjøres over tid
Kult! Hadde vært veldig kult om det hadde vært akvarie på barnehagen min også, når jeg gikk der Syntest det er et kult konsept, å få unge barn til å starte med denne hobbien
Jeg endte jo opp med masse akvarier uansett, så det gikk jo bra med meg
ja de synes det er kult Martin vet om flere som allerede har pratet om å få fisk hjemme. Og nå venter de spent på at vi skal begynne i barnehagen igjen etter jul, da skal nye fisker velges, og jeg står rimelig rådløs enda. Jeg har lovt de at de skal få velge mellom 3 forskjellige, så jeg har bare rundt fjorten dager på å finne en løsning
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap