Starte på nytt - klor

Har et 400 liter som er tømt pga mye alger på BTN bakgrunn. Denne er satt opp med filtermasse bak bakgrunn og innvendig sirkelasjonspumpe. Nå har jeg plassert det ute for rengjøring. Må nok bruke klor for å få av alt.
Hva blir best?
Spraye på oppløsning og gni, for så å skylle eller fylle hele dritten med en klor-oppløsning å la det stå før skylling, skylling, skylling .... Og tørking...
Slik det står nå har jeg mulighet til å bruke masse vann og høytrykkspyler.
Jeg regner med at det er mye sporer, sneileegg og alger også i filtermassen. Er filtermassen da boss eller overlever den kloring?
Mulig jeg skal rive ut BTN Amazonas og sette inn noe "seinbakgrunn"..
Ingen som har måtte gjøre dette?
Skjønner ikke helt hvorfor du absolutt må bruke klor ? Det beste er en ren mekanisk rengjøring, altså at du bruker en stiv børste og skrubber bort alt belegg. Hvis du absolutt må bruke noe rengjøringsmidler, ville salmiakk være okay.

Nei, filtermedier bør ikke klores, etter min mening.
Jeg har prøvd å skrubbe før og det er ikke nok. Det sitter igjen i sprekker og kroker og kommer da tilbake.
Er selvfølgelig åpen for andre forslag også.
Inaktiv bruker
Du kan prøve med eddik, det tar det meste. Hadde samme problem som du har nå på et tidligere akvarium, og det ble bra etter en slik rengjøring. Uansett må filteret startes på nytt.
Ikke klor
bruk som sakt eddik el salmiakk.. IKKE KLOR eddik er veldig effektivt bruk ubrukt kjøkkensvamp. Varmt vann proffe Experter innforbi vindusvask bruker kun eddik og vann

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap