Yngel sendes via posten i brusflasker..

Jeg har sett en del på rubrikk, og opptil flere ganger står det at selgeren sender yngel i en brusflaske via posten om våren/sommer.

Er dette virkelig bra for fisken??? :0
Nei, det er ikke bra, etter min mening. Det er på grensen til dyreplageri etter min mening, men det er ikke spesielt populært å si. Folk insisterer på å bruke posten til å flytte fisk fra en adresse til en annen. Så lenge fisken ikke dauer av det, er det visst greit å utsette dem for den berg-og-dal-banen gjennom postgangen.

Det er noe annet hvis man bruker en form for budtjeneste istedet. De håndterer vel pakkene snillere og mer manuelt. Iallefall hvis pakken er merket med "Vær forsiktig" eller noe. Slik merking driter jo posten i, det har jeg selv sett.

Hos vanlig post behandles pakkene på transportbånd maskinelt, og de kastes fra høyder flere meter rett ned i store sorterings-stålbur, proppet med andre pakker som slår inni hverandre med et smell for hver pakke som kommer susende ovenfra.
Jeg har stått og sett at de mennene som henter dagens post på postkontoret, står flere meter unna post-lastebilen og hiver pakkene inn fra avstand...! Pakkene suser gjennom lufta og lander temmelig røft med et smell baki lasterommet!
Sikkert noe fisken synes er veldig ok....

Jeg har forsøkt å bestille Corydoras på nettet et par - tre ganger for noen år siden, for jeg tenkte å ihvertfall gi det en sjanse. Men det gikk så dårlig og fiskene var i så forferdelig form eller døde da de kom frem, at jeg forsøker aldri igjen. Ikke vanlig post. Det er IKKE særlig ålreit å pakke opp og finne 7 av 10 fisk døde for eksempel. Corydoras tåler svært dårlig slik transport iallefall, men det kan være forskjell på fisk. Noen tåler mer enn andre, men vanlig postgang er ikke snill behandling av fisken, synes jeg.
Ikke at denne tråden omhandler pakking i brusflasker, men den er likevel svært relevant angående "flytting" av fisk.

Etter min mening er det grenseløst naivt å tro at postsendinger på noen som helst måte skal være verre enn å kjøpe viltfanget fisk som kommer fra det store utland. Slike fisker synes til og med jeg litt synd på, for de har virkelig gjennomgått mye før vi får disse elsklingene i hus

Personlig sender jeg ikke fisker gjennom vanlig postgang, men benytter meg av Bedriftspakke - Ekspress dør til dør. Dette ikke fordi jeg tror det er spesielt skånsomt i forhold til vanlig postgang, men fordi tidsaspektet er viktig for meg. Jeg bruker oksygen, og heatpacks ved behov, men jeg liker likevel at fisken kommer hurtigst mulig frem.

Brusflasker er faktisk genialt å pakke i, men det gjelder spesielt reker, snegler og svært små fiskearter.
mona o
Det er IKKE særlig ålreit å pakke opp og finne 7 av 10 fisk døde for eksempel. Corydoras tåler svært dårlig...

Ikke helt umulig at de døde av egen utskillelse av stressgift, for coryer flest er meget hardføre. Det er et velkjent problem ved frakt av Corydoras, som kjent. Når jeg sender coryer bruker jeg aldri oksygen i posen, da luftsnappere ikke tåler det så godt. I tillegg stresser jeg dem veldig før jeg pakker dem i annet vann (råd fra Ian Fuller).
Plussmedlem
Det var da voldsomt Mona?

Jeg er da en av de dyreplagerene du nevner her...
Det har blitt sendt både cory og maller herfra, uten at det har vært noe problem. Og jeg har mottatt cory uten at det har vært noe problem...

Har du noengang tenkt på hvor lang tid frakten tar for vf-fisk fra f.eks Brasil, Columbia eller Venezuela? Og behandlingen de får? I såfall antar jeg at du av prinsipp aldri har eid en vf-cory eller malle eller for den saks skyld annen vf-fisk....

All flytting av fisk er vel ganske stressende. Tenk på hvordan det er med bil- Start, stopp, brems, sving, gi på, sving, brems, sving, gi på.... Tror vannet i posen flytter ganske mye på seg ja....

Hvis vi skal være helt ærlige med oss selv så er det vel ingen av oss som har fisk for fiskene sin skyld, vi har de for vår egen del?
Til tross for det prøver de fleste av oss å gjøre det som er best for de fiskene vi har, men vi har ikke alltid samme oppfatning av hva som er det beste. Men vi prøver hvertfall...
mona o
Nei, det er ikke bra, etter min mening. Det er på grensen til dyreplageri etter min mening, men [I]det[/I] er ikke spesielt populært å si. Folk insisterer på å bruke posten til å flytte fisk fra en adresse til en annen. Så lenge fisken ikke dauer av det, er det visst greit å utsette dem for den berg-og-dal-banen gjennom postgange

Dette var jo litt av ett innlegg.

Jeg tror faktisk jeg skal friske litt på hukommelsen din mona o. Her motsier du deg selv til di grader!

Jeg skal sitere deg fra et innlegg du hadde i NA for en del år siden, ang. forsendelse av fisk.

Sitat: Selvsagt går det. Fisk sendes jo fra andre verdensdeler og hit til våre breddegrader med fly for til slutt å havne i våre akvariebutikker i Norge. Sitat slutt.

Sitat: Skal man sende fisk fra tidelig høst og det neste halvår frem til neste sommer, skal man pakke dem med såkalte Heat Pack. Så sendes pakken med Postens "Ekspress over natten" garantert fremme neste dag. Sitat slutt.

Sitat: (Og dette er faktisk det morsomste) Jeg bestillte fisk fra Bergen, og fikk den levert kvart på 9 neste morgen på dørstokken. ALLE levde og hadde det bra. Sitat slutt.

Og dette var faktisk i 2006. Posten har siden den tid gjennomgått store "forandringer", ikke minst ved at det i dag er flere allternative transportruter (Bring) . Dette kom jo også tydelig frem i tråden som Janne linket til, her ble jo hele denne transport-problematikken diskutert inngående, og der var jo også du med å debaterte, men kanskje husker du ikke noe av dette heller....

Ting har gått frennover- også i Posten.

Synest innlegget til milo belyser "problematikken" på en direkte, jordnær og ærlig måte.

- Tore -

mona o
Hos vanlig post behandles pakkene på transportbånd maskinelt, og de kastes fra høyder flere meter rett ned i store sorterings-stålbur, proppet med andre pakker som slår inni hverandre med et smell for hver pakke som kommer susende ovenfra. Jeg har stått og sett at de mennene som henter dagens post på postkontoret, står flere meter unna post-lastebilen og hiver pakkene inn fra avstand...! Pakkene suser gjennom lufta og lander temmelig røft med et smell baki lasterommet! Sikkert noe fisken synes er veldig ok....

Selv vi som sender fiske-pakker i posten, er opptatt av fiskevelfærd. Så jeg tok i dag kontakt med Postens informasjonstjeneste, for å finne ut litt om postens rutiner.

Jeg tillot meg også å sende over, ovenforstående refferat for å få en kommentar. Funksjonæren mente (Noe lattermill), at dette utsagnet nok hørte bedre hjemme i en skrekkfortelling, enn Post-pakke-behandling anno 2013. Vedkommende var særlig imponert over pakker som kom susende gj. lufta, og landa bak i lasterommet med et smell.

Men for å være litt seriøs, dette skylder vi trådstarter, som kom med et oppriktig og greitt spørsmål. Det er helt lovlig å sende fiskepakker. Fiskene skal pakkes i vanntett emb. (Her er jo brusflaske ypperlig) det skal pakkes med absoberende materiale, ex. avispapir ol. som skal kunne suge opp eventuell lekasje. Som ytteremb. er isoporkasse godkjendt.

Så, da fortsetter vi å sende fisk i posten, uten å føle oss som dyremisshandlere.

- Tore -

Tore, du blir verre og verre.

Jeg har selv stått utenfor post-i-butikk og sett hvordan pakkene blir kastet flere meter gjennom lufta, fra bakken og opp i en postlastebil.
Hvilket individ du må ha snakket med hos posten aner ikke jeg, men det er ingen allviter, det er helt sikkert. Selvsagt innrømmer ikke posten at de behandler pakker sånn.
Ikke kom her og insinuer i slue vendinger at det ikke har skjedd!

Og jeg må si jeg får frysninger på ryggen av deg, når du sitter og siterer 6-7 ÅR gamle meninger jeg har hatt! Har du virkelig holdt på så lenge og forfølge meg? *GRØSS*
For i tilfelle du ikke du visste det; folk vokser, endrer mening, utvikler seg, blir mer erfaren, opplever ting, alt mulig rart som gjør at man endrer syn på en sak - og alt dette er normalt. Likevel sitter du som en ekkel stalker og bruker masse unødvendig tid på å snuse opp diverse av mine flere år gamle innlegg. Er ikke den slags ting ekkelt, så vet ikke jeg. Du har gjort det så mange ganger nå mot meg at hvis du ikke skjerper deg, begynner det snart å stinke "stalker" av deg. FINN DEG NOE ANNET Å GJØRE. Skriv dine egne selvstendige innlegg, uten å alltid dra inn mine innlegg og sitere hver bidige gang du deltar i en tråd.

Og bare for å ha det sagt, dere i tråden som har sittet og nærmest stavet noe for meg som om jeg var dum i huet og ikke hadde en anelse om hvor fiskene mine kommer fra....:
Selv om fisker er gjennom en lang og strabasiøs ferd fra f.eks. Sør-Amerika og hit (noe jeg selvsagt er fullstendig klar over!), så betyr ikke det at det er greit å la dem gjennomlide en lignende strabasiøs reise en gang til, for "jaja, siden det har skjedd før, da kan vi jo bare gjøre det en gang til".

Jeg mener det er feil å sende fisker gjennom den vanlige posten. Jeg har gjort det EN gang selv, en haug med ciklideyngel, og selv om alle overlevde turen til vestlandet, så var det en sånn påkjenning for meg å vite at jeg utsatte dem for det, at jeg aldri har gjort det siden. JEG orker ikke det.

Så, nei, jeg synes ikke postgang er en ok måte å sende levende vesener som fisk gjennom. Og den meningen står jeg for!
Jeg er klar over at uansett hva min usle mening er, kommer ikke til å hindre noen i å sende fisk i fremtiden, så jeg skjønner ikke egentlig hva enkelte blir så fornærmet for. Bare fortsett som alltid.
mona o
Jeg har selv stått utenfor post-i-butikk og sett hvordan pakkene blir kastet flere meter gjennom lufta, fra bakken og opp i en postlastebil.

På hvilken post-i-butikk har du sett dette da? Normalt legges pakkene i vogner som trilles ut, og blir løftet opp i postbilene med løftelem. De ansatte løfter ikke et gram mer enn nødvendig...

Plussmedlem
mona o
Selv om fisker er gjennom en lang og strabasiøs ferd fra f.eks. Sør-Amerika og hit (noe jeg selvsagt er fullstendig klar over!), så betyr ikke det at det er greit å la dem gjennomlide en lignende strabasiøs reise [I]en gang til,[/I] for "jaja, siden det har skjedd før, da kan vi jo bare gjøre det en gang til".

Men Mona....
Det er yngel det er snakk om her da, og de har ikke vært gjennom noen lang og farefull ferd fra fjerne strøk. For de så er det første gangen, derfor jeg tok sammenligningen. Snakker ikke om å sende de fra den ene til den andre...

Og hvis du virkelig har stått og sett folk håndtere pakker på den måten der, så burde du rapportere det inn. Med tanke på hva folk kjøper i nettbutikker av objektiver, kameraer, datautstyr, mobiler, all mulig dyr elektronikk som skal behandles pent så....
Er vi ikke egentlig alle enige at og flytte fisk fra akvarium til akvarium stresser fisken uansett om det er en halvmeter eller om det er 100mil?

Poenget er vel og prøve og finne den mest skånsomme måten og gjøre det på for og stresse individene minst mulig.

Hvordan pakker blir behandlet av 3.part, finnes det så store variasjoner på at jeg ikke helt klarer og føle meg komfortabel med og bruke dem.
Jeg jobber selv innen transport/transitt/lager yrket og har sett ganske så mye forskjellig.

Alt fra folk/transportører jeg hadde stolt på og frakte mitt eget nyfødte barn med, til folk/transportører jeg nesten ikke hadde turt frakte gråstein med.

For meg personlig så ville jeg ikke sendt fisk uten at det gikk fra hånd til hånd i egnet beholder/pose. Men som sagt det er MIN personlige samvittighet som setter dem grensene.

Snegler pakket i fuktig papir og godt polstret i sommerhalvåret har jeg ikke noe problemer med og sende via 3.part.
Plussmedlem
Jeg spurte moren min om dette her, jeg, da hun jobber/har jobbet i posten i mange år. Nå er det Post i Butikk hun har jobbet med, da, men hun vet jo naturligvis litt om sending av pakker generelt likevel.

Hun sa det at det var nok absolutt slik at pakkene blir kastet litt rundt, det er nok ikke snakk om særlig skånsom behandling av pakkene mange steder. Man kan jo bare tenke seg til det, at når pakkene kommer inn på disse ekstreme lagerne, så blir de vel gjerne kastet litt rundt fra sted til sted, og ikke minst fra lastebilen...!

Det finnes sikkert stor forskjell på måten man sender pakken på, for å si det på den måten. Vanlig brevpost og ekspress over natt er nok to forskjellige ting (uten at jeg vet det...), men jeg tror ikke man bør regne med noen veldig forsiktig behandling av det som skal transporteres uansett. Det skal gå fort, det blir nok ikke bæring av èn og èn pakke opp i lastebilen eller ned i et lager

Skal ikke blande meg noe særlig inn i denne tråden, men ved og skrive eller klistre på en lapp som sier "forsiktig/forsiktig glass" så vil også dette kunne være med og gjøre frakten tryggere. Hvis de som behandler posten bruker litt folkevett.
mona o
Og jeg må si jeg får frysninger på ryggen av deg, når du sitter og siterer 6-7 ÅR gamle meninger jeg har hatt! Har du virkelig holdt på så lenge og forfølge meg? *GRØSS* Likevel sitter du som en ekkel stalker og bruker masse unødvendig tid på å snuse opp diverse av mine flere år gamle innlegg. Er ikke den slags ting ekkelt, så vet ikke jeg. Du har gjort det så mange ganger nå mot meg at hvis du ikke skjerper deg, begynner det snart å stinke "stalker" av deg. FINN DEG NOE ANNET Å GJØRE.

Kunne faktisk ha lyst til å si som Kaptein Sabeltann. Nei dette var jo morsomt! Dette siste innlegget ditt mona o, har nok mer potensiale som underholdningsverdi enn fakta.

En forumsdebatant - med 22230 innlegg (+det som du rekker å skrive før jeg får ferdig dette innlegget) burde holde seg for god til å skrive slikt "vrøvel" samt å gå til direkte personanngrep på bakgrunn av innleggene du baserer dette på.

Skjønner ikke hvorfor du ikke kan holde deg til fakta? I mine innlegg i denne tråden, men også i andre tråder, har jeg kùn sitert dine egne bastante og udokkumenterte påstander, kommentert disse samt kommet med egne betraktninger. Jeg kommer heller ikke med noen ufine uttalelser, men konfronterer deg, med det du har skrevet.

At jeg skulle ha drevet med en "aktiv forfølgelse" i 6-7år, faller jo på egen urimlighet da jeg kun har vert på forumet en par tre år. (Totalt på disse åra har jeg hatt 216 innlegg). " Forfølgelsen" har bestått av noen tastetrykk på dataèn.

Skulle jeg driste meg til å kommentere dine utbrudd videre, (Og dette er synsing- og ingen påstand) ligner dette faretruende på en person som er kjørt mot "veggen" og som bruker anngrep som beste forsvar på å komme seg ut igjenn.

Og - til deg, UnderCover som sikkert føler deg litt "maktesløs" over at en brusflaske kan utarte seg på denne måten, vil jeg bare si at postforsendelse av fisk har lett for å "ta av". Håper likevel at noen kan benytte noen av disse Post - trådene til noe fornuftig.

Og så helt til slutt. Siden det er jeg som blir beskyldt for å være "en stinkende stalker", kan jeg ikke si at jeg føler meg særlig truffet, og er helt oppegående. jeg håper heller ikke at innleggene blir slettet av den grunn.
Jeg føler vel også at jeg nå har sagt mitt i denne debatten!

- Tore -

Hvis det pakkes fornuftig og forsvarlig så er det ikke problem å sende ungfisk av levendefødere og de fleste maller. Har man Corydoras som ikke skiller ut gift så ville jeg ikke hatt problemer med å sendt dem heller. Sender fisk som a-post brev eller ekspress over natten for at det skal komme frem dagen etterpå. Om Posten hadde behandlet pakker slik som det ofte kommer frem i slike tråder så hadde de ikke hatt Komplett.no som kunde lenge. Datakomponenter er enkelt pakket og tåler en støyt men ikke ø bli karet flere meter inn i en latebil. Det har heller ikke noe hensikt å klistre på "forsiktig - glass" osv, pakken går på de samme båndene og får den samme behandlingen, på post sorteringen her i Bergen kan jeg se inn og det er ikke flere meters fall på pakkene, fra bånd til bånd "faller" de gjerne hele 20cm på det meste.

Med en gang temperaturen er på plass så kommer jeg til å shippe ut fisk per post uten å ha dårlig samvittighet og erfaringen min så langt er at de lever aved ankomst så sant mottaker ikke er helt idiot og "glemmer" å hente den på posten samme dag den er ankommet. Sender man som rekommandert brev får man også sporingsnummer og da trenger man ikke vente på hentelapp en gang. Fortsatt billigere enn ekspress over natten og er fremme dagen etter.
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd Anita Aabakken
Reklame for plussmedlemskap