Valg av filter
Postet 11.02.13 kl 22:28
Postet 11.02.13 kl 22:34
Postet 11.02.13 kl 22:36
Postet 11.02.13 kl 22:37
Som nevnt over, det er ikke antall liter/timen som forteller om du har bra filter eller ikke. Hvilke filter har du i dag som du ikke er fornøyd med?
Hvilke fisk er det du har i dette karet siden du ikke er fornøyd med 1000 l/t? Hvis filteret er bra nok (=stort nok filtervolum) kan du løse manglende sirkulasjon med en wavemaker på f.eks 2000 eller 3000 l/t hvis det er et mallekar.
I mitt 300l har jeg Eheim bøttefilter som er oppgitt til 950 l/t og det er mer enn godt nok da filteret rommer 6l som er det avgjørende. Jeg holder sør amerikanske ciklider og Corydoras i dette karet så derfor trenger jeg ikke mer sirkulasjon.
Hvilke fisk er det du har i dette karet siden du ikke er fornøyd med 1000 l/t? Hvis filteret er bra nok (=stort nok filtervolum) kan du løse manglende sirkulasjon med en wavemaker på f.eks 2000 eller 3000 l/t hvis det er et mallekar.
I mitt 300l har jeg Eheim bøttefilter som er oppgitt til 950 l/t og det er mer enn godt nok da filteret rommer 6l som er det avgjørende. Jeg holder sør amerikanske ciklider og Corydoras i dette karet så derfor trenger jeg ikke mer sirkulasjon.
Postet 12.02.13 kl 17:28
Lars JamneSom nevnt over, det er ikke antall liter/timen som forteller om du har bra filter eller ikke. Hvilke filter har du i dag som du ikke er fornøyd med? Hvilke fisk er det du har i dette karet siden du ikke er fornøyd med 1000 l/t? Hvis filteret er bra nok (=stort nok filtervolum) kan du løse manglende sirkulasjon med en wavemaker på f.eks 2000 eller 3000 l/t hvis det er et mallekar. I mitt 300l har jeg Eheim bøttefilter som er oppgitt til 950 l/t og det er mer enn godt nok da filteret rommer 6l som er det avgjørende. Jeg holder sør amerikanske ciklider og Corydoras i dette karet så derfor trenger jeg ikke mer sirkulasjon.
Det er en fluval 305.
Har klaget på den der jeg kjøpte den fordi jeg mener den ikke fungerer som den skal,men dem påstår noe annet så jeg kommer ingen vei.
ett par dager etter jeg begynte og bruke dette kom algene,og så kom alle partiklene i vannet som får det til og se veldig ureint ut.
Etter vannskift går dt ca 5 dager før jeg får en oljeaktig hinne på overflaten av vannet.Bruker nå i tillegg en innvendig som er beregnet på 120liters..Tør ikke ta den bort rett og slett.
Er suppe oppi der nå,men tenk og gjøre om litt.Blir vel ratt bare 183 oppi der løpet av året .
er 8 halvstore maller.144 0g 183
11 cory
5 kulii
20 tetra og 7 amanoreker.
Postet 12.02.13 kl 18:04
Et filter har vel som regel ingenting med algeveksten i et akvarium å gjøre. Tror ikke du kan skylde algene dine på filteret. Det er fullstendig normalt å få algevekst i nyetablerte akvarier. Et akvarium sliter ofte med en del algevekst det første halvåret ca., det er normalt, inntil alt kommer mer i balanse. Man skifter vann regelmessig (ukentlig) og passer på å ikke ha for mange timer lys pr dag (10 til maks 12 timer daglig), så vil det gå seg til etterhvert.
Uklart vann kan også komme av at du ikke har sammensatt filtermaterialet riktig. Har du lagt filtervattskiven (den hvite) riktig nedi og på riktig sted? Hva med det andre filtermaterialet? Er det svampskive i et Fluval tønnefilter også, som det er i Eheim filtere? (har aldri hatt Fluval filter da jeg sverger til Eheim, så jeg vet ikke). Både svampskiven og filtervattskiven (filterfleece) er med på å tilbakeholde partikler og gir klarere vann.
Et annet alternativ til hvorfor du klager over uklart vann, kan være overfôring, samt nyetablert akvarie og derfor et oppbluss av infusorier. De gjør vannet tåkete og grumsete og kommer som regel når det er overopphopning av næringsstoffer i akvariet. Infusorier er en mikroorganisme som alltid finnes tilstede i et akvarium. Men det som skjer når den biologiske balansen blir skjev, er at infusoriene kan få en oppblussing og rene, skjære antallet av dem gjør vannet uklart. De har altså vært der hele tiden, men noe har skjedd som gjorde at de fikk "overtaket".
Tiltak for å bli kvitt infusorieangrep er mørklegging (totalt, inkl teppe rundt akvariet) i noen dager og opptil en uke, uten fôring i denne perioden. I tillegg bør man se på fôrings-rutinene sine, og vurdere om man kanskje er for raus med maten, slik at mye blir liggende eller går i filteret. Dette gir grobunn for infusorier, skikkelig.
Har du kastet esken og bruksanvisningen som Fluval tønnefilteret kom i? Hvis du har beholdt det; kanskje en idè og dobbeltsjekke oppsetts-anvisningen, som viser rekkefølge og måte og sette inn filtermediene i det på, bare for sikkerhets skyld så det ikke er der feilen er?
Uklart vann kan også komme av at du ikke har sammensatt filtermaterialet riktig. Har du lagt filtervattskiven (den hvite) riktig nedi og på riktig sted? Hva med det andre filtermaterialet? Er det svampskive i et Fluval tønnefilter også, som det er i Eheim filtere? (har aldri hatt Fluval filter da jeg sverger til Eheim, så jeg vet ikke). Både svampskiven og filtervattskiven (filterfleece) er med på å tilbakeholde partikler og gir klarere vann.
Et annet alternativ til hvorfor du klager over uklart vann, kan være overfôring, samt nyetablert akvarie og derfor et oppbluss av infusorier. De gjør vannet tåkete og grumsete og kommer som regel når det er overopphopning av næringsstoffer i akvariet. Infusorier er en mikroorganisme som alltid finnes tilstede i et akvarium. Men det som skjer når den biologiske balansen blir skjev, er at infusoriene kan få en oppblussing og rene, skjære antallet av dem gjør vannet uklart. De har altså vært der hele tiden, men noe har skjedd som gjorde at de fikk "overtaket".
Tiltak for å bli kvitt infusorieangrep er mørklegging (totalt, inkl teppe rundt akvariet) i noen dager og opptil en uke, uten fôring i denne perioden. I tillegg bør man se på fôrings-rutinene sine, og vurdere om man kanskje er for raus med maten, slik at mye blir liggende eller går i filteret. Dette gir grobunn for infusorier, skikkelig.
Har du kastet esken og bruksanvisningen som Fluval tønnefilteret kom i? Hvis du har beholdt det; kanskje en idè og dobbeltsjekke oppsetts-anvisningen, som viser rekkefølge og måte og sette inn filtermediene i det på, bare for sikkerhets skyld så det ikke er der feilen er?
Postet 12.02.13 kl 19:13
mona oEt filter har vel som regel ingenting med algeveksten i et akvarium å gjøre. Tror ikke du kan skylde algene dine på filteret. Det er fullstendig normalt å få algevekst i nyetablerte akvarier. Et akvarium sliter ofte med en del algevekst det første halvåret ca., det er normalt, inntil alt kommer mer i balanse. Man skifter vann regelmessig (ukentlig) og passer på å ikke ha for mange timer lys pr dag (10 til maks 12 timer daglig), så vil det gå seg til etterhvert. Uklart vann [I]kan[/I] også komme av at du ikke har sammensatt filtermaterialet riktig. Har du lagt filtervattskiven (den hvite) riktig nedi og på riktig sted? Hva med det andre filtermaterialet? Er det svampskive i et Fluval tønnefilter også, som det er i Eheim filtere? (har aldri hatt Fluval filter da jeg sverger til Eheim, så jeg vet ikke). Både svampskiven og filtervattskiven (filterfleece) er med på å tilbakeholde partikler og gir klarere vann. Et annet alternativ til hvorfor du klager over uklart vann, [I]kan[/I] være overfôring, samt nyetablert akvarie og derfor et oppbluss av infusorier. De gjør vannet tåkete og grumsete og kommer som regel når det er overopphopning av næringsstoffer i akvariet. Infusorier er en mikroorganisme som alltid finnes tilstede i et akvarium. Men det som skjer når den biologiske balansen blir skjev, er at infusoriene kan få en oppblussing og rene, skjære antallet av dem gjør vannet uklart. De har altså vært der hele tiden, men noe har skjedd som gjorde at de fikk "overtaket". Tiltak for å bli kvitt infusorieangrep er mørklegging (totalt, inkl teppe rundt akvariet) i noen dager og opptil en uke, uten fôring i denne perioden. I tillegg bør man se på fôrings-rutinene sine, og vurdere om man kanskje er for raus med maten, slik at mye blir liggende eller går i filteret. Dette gir grobunn for infusorier, skikkelig. Har du kastet esken og bruksanvisningen som Fluval tønnefilteret kom i? Hvis du har beholdt det; kanskje en idè og dobbeltsjekke oppsetts-anvisningen, som viser rekkefølge og måte og sette inn filtermediene i det på, bare for sikkerhets skyld så det ikke er der feilen er?
Glem nyoppstartet og overforing.tønna er riktig satt sammen og har fint filter på topp som skal ta de minste partiklene.vannbytte 1 gang pr uke.
Jeg står fast på at det er filteret som er problemet her.
Jeg tok det bort en ukes tid da butikken hadde det for sjekk,satt inn annet filter og da så jeg bedring løpet av ett par dager.Når jeg satt inn fluval filteret igjen ble det forverringer lløpet av dager.
ikke lett og forklare hvis det ikke er filteret,eller hva?
Postet 12.02.13 kl 19:34
Gjør en kapasitetsmåling på filteret for å se om det pumper noe i nærheten av det det skal. Mange produsenter skryter på seg større sirkulasjonstall enn de burde. Dette måles dessuten uten filtermedia i bøtta, og det er litt forskjell på hvor mye de ulike filtrene reduseres i kapasitet når medier er på plass.
Postet 12.02.13 kl 22:27