Hva i allverden er skapningen i akvariet mitt??

Æææsj... ser ut som en blanding av krabbe og kreps. Ser ikke tegn til liv, og ikke fått sjekket da jeg går med nyfødt baby på armen. Akvariet har blitt grovt forsømt siden hun kom, men alle fiskene ser heldigvis friske og raske ut. Men den dingsen i hjørnet får hårene på armene til å reise seg!!
Aner ikke, men det var drit kul!
Hadde vært veldig interessant med flere bilder. Sånn med første øyekast ser det ut som en edderkopp som sitter opp ned. Det hadde vært utrolig. Sjekket wikipedia og det er visst bare 1 art som lever permanent under vann.
Tviler på at det er en edderkopp.
Du kan eventuelt fått med deg noen krabbe-egg eller larver ved en eller annen anledning. Dersom du har forsømt akvaret en god stund, så kan denne skapningen fått utviklet seg i fred og ro, og blitt det den har blitt. Artig!

Har den 8 bein? Alle edderkopper har 8 bein.
Jeg må si meg enig med Jon Olav. Det ser ut som en edderkopp. Vet ikke hvor lyst du har til å studere den, men har den små øyne i selve kroppen, eller er det som ser ut som "krabbeøyne" faktisk øyne?
Krabber og edderkopper kan i noen tilfeller ligne på hverandre. Men edderkopper har øyne i kroppen og en bakdel (uten bein). Krabber har utstikkende øyner. Det som ser ut som krabbeøyner kan være en del av en edderkopps spiseorgan (ligner små bein).
Kan også se ut som den har noe huggtannlignende fremme.
Jeg tipper det er en eddekopp som har falt i vannet og druknet
Jeg har fisket den opp og den var død. Eller døde i det minste i opplukkingen. Så studerte den litt på avstand. 8 bein har den, og ser ut som øyne som stikker ut.. Jeg har ment edderkopp selv etter de siste bildene ble tatt, men flere som står fast ved krabbe.. Legger ved bilde

Akvariet har "bare" blitt forsømt i 4 uker. Fødte for 3 uker siden. Men er litt overbefisket oppi der så bør tas ukentlig. Datteren min er ikke helt enig
Ja, det ser ut som en liten krabbe. Den så kjempetøff ut! Skulle hatt et par av de i ett av rekekara, hehe Har du mulighet til å ta et bilde av dens underside?
Så morsom skapning når man vet det er en krabbe!

Tips for å holde levendefødere i live så lenge du er opptatt med 500 poengs oppdrett på denne tiden av året er å sette karet ut et sted det er begrenset med sol og ta av toppen. Da sørger himmelen for vannskift og insekter og alger for mat, bare fyll opp hvis det ikke regner. Og skift litt vann hvis det regner for mye fordi regnvann er litt bløtt for levendefødere. Kanskje lurt med noen flyteplanter også, så brukes det som lages av næring opp. Når høsten kommer er jo knøttet ditt litt større og ammetåka ikke fullt så tykk. Gratulerer forresten!

Våre danske venner bruker murerbaljer og alt annet som holder vann som sommerparadis for levendefødere uten annen tilsetning eller teknikk enn en startdose levende daphnier. Jeg hadde kjempesuksess med 85-liter på nordvendt terrasse i fjor sommer til sverddrageryngel, planter og reker, men bleiket ut og hadde varmekolbe og innkjørt filter. Vet ikke om Poecilia Scandinavias Facebookside vises for ikkemedlemmer, siden er full av inspirasjon og de iler fort til med svar...
Hvis det er en krabbe, så husk at de skifter skal. Da kan det være at du fremdeles har krabba i akvariet, men de gjemmer seg alltid rett etter de har skiftet skal.

Tar du ett bilde av undersiden av den, vil du fort se om det er en krabbe eller en edderkopp. Krabber har en hale som ligger klemt inn under dem.

Edderkopper har som det blir sagt tidligere, øyner i kroppen.
Hva mener du med at edderkopper har øyner i kroppen ? Øynene kan se litt ulike ut alt etter ha slags art de tilhører, og antallet varierer også..
Eddekopper har øyne i selve "topplokk". Altså på kroppen. Krabbens øyne står "på stilk", og ligger utenfor "topplokk".
Ikke alle krabber har synlige stilker, enkelte går i flukt med skallet. Men krabber of edderkopper har helt ulik kroppskonfigurasjon, så forskjellen er lett å se (edderkopper har 2 tydelige kropps-seksjoner, mens krabber har kun 1).
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap