Mark, orm i rekekar
Postet 30.08.13 kl 17:31
Det er nok en planarie. De er heslige som fy, men ikke farlige. De finnes nok i alle kar, men det er nok vanligere å se dem i rekekar, siden rekene sjelden spiser dem, og de finner mye mat i rekekar, siden rekene ikke er like kjappe å spise opp maten som fisk er.
Jeg har hatt en del av disse, og fikk bukt med dem ved å sette inn fisk som kunne spise dem, men det kan også være risikabelt for reker og små fisk.
Jeg har hatt en del av disse, og fikk bukt med dem ved å sette inn fisk som kunne spise dem, men det kan også være risikabelt for reker og små fisk.
Postet 30.08.13 kl 17:34
Postet 30.08.13 kl 17:35
Sjekk opp planaria-felle...
Postet 30.08.13 kl 17:37
Takk Organica og Lars, ser ut som planaria ja.
Har alt flyttet over filter guffe, 15 liter vann og alt av planter og ting + fisker, jegersnegle og ca 150 reker til nye akvariumet så jeg regner med at jeg har fått det over til nye karet også.
Har jo 3 kampfisk yngler som er ca halvstore, men er redd for at de små reke barna mine blir stående på menyen også. Så det er kanskje best å kjøre en no-planaria kur om den er fisk og reke-vennlig.
Har alt flyttet over filter guffe, 15 liter vann og alt av planter og ting + fisker, jegersnegle og ca 150 reker til nye akvariumet så jeg regner med at jeg har fått det over til nye karet også.
Har jo 3 kampfisk yngler som er ca halvstore, men er redd for at de små reke barna mine blir stående på menyen også. Så det er kanskje best å kjøre en no-planaria kur om den er fisk og reke-vennlig.
Postet 30.08.13 kl 17:57
Postet 30.08.13 kl 18:03
Endret: 30.08.13 kl 18:04
No-planaria ser iallfall rekevennlig ut, men vil google litt mer info om den for å være helt sikker. Regner med at jeg har hatt disse siden jeg hadde kampfisk yngler der.
Ellers får fiskene bare mat 1 gang om dagen og ikke mer enn hva dem kan spise opp, rekene får kun rekepellets annenhver dag så det burde ikke være flush med mat rester igjen.
Byttet også grusen i nye karet så kanskje se det ann først.
Ellers får fiskene bare mat 1 gang om dagen og ikke mer enn hva dem kan spise opp, rekene får kun rekepellets annenhver dag så det burde ikke være flush med mat rester igjen.
Byttet også grusen i nye karet så kanskje se det ann først.
Postet 30.08.13 kl 18:37
Postet 30.08.13 kl 19:45
Har ikke funnet noen i nye karet enda, men det vil jo ikke si at det ikke er noen der ettersom jeg har flyttet så mye over. Har bare 1 jegersnegle der, men av alt jeg har lest av info ang no-planaria så er det reke og fiske vennlig. Jeger'n kan jeg jo ta ut imens ettersom jeg ikke har funnet noe info om det.
Bør jeg evt kasta gamle grusen eller kan jeg kverke disse planariaene om jeg koker den?
Bør jeg evt kasta gamle grusen eller kan jeg kverke disse planariaene om jeg koker den?
Postet 30.08.13 kl 21:28
Postet 31.08.13 kl 18:04
Postet 31.08.13 kl 19:10
Postet 31.08.13 kl 19:18
Postet 31.08.13 kl 19:23