Møbel til akvarier

Hei

Jeg kjøpte mitt 60l akvarie med møbel og jeg har nå fått et snev av akvariesyken.

Saken er den at når jeg ser etter akvarier på nettet, så selges mange av de uten møbel og spørsmålet mitt blir da:

Hvordan vet jeg hhvilket møbel som tåler de antall liter vann som jeg måtte ønske?
F.eks tåler møbelet som jeg fikk med til mitt 60l, et akvarium på 120l? (akvariet ville ikke passet på møbelet, men det er ikke poenget)

Og hvordan kan jeg vite at det møbelet jeg faktisk kjøper vil kunne holde et akvarium på, la oss si 240l....?!

Inaktiv bruker
Et møbel til 60l tåler neppe 120l. Om du kjøper et møbel som er beregnet for akvarium til den størelsen møblet er lagd for så må man nesten bare stole på at det holder. De er designet for å holde. Men om du bruker en benk eller et bord som ikke er for akvarium så er det som regel merket med maxvekt, det kommer også til å oppføre ser på en annen måte på gulvet.
Finnes nok ikke et generellt fasitsvar på dette da det er mange ting som spiller inn.
Materialer, sammenføyningsmetoder konstruksjon osv.
Møblet er sterkest hvis toppen er lik akvariets bunnflate og den hviler på sideplatene.
Det bør være en solid bakplate som sørger for stivheten diagonalt. Denne kan være oppdelt bare den er festet godt nok.
Er toppen kortere enn karet kan den bøye seg. Derfor dette med at det optimale er at karet hviler på sideveggene via toppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap