Sakura-reker og mulige samboere (ikke fisk)

Jeg har bl a et planteakvarium på 325 l hvor jeg for noen måneder siden tilførte n0en sakura-reker. (Fantastiske til å holde karet fritt for algevekst. Krystallklart vann og knapt en alge å se noe sted, hverken på ruter eller planter.)

Rekene liker seg tydeligvis. for de formerer seg helt vilt. Nå er jeg ute etter synspunkter fra folk som har PERSONLIGE erfaringer med andre reker (gjerne noe større enn sakura) som fungerer sammen med disse, ikke terroriserer dem, og ikke spiser opp de nesten mikroskopisk små sakurabarna. Jeg er bare interessert i reker med såkalt spesialisert formering, altså ikke reker som krever brakkvann i oppvekstsyklusen. Dessuten skal det helst væe arter som ikke krysser seg med kirsebærreker (sakura).

Om noen har tips blir jeg glad!
Blå tigerreke har jeg med Rød rilli,som også er en Neocaridina. Går overrens uten krangling,her ihvertfal. Ikke like hardfør som sakurareker med plantenæring. Tigerne er litt tøffere,mine prøver og ta mat fra Amanorekene,ikke alltid vellykket. Ellers fredelig.
Blå tigerreker er dødskule. Har det sammen med mine og de er gjerne litt større. Fikk problemer med vannet her og ph'n sank helt drastisk. Reker døde i fleng, men tigeren holdt stand.
Spørsmålene blir da hvilken ph, gh og temperatur har du? Dette er avgjørende for hvilke andre reker en kan anbefale

Tigerrekene vil ha
ph: 7,2-7,4
gh: 6-10
temp: 18-23

Biereker vil ha
ph: 6,2-6,6
gh: 4-6
temp: 21-23
Sissimor
Spørsmålene blir da hvilken ph, gh og temperatur har du?

Ja, jeg skulle naturligvis ha nevnt vannverdier. pH rundt 7,0; GH rundt 7 og temperatur ca 24 grader.

Jeg kommer nok til å gå for Blå Tiger.

Takk for svarene!

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap