Filterråd..
Som akvariumsnybegynner på 2.uke er det på tide å sette seg inn i filteret og jeg har en mistanke om at jeg har enda et nybegynnerproblem
Jeg har dette filteret: http://www.youtube.com/watch?v=_gpc8S3wy74
Mini Biobox 2
Det består av fire filterbokser. Fra toppen og ned: (anbefalt byttefrekvens i parantes)
1. Noe fint fibergreie (bytte hver uke)
2. Kullfilter (hver måned)
3. Grovt skumgreie/svamp (3-5 mnd)
4. Leirekuler? Aquaclay heter det iflg dokumentasjonen (4-6 mnd)
Så har jo dagene gått med til å lese, primært om innkjøring og vannverdier som har vært min "besettelse" de siste ukene. Men kom over et sted om at kullfilter kun skal brukes når karet er medisinert eller noe sånt? Altså ikke permanent? Bør jeg fjerne det?
De boksene kan åpnes og innholdet byttes. Jeg antar å kjøpe "refillbokser" er uaktuelt - men hva bør jeg kjøpe for å putte i spesielt boks nr 1 som bør byttes hver uke.
Mottar gjerne tips om hva jeg bør gjøre med filteret. Magefølelsen sier - at jeg bør ta bort kullfilteret, evt bytte innholdet med noe annet? (I så fall hva?)
Boks 3 og 4 er jeg ikke bekymret for ennå.
Ja jeg vet at jeg ikke bør bytte alt på en gang og være ekstra obs på filterbytter. Så det store spørsmålet er vel - hvordan kan jeg optimalisere det jeg har? Og hva kan jeg kjøpe og hvor når ting skal erstattes.
Akvariet har stått siden 22.12 - har ikke byttet vann eller filter - er i gang med innkjøring og tanken er at jeg da ikke bytter noe før jeg har fått i gang nitrifikasjonssyklusen.
Jeg har dette filteret: http://www.youtube.com/watch?v=_gpc8S3wy74
Mini Biobox 2
Det består av fire filterbokser. Fra toppen og ned: (anbefalt byttefrekvens i parantes)
1. Noe fint fibergreie (bytte hver uke)
2. Kullfilter (hver måned)
3. Grovt skumgreie/svamp (3-5 mnd)
4. Leirekuler? Aquaclay heter det iflg dokumentasjonen (4-6 mnd)
Så har jo dagene gått med til å lese, primært om innkjøring og vannverdier som har vært min "besettelse" de siste ukene. Men kom over et sted om at kullfilter kun skal brukes når karet er medisinert eller noe sånt? Altså ikke permanent? Bør jeg fjerne det?
De boksene kan åpnes og innholdet byttes. Jeg antar å kjøpe "refillbokser" er uaktuelt - men hva bør jeg kjøpe for å putte i spesielt boks nr 1 som bør byttes hver uke.
Mottar gjerne tips om hva jeg bør gjøre med filteret. Magefølelsen sier - at jeg bør ta bort kullfilteret, evt bytte innholdet med noe annet? (I så fall hva?)
Boks 3 og 4 er jeg ikke bekymret for ennå.
Ja jeg vet at jeg ikke bør bytte alt på en gang og være ekstra obs på filterbytter. Så det store spørsmålet er vel - hvordan kan jeg optimalisere det jeg har? Og hva kan jeg kjøpe og hvor når ting skal erstattes.
Akvariet har stått siden 22.12 - har ikke byttet vann eller filter - er i gang med innkjøring og tanken er at jeg da ikke bytter noe før jeg har fått i gang nitrifikasjonssyklusen.
Postet 04.01.13 kl 13:53
Nå er jeg nøyaktig like nybegynner som deg Ser ut som du har samme akvarium som meg, og ditt har stått to dager lengre enn mitt. MEN etter som jeg har skjønt det, så kan (bør/må) det kullfilteret byttes. Slikt skal visstnok kun brukes etter medisinering, og kan være farlig for fisk når det står for lenge. Jeg kommer til å bytte til et nytt blått filter (selger nye bokser til dette), tror jeg. Det hvite filteret (fiber) står at skal byttes hver uke, men (igjen) etter som jeg har skjønt det kan det bare ristes/skylles/krystes (?) i litt akvarievann og settes inn igjen. Og så har jeg også skjønt at man ikke skal tro på hva produsenten sier om når ting skal byttes - filterene kan nok stå mye lengre enn de vil.
Nå kan alle som faktisk har peil fortelle hvor jeg tar feil
Eirik
Nå kan alle som faktisk har peil fortelle hvor jeg tar feil
Eirik
Postet 04.01.13 kl 14:20
Filtervatt i 1 bytter du hver uke. Kjøp en pose med vatt på dyresjappa. Billigere enn orginalvarer,og gjør akkurat samme nytte. Kan hende dem sier noe annet,men det er tull. Klipp til riktig størrelse selv. Kullfilteret brukes etter medisinering,hvis du får sykdom. Ta det ut og erstatt det med blåfilter,så får du bedre kapasitet på filteret.
Postet 04.01.13 kl 14:41
Postet 04.01.13 kl 14:47
Nå fant jeg nettopp ut at de plastboksene som de ligger i, ikke lar seg åpne... de lar seg derimot ødelegge lett... :/ - jeg tok ut kullfilterboksen og eksperimenterte litt... men må filtermaterialet være i en slik boks? Det viktigste er vel at vannet strømmer til, så om jeg kjøper en blåfiltermatte og klipper til, så kan jeg vel bare putte det rett i selve boksen som står i akvariet... i stedet for kullfilteret. Eller "må" jeg kjøpe nye sånne refillbokser... Evt kan jeg skjære vekk hele "lokket" på den stableboksen til kullfilteret og legge blåfilter i den? Tenkte jeg kunne erstatte kullfilteret med grov blåfilter...
Postet 04.01.13 kl 15:05
De gjennomsiktige boksene skulle ikke være nødvendige, nei, siden Juwel ikke hadde dem i filterne før. Da lå bare svampene stablet i en høyde nedi den høye, svarte filterkassen. Det at Juwel har puttet filtermediene i plastbokser som ikke lar seg åpne, var jo utrolig irriterende. Her forsøker de å hindre folk i å komme til filtermediene for rens, kanskje i et forsøk på å tvinge folk til å bytte ut filtermediene (betale for å kjøpe nye) når de er fulle av skitt istedenfor å bare rense dem.
Den svarte svampen kan du med fordel droppe og bytte ut med en blåsvamp som skal ligge der permanent istedet. Det eneste filtermaterialet som skal byttes ut jevnlig, er den hvite filtervatten på toppen, som tar opp de aller fineste småpartiklene og bøsset i vannet. Den skiftes når den er veldig skitten, og det er som regel sjeldnere enn hver uke. Eller, du KAN skifte den hver uke om du vil, men det er ikke tvingende nødvendig å gjøre det før den er helt brun av slam.
I et utvendig Eheim tønnefilter går det gjerne flere måneder mellom hver gang jeg bytter den hvite filtervattskiven på toppen av filteret.
Den svarte svampen kan du med fordel droppe og bytte ut med en blåsvamp som skal ligge der permanent istedet. Det eneste filtermaterialet som skal byttes ut jevnlig, er den hvite filtervatten på toppen, som tar opp de aller fineste småpartiklene og bøsset i vannet. Den skiftes når den er veldig skitten, og det er som regel sjeldnere enn hver uke. Eller, du KAN skifte den hver uke om du vil, men det er ikke tvingende nødvendig å gjøre det før den er helt brun av slam.
I et utvendig Eheim tønnefilter går det gjerne flere måneder mellom hver gang jeg bytter den hvite filtervattskiven på toppen av filteret.
Postet 04.01.13 kl 15:17
Endret: 04.01.13 kl 15:21
Postet 04.01.13 kl 17:29
mona oDe gjennomsiktige boksene skulle ikke være nødvendige, nei, siden Juwel ikke hadde dem i filterne før. Da lå bare svampene stablet i en høyde nedi den høye, svarte filterkassen. Det at Juwel har puttet filtermediene i plastbokser som ikke lar seg åpne, var jo utrolig irriterende. Her forsøker de å hindre folk i å komme til filtermediene for rens, kanskje i et forsøk på å tvinge folk til å bytte ut filtermediene (betale for å kjøpe nye) når de er fulle av skitt istedenfor å bare rense .
Vis det er det filteret du linket til du har så er ikke det juwels filter.
Postet 04.01.13 kl 17:47
Postet 04.01.13 kl 18:34
Endret: 04.01.13 kl 21:04
Postet 04.01.13 kl 18:44
Aquatlantis hos Tropehagen zoo har de filtrene. Noen av betjeningen anbefalte meg å skylle boksene under vann en gang i uka. De er ganske dyre å skifte. Et argument fra en ansatt mot ikke å bytte til blåsvamp var at pumpa kanskje ikke var sterk nok. En annen ting. 40-literen og 60-literen i serien har ledlys som varer i ca 10år, mens 55-literen selger de rimelig med et dyrt lysrør som bør byttes hvert år.
Postet 04.01.13 kl 22:49
Endret: 04.01.13 kl 22:53
Postet 05.01.13 kl 00:51