Hadde samme problemet da jeg kjøpte nye lysrør, vanne ble grått nesten hvit til tider.
Stresset mye for å bli kvitt det, 70% vannbytter annen hverdag, 4 timer lystid, hurtigvoksende planter, tømmte akvariet , kokte røtter og dekorasjon men til ingen nytte, var bra i et par dager men så kom det tilbake.
Før jeg fant løsningen gikk det 2 uker uten vannbytte, vannet var da blitt grønt så kom fram til at det måtte være svevealger og ikke infusioer som jeg først trodde.
Du kan løse det relativt lett ved kjøp av et UV-filter, men det er dyrt.
Jeg hadde ikke penger til UV-filter så jeg testet meg fram til en annen løsning: Gulerotgress! Hurtigvoksende flyteplanter, blokkerer mye lys men lar fortsatt de komme nok lys igjennom til og holde liv i de fleste planter som ikke krever ekstremt mye lys.
De tar også opp en god del av næringen i vannet så algene blir utkonkurrert.
Etter at jeg fikk gulerotgress i akvariumet skiftet jeg 80% vann en gang og vannet holdt seg mer eller mindre klart i en uke, etter et par uker med 40% vannskifter 2 ganger i uken er vannet blitt krystallklart.
Hadde 4t lystid i døgnet når jeg skaffet meg gulerotgress, etter noen uker var lystiden 10t uten antydning til uklart vann.
Det kan også være andre ting som er galt, men siden jeg har slitt med uklart vann selv vett jeg hvor fryktelig frustrende det kan være så jeg ville bare dele det som funket hos meg.