Problemer med tanganyika

Prøver meg nå på Tanganyika etter mange år med "vanlig akvarie" og sliter litt.

Leser i forskjellige tråder at Tanganyikaciklider liker mye strøm i vannet, men mine kryper sammen i det hjørnet med minst strøm og kvikkner til når jeg skrur av pumpa.
Bruker Eheim 2026 i et 150l akverie. Litt vel kraftig kanskje, men har ikke vært noe problem for scalarer og andre. Må jeg gå ned i pumpeeffekt?

Ble anbefalt Discusfôr i butikken, men dette rører de ikke. De er heller ikke interressert i flakfôr. Hva bør de få? Vil de ikke spise dette i det hele tatt?

Akvariet er kjørt inn og vannkvalitet skal være OK.

Alle råd mottas med takk.
Inaktiv bruker
hvilke Tanganyikaciklider har du?
Ja det var det da.
Hadde det travelt i fiskebutikken (som aldri er bra) og glemte å notere navn. Veldig amatørmessig.
Legger ved bilde. Kanskje noen vet hvilken art det er.
Det gjør det. Må nok ringe butikken for å høre. Den blir i såfall diger :S
Må nok gjøre leksene mine til neste fiskekjøp. Men de skal like strøm i vannet da.
Inaktiv bruker
ja, den blir stor, du bør ikke høre på dyrebutikkene. :P Stol heller på fakta.
Nei dette er fembåndciclide.. http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1999

Dette er carnivore fisk, så du kan godt gi de rekemix, artemia, muslinger etc..

Men i følge fiskebasen ser det dessverre ut som ditt kar er i minste laget for fisken din... (?)
Inaktiv bruker
ja, den ligner mer på denn ja.
Se der ja, der har vi´n.
Blir irritert på butikkpersonalet når man har oppgitt akvariestørrelse og spør direkte : Er denne arten aggressiv"? og får svar: Nei denne er ikke aggressiv. Er lov å si ¨Vet ikke¨.

Men har vært borti dette før. Fool me once osv....

Jaja, får nå se hvordan det går, bor ved sognefjorden, så kan ikke bare kjøre innom akvariebutikken i Bergen helll.

Takk for hjelp til artsnavn hvertfall.
Fembånd cicliden er nydelig, men visstnok veldig aggresiv. Som ny tanganyika eier har jeg funnet ut at det krever MYE forarbeid med å få til et velfungerende kar om man ikke har flere hundre liter. Mange av artene er aggresive, og territorielle..

Jeg har selv et kar på 112 liter og har en gruppe med 5 Neolamprologus caudopunctatus og ett par Julidochromis Dickfeldi. Disse går veldig fint sammen og er snille med hverandre, og jeg tenkte..: Hurra, endelig fant jeg fisk som går supert sammen og som jeg er fornøyd med. .men så dukket det et problem opp som jeg ikke hadde tenkt på.. Caudopuntatusen er herbivor (plantespiser) og dickfeldien er omnivor (kjøttspiser) Det vil altså si at caudoen min risikerer å få forstoppelse av kjøttet (rekemixen) jeg forer dickfeldien med. .For JA, selv om de er plantespisere, så tar de rekemixen også.. Men har forhørt meg litt rundt og det bør gå greit hvis jeg bare forer forsiktig og hovedsakelig med grønt for.. Men ja, det krever mye forarbeid og resurce før man går i gang med å sette sammen fisk

Ta gjerne en titt på profilen min, så finner du både bilder og film av karet og fiskene mine. Begge mine arter er snille og greie fisk jeg gjerne anbefaler til andre tanganyika intresserte
Flotte saker.

Skal sjekke ut siden din. Har lest meg opp litt på arter, men det kan bli veldig forvirrende. Og når du bare kommer deg til akvariebutikken på lørdager og må kjøre 4t t/r for å komme dit, ja da tenkte jeg; Shit au, tar det først og beste de har. Skal hverfall ikke retunere tomhendt.

Ble informert om at jeg ikke måtte ha tropheus sammen med disse pga samme problemstilling som du nevner.

Får se hvordan det går med disse nå som jeg har dem. Kanskje det blir artsakvarie?
Tropheus ville uansett vært altfor store for karet ditt. Men jo, du har rett. Tropheusen er ren plantespiser..

Jeg har handlet mye på Dahls dyrerike jeg, og det jeg gjør er at jeg ringer butikken å spør om de har de artene jeg vil ha inne. Evnt så kan du jo ringe, spørre hvilke arter de faktisk har, og så lese deg litt frem på de før du reiser. Eller spørre om de kan ta inn de artene du selv vil ha. Så slipper du flere bomturer
Tilfeldig bekjentskap
© Ragnar Torgersen
Reklame for plussmedlemskap