Ferie mat

Hva er og anbefale?

Hadde en dårlig erfaring engang der det ble veldig forurenset i begge akvariene og det var bare for litt over en uke. De kom blågrønnalger i begge. Hadde en feietablett i det ene 120l og automat i det andre 200l (men litt dårlig pumpe)

Men gikk greit med automat den gangen jeg var borte i en mnd selv om noen fisk døde i 120 literen.

Fungerer den hvite kalk steinen de selger godt nok som mat?
Inaktiv bruker
Ikke bruk ferie for, det forurenser vannet.
Spock
Ikke bruk ferie for, det forurenser vannet.

Feriefor, men er du da de man legger ned i bunnen av akvariet? Fant jo også ut at det ble veldig forurenset av den dingsen jeg la der (husker ikke hva det heter for er bortreist på ferie) så tørr ikke og bruke på nytt....
Inaktiv bruker
Hvor lenge blir du borte?
De fleste fisk tåler tre uker uten mat i et veletablert akvarium. Ofte ser akvariet veldig fint ut når man kommer hjem igjen.
NB ikke for ekstra når du reiser, og heller ikke når du kommer hjem.

Husk å ha timer på lyset.

God tur.
Er vel det jeg tenker mest på når man er vekk når det er 1-2 uker.

Er bortreist nå, så akkurat for denne gangen er det for 12 dager, så har en automat-mater - + hvit stein ..... i 200 litern... tok ut planter derifra til det andre akvariet som bare har SAE fordi plantene ble så forurenset av alger sist.

men husket ikke og ta en gjennomgang på hvordan automateren fungerte før jeg reiste så vet ikke om den slipper 1 eller 2 ganger i døgnet og helt , når.... tror den slipper kl 9 + en eller ingen ganger til - vet ikke helt om fiskene får med seg tømmingen når de ikke ser meg...

3 uker uten mat ???? ikke noe som helst ?

Har selvsagt timer på lyset
galaxy
Hva er og anbefale?

Det greieste er å la være og gjøre noe som helst når man bare reiser bort i en eller to uker. Voksne, friske fisk vil klare seg utmerket, og vil plukke litt på alger og annet smått de måtte finne i akvariet. Sett automatisk timer på lyset, sånn at akvariet får f.eks. ti timer lys daglig, og reis.

Man trenger ikke bruke det såkalte feriefôret, en kompakt blokk med ukjent opphav, som bare ligger og forurenser i tiden man er borte.

Skal man ha en person innom for å fôre mens man selv er borte, er det en god idè å ta frem oppmålte porsjoner på forhånd, brette dem inn i et papirark til små konvolutter og skrive datoen eller dagen utenpå, f.eks. "Mat for TORSDAG" eller lignende, alt etter avtalen man har om feriepass. Dette legger man frem foran akvariet, klart til feriepasseren kommer innom. Ved at man måler opp porsjonene selv og fjerner hele fôrboksen ut av syne, gjør at man unngår den vanlige tabben; overfôring og mer eller mindre katastrofale resultater når man kommer hjem.
Inaktiv bruker
Tok du ut plantene? Alger kommer av for mye næring. Planter hjelper å holde akvariet med oksygen og holder nede no3.
Tok ikke ut alle plantene nei, men det var veldig mye grønt der, så tok ut noe av det, så siden det ble blågrønn alger i begge akvariene sist i påske, og alger på alt av planter, ble jeg redd for at alle skulle bli dekket av .. alger .. denne gangen også. Så det var god plass i 200 l for fisk, dermed hev jeg over alle fisk i den minus SAE og endel av plantene i 120 literen .
galaxy
Fungerer den hvite kalk steinen de selger godt nok som mat?

Kalkstein har absolutt ingenting med mat å gjøre, bare så det er sagt. Måtte bare nevne det siden ingen andre hadde kommentert det. Kalkstein påvirker bare vannverdiene
Stine Sofie
[QUOTE=galaxy] Fungerer den hvite kalk steinen de selger godt nok som mat?

Kalkstein har absolutt ingenting med mat å gjøre, bare så det er sagt. Måtte bare nevne det siden ingen andre hadde kommentert det. Kalkstein påvirker bare vannverdiene

altså mente en sånn ferie-stein, en stor ferietablett som er rund og gråhvit ----
ikke en slik halvgjennomgjennomsiktig stein ...
Inaktiv bruker
Det forurenser vannet.
jo men ikke så mye vel, hadde noe annet rart tidligere "med mer næring" og den forurenset til de grader, men i mine unge dager pleide jeg og kjøpe en slik gråhvit rund stein når jeg reiste bort på sommerferie, kan ikke huske det forurenset synlig, men får se når jeg har kommet hjem igjen etterhvert ....
Stine-Sofie:
Trådstarter mente nok ikke kalkstein, men heller en ferie fòr blokk lignende den jeg legger inn bilde av under. Disse bør man egentlig unngå å bruke.

[External Image]

Edit: litt vel sent ute der, ja
PerUlv
Stine-Sofie: Trådstarter mente nok ikke kalkstein, men heller en ferie fòr blokk lignende den jeg legger inn bilde av under. Disse bør man egentlig unngå å bruke. [IMG]http://www.birstall.co.uk/prodimages/xl/king_british_weekend_feeder_xl.jpg[/IMG] Edit: litt vel sent ute der, ja;)

ja en sånn for 2 uker ... på butikken sa de at de forurenser mindre enn de blokkene med mye næring, iallefall (redd for og finne bare utsulta daue fisk når jeg kommer hjem :-/
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap