Nytt akvarium 600 liter

Planlegger å kjøpe nytt akvarium , da fiskene jeg har (Uaru Amphicanthoides og Heros Severum) krever større enn det jeg har i dag.

Har søkt litt på nett, og har funnet ett hos Aquamanias : http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=965

Spørsmålene jeg har omrking dette er som følger :
1. Finnes det rimeligere noen andre steder?
2. Hvor får man kjøpt billige heldekkende topper? Er ikke så nøye om det er t5 eller t8 rør i det.
3. Målene er 200x60x50 vil det si 2m langt 0.6m bredt og 0.5m høyt?

Håper på litt hjelp.

Mvh.
Jeg tviler egentlig på at du finner det noe billigere andre steder enn Aquamanias, han er veldig rimelig og har pressede priser.

Mål på akvarier oppgis alltid L X B X H, altså lengde, bredde, høyde. Så ja, du hadde riktig når du skrev hva som var hva

Heldekkende armaturer (for å forhindre fiskene i å hoppe ut?) pleier å koste litt. Her er det ikke om å gjøre å ha det billigste av det billige heller, mener jeg, da det tross alt ofte er slik at du får det du betaler for. Og skal du ha elektrisitet så nærme vann uten dekkglass i mellom, så bør det være en viss kvalitet på armaturet, synes jeg. Iallefall ville ikke jeg tatt sjansen på noe annet. Lysrørsfestene må ha IP 67 for at det skal være trygt uten dekkglass, hvis jeg ikke husker feil.
Jeg fant ikke noe større heldekkende armatur enn 150 x 50 hos Webzoo, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noen link til et sted du kan kjøpe det. Sjekket også i den tyske nettbutikken jeg pleier å bruke, men det største heldekkende armaturet jeg fant der, var 160 cm langt bare.

Vet ikke om det er vanlig å bruke heldekkende armaturer til større kar, egentlig? Det blir jo voldsomme greier å flytte på og løfte når man skal nedi karet, dersom det er heldekkende og 2 meter langt...? Kanskje det er derfor man ikke finner det i butikkene?

Kanskje du bør vurdere opphengslamper, altså en avlang lampe som henger fra vaier i taket over akvariet? Eksempel her. Finnes mange modeller og merker.
Tusen takk for svar
Jeg mener også at det er billig. Men tenkte bare å spørre, for å se om man fikk de enda billigere .
Har funne topp , men hvilken kvalitet det er på den, det tør jeg ikke si :

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=1080

Tenkte ikke på at man må jo evt ta den av når man skal støvsuge etc . Hadde det vært opp til meg, så hørtes ideen din om hengende lys over karet meget vakkert og fristende ut, men jeg tviler på at jeg får ta hull i taket for noe slikt av min fru. Var såvidt jeg fikk gjennom å kjøpe nytt akvarium og ha det på stua , selv om stua er 70kvm.

En annen ting jeg kom til å tenke på.. Hvordan trer man slanger til utvendige filter gjennom en slik armatur/heldekkende topp? Har hatt en 720 Wromac tidligere, der måtte jeg borre hull i toppen. Må man det på slike topper også?
De lystoppene der er helt ok, i alle fall i forhold til pris. Men ikke veldig pene i mine øyne. Takhengte armaturer er veldig pent, men koster en del. Skal en ha noe pent til ett 2 meter karr tror jeg egentlig løsningen ligger i HQI (2x 250w for en 720?), men da snakker en fort 6 - 10 000. Alternativt glemme de rimelige rammekarra og gå for Akvastabil Effectline som jo er både praktiske og pene.

Finnes over tank løsninger i forskjellige prisklasser. Men skjelden lengre enn 150... Skal ha en av disse til min 540 liter tenkte jeg :
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap