Mobbing i akvariet

Jeg tror jeg har skapt et mobbemiljø. Det så ut til å gå bra med både kobbertetra og neontetra. Men en av neontetraene er mindre enn de andre og blir stadig jaget i skjul av kobbertetraene. Nå ligger den inni en hule og stanger i veggen. Velkommen til mitt marine Hotel Cæsar!
Det er dessverre ikke mulig å dressere fiskene til å la være og mobbe hverandre. Så det er sånn de er, bare. Det eneste du kan gjøre, er å enten gi bort den mobbede og gi den et nytt liv hos noen andre...eller forsøke og gjøre miljøet den nå bor i bedre for den å stikke seg vekk i. Dvs flere planter. Jo mer planter du har, jo mer skjermet kan den få være fra mobbernes blikk.

Anbefaler at du satser på høye stilkplanter med litt buskete utseende, de skjermer godt og vokser fort.
Masse gjemmesteder her. Dem holder seg med rekene.
Er det det 180 liters akvariet du har bilde av i profilen din? Det var ikke akkurat plenty av gjemmesteder der, nei, man ser jo tvers gjennom hele akvariet. Ingenting som skjermer, helt åpent. En plante i et hjørne er jo ikke stort.
Er bildet gammelt, ser ikke akvariet sånn ut lenger?
Det der er en liten del av akvariet. Her er 5 planter,en stor rot,hule og steiner. Og gjemmesteder for alle!
Man ser på Juwel-logoen at det er hele akvariet. Enig med Mona, skaff flere planter.
Jeg så på feil bilde,jeg. Det dere ser er før vi fikk det opp skikkelig. Legger ved hvordan det er nå.
Guppylovers
Det der er en liten del av akvariet. Her er 5 planter,en stor rot,hule og steiner. Og gjemmesteder for alle!

Jeg snakker ikke om bildet i avataren din ved siden av innleggene. Jeg snakker om bildet du har i profilen din, der hele akvariet vises. Som jeg sa; du bør skaffe flere planter for at mobbeofferne skal ha sjans å stikke seg vekk. Skal det være nok skjul for dem som blir mobbet så de kan svømme rundt uten å bli spottet tvers over karet, så må du ha MYE flere planter - skjulestedene må opp i høyden også, helt opp til vannflaten, ikke bare være en haug med figurer på bunnen av karet.
Ser den. Men nå klarer alle å gjemme seg helt fint. Flere planter kommer. Men er det ikke usunt med for mange planter og?
Usunt? Hvor i alle dager har du fått en sånn påstand fra?
Det er bare fordeler ved å ha mange planter i akvariet.
Du har lite planter.

Mye planter bare bra ! De bruker opp stoffer i vannet som ellers algene kan nytte seg av. De skaper luft, de er pene å se på, de skaper naturlig ly for fiskene, enkelte fisker vil ha et mørkt kar med masse planter , gjerne også en mørk bunn.

Planter som vokser i høyden og flyteplanter kan gjøre stor forskjell. Ikke alle fisker som liker å "være på utstilling" i et åpent miljø med andre fisker som plager dem
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap