300 l

Jeg har kjøpt et brukt 325 l akvarium. Mine spørsmål ang dette er:
Hvor kraftig filter må jeg ha?
Vurderer å siliconere det på nytt i tilfelle det trengs. Må jeg fjerne den gamle først
eller kan jeg bare ta ny silicon over den gamle?

Fisk ( Vurderer også malawi istedenfor det som jeg nevner her) : Elefant fisk,
4Diskus, 2Scalare, 5Praktbotia, 5pansermaller, 6ancistrius, 1Øreål/Panserål (hvis ikke akvariet er for lite)
Fikk med en 3d bakgrunn men den tenker jeg å droppe da den tar så mye plass.

Høres det greit ut med mitt valg av fisker?

Men det som jeg spør aller mest om er, hvor stort må filteret være?

Du har valgt flotte fisk, isolert sett, og de kan også gå i samme vannverdier. Men ikke alle passer sammen allikevel. Om du ser i fiskebasen, vil du finne at Discus krever meget god vannkvalitet, altså god filtrering (og store, hyppige vannbytter!), men ikke sterk strøm. Heller ikke scalarer kan ha sterk strøm, tvert imot. Det betyr at det kan være lurt å velge et filter med riktig stort filtervolum slik at du kan redusere vannstrømmen om nødvendig og allikevel ha god nok filtreringskapasitet.

En god regel er å kjøpe et filter som er beregnet for et kar som er dobbelt så stort som produsenten oppgir. I ditt tilfelle vil det si et utvendig filter beregnet for et min 650 liters kar. Du har satt mange og store fisk på ønskelisten og derfor ville jeg gått betydelig høyere opp i filterstørrelse.

Elefantfisk er svært følsom for endringer i vannverdier, og regelmessige vannbytter er en absolutt nødvendighet. Det er en vanskelig fisk å holde, og er absolutt ingen nybegynnerfisk. Den må holdes sammen med rolige fisker da den lett blir stresset, særlig under fóring.

Discus: God biologisk filtrering som sørger for null nitrit samtidig at filteret ikke skaper for sterk strøm i karet da dette er fisk som vil slite i strøm på grunn av den flate, høyreiste kroppsformen.
Hyppige vannbytter på rundt 20-30 % annenhver dag er nødvendig for å holde nitratnivået nede.
Discus er en fisk som ikke er spesielt rask i matfatet og krever derfor at andre fisker i akvariet ikke er for pågående. Store maller og andre store og grådige ciklider kan bli et problem i discus-karet

Scalarer er langsomme svømmere og bør ikke holdes i kar med for sterk vanngjennomstrømning, dette mistrives de med. Deres flate og høyreiste kroppsform gjør at de da må bruke mye tid og energi på å holde seg i rett posisjon i vannet, og de får aldri hvile ettersom de da blir tatt av strømmen om de slapper av.

Praktbotia er en god svømmer som har et høyt aktivitetsnivå. Kan lett stresse rolige fisk som f.eks. skalarer. Pga fiskens høye aktivitetsnivå bør den ha en god vanngjennomstrømning som den kan "trimme" imot. Dette er for å simulere fiskens naturlige livsvilkår i strømmende elvevann.
Praktbotia skiller seg ut fra de andre og passer ikke sammen med de andre du har valgt. Synd, for det er en svært morsom fisk. Jeg hadde en annen, mindre botiaart i 530 literen jeg hadde tidligere, og de var virkelig artige å se på.

Jeg ville også droppet øreålen ettersom du også vil ha pansermaller og ancistrus. Det blir for mye bunnfisk. Dessuten vil den neppe gå godt sammen med elefantfisken, tror jeg.

Alle fiskene vil kunne gå i en 325 liter, men når du velge mange arter som alle krever en slik størrelse, kan summen bli for mye for karet.

Hvis du skal silikonere om karet, må du fjerne all gammel innvendig silikon, både langs bunnen og sidene. Ny silikon fester ikke til gammel og derfor er grundig rengjøring nødvendig. Om du søker på resilikonering, vil du kunne finne et par tråder som viser detaljert hvordan du går fram. Det er ikke vanskelig, men krever nøyaktighet.

Lykke til. Husk at med de fiskene du vil ha, er det nødvendig med god innkjøring slik at du har god biologisk kapasitet fra start.

Wow!
Nydelig, Sigmund. Tusen takk for at du tok deg tid til alt dette. Imponert!!
Har hatt en 100 l i et halvt års tid så skal opp til 325 l nå
Men da lurer jeg nesten på om jeg skal gå for praktbotia og bygge fisk opp etter den.
Hmmmm.... tenke, tenke. Nei, en kan så visst ikke få i både pose og sekk. Så da har jeg et tredje problem, for Malawi er og et alternativ.. hjelpe meg. 1.Malawi, 2.Discus & Scalare eller 3.Praktbotia.
Malawi og scalare går ikke bra sammen mtp vannverdier. Malawi vil ha hardt vann (fra ca 10dH) og pH fra 7.2, mens scalaren vil ha blødt vann (0-8 dH) og pH fra 6-7.5.
Tilfeldig bekjentskap
© Øyvind Sandåker
Reklame for plussmedlemskap