Malawi

Er en 180 liter for lite for Malawi kar?
Kan vel gå, kommer ann på målene på karet her her.
Jeg tror det...
Har prøvd med å ha Golden i 125 liter, Juwel Rio. Det var for liten plass når aggresjonen økte... Flyktende fisker kom ikke særlig langt av gårde.

Dernest hadde jeg en liten gruppe Golden i en 250 liter. Jeg tror mange mener at grensen går et sted ved 200 liter - og det mest avgjørende er lengden på akvariet. Er det for kort, så kommer ikke fiskene seg langt nok unna. Også med en lengde på 1 meter fikk jeg følelsen av at det var litt "boksering".

Hvorvidt en 180 liter er stor nok blir et slags teoretisk spørsmål inntil du ser hvordan det forløper når fiskene har blitt innført. Det er individuelle variasjoner, men en skikkelig hissigpropp vil neppe ha noen problemer med å ta livet av andre fisker i en 180 liter. ...

På butikker kan man få inntrykket av at Malawier har det helt greit i mindre akvarier. Dette er vel delvis et resultat av at disse akvariene er dypere enn man tror, og at man har fyllt de opp med fisker, slik at hannene ikke klarer å opprettholde reviret sitt. Det blir for mange andre hanner å vokte på. Dersom du skal ha et Malawiakvarium hjemme, så er det ofte slik at man har kun ett akvarium - i alle fall i starten. Har man flere kan man selvsagt flytte om på de hissige fiskene, men ikke om man bare har ett akvarium med egnet vann - og ikke andre fisker som Malawiene vil ta livet av. Selv om de er herbivore kan det tenkes at mbunas vil ha en "smakebit" av andre fisker. Eller i alle fall er de kapable til å jage disse....

Min erfaring er at når jeg fikk flyttet mine Golden over i et akvarium på 430 liter, da fikk jeg ordentlig glede av disse fiskene. Det er greit at de er kranglete og jager hverandre når de har tilstrekkelig plass å flykte til....

Aggresjon er en viktig faktor å ta hensyn til, og jeg tror du vil være mer fornøyd med å ha Malawi om du slipper å lure på om du er i grenseland når det gjelder størrelsen på akvariet...
Tanganyika?
Takker for utfyllende svar Jeg driver med tanken om å forandre oppsettet i min 180 liter juwel vision, skal se litt på Tanganyika. Har også en 260 liter vision, og skal kjøpe meg en 200 liter Lido, så mulighetene gjør meg litt ør, hehe. Etter diverse selskapskar med litt lett blanding av fisk, skal jeg nå forsøke å gjøre det ordentlig og gjennomtenkt denne gangen
Da har du noen muligheter åpne, skjønner jeg...
Som regel er det jo plassen det kommer an på. Jeg fikk kjøpt 430 literen brukt og har vært veldig fornøyd med det. Noen riper ja, men mye vann for prisen. Lurer på om jeg fikk den for et par tusen. Så kom det noen ytterligere investeringer til pumpe, filter, kolbe og lys.

I starten tenkte jeg å ha dette akvariet som et akvarium for andre fisker enn Malawi, men etterhvert følte jeg at det var Malawiene som trengte plassen mest.

Husk at det er lett å få algevekst i Malawiakvarier, pga stor fisketetthet (for å redusere aggresjon) og mangel på planter. Derfor er det spesielt gunstig om akvariet kan plasseres slik at det ikke får direkte sollys. Hos meg betyr dette at det er i kjellerstua jeg slipper omfattende algeproblemer....

Et annet moment med Malawiciklider er at de er så oppmerksomme på bevegelser i rommet. Jeg fikk litt følelsen av at fiskene fulgte med meg i enda større grad enn jeg fulgte med de, da jeg hadde akvariet i stua. Når jeg går ned trappen til kjellerstua kommer de svømmende mot meg og lurer på om det blir mat.... De tigger mao som hunder, og det er nesten slik at man kan få en følelse av i være iaktatt... (kanskje ikke alle føler det slik, men jeg fikk assosiasjoner til akvariet i Oppdrag Nemo)....
Ut i fra det jeg leser og blir fortalt er iallefall 180 literen for lite til Malawi ja, så da får jeg tenke nytt, men det er alltid en glede og veldig spennende og innrede nytt kar. Jeg synes planlegging og innredning av nytt kar er halve moroa
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Agnor
Reklame for plussmedlemskap