Fisker og høy lyd?
Postet 31.08.13 kl 22:14
Jeg tror de blir vant til det, akkurat som andre dyr. De hører lydene gang på gang uten at det skjer dem noe skummelt samtidig, og blir derfor "habituert", og skjønner at det ikke er farlig. Kan kanskje være plagsomt for fisk som bor i akvarium som befinner seg på diskotek eller rett ved siden av høyttalere hvis man spiller veldig høy musikk, blir jo mye vibrasjon. Tror fisk hører lavfrekvente lyder best, de kan kanskje bli plaget av bassen om den er veldig høy?
Mitt akvarium står midt i stua nær tv og stereo (de kan se på tv om de vil...). De ser ikke ut til å bli negativt stresset av det når tv'n er på, men kommer derimot frem til glasset for å få mat siden de tydeligvis skjønner at vi er i nærheten
Mitt akvarium står midt i stua nær tv og stereo (de kan se på tv om de vil...). De ser ikke ut til å bli negativt stresset av det når tv'n er på, men kommer derimot frem til glasset for å få mat siden de tydeligvis skjønner at vi er i nærheten
Postet 31.08.13 kl 23:52
Postet 01.09.13 kl 00:32
Postet 01.09.13 kl 11:52
Neida tror egentlig vi er ganske enige om at svært høy lyd (a la diskotek) kan være skadelig/stressende for fiskene, særlig høy/tung bass. Men lyden fra tv/surround-anlegg hjemme hos dere er vel neppe så høy at det er noe stort problem . Du ser sikkert om de blir stresset eller ikke. Tips: fore dem med noe de liker godt hver gang dere setter på lyden på tv, da begynner de snart å forbinde denne lyden med noe positivt.
Postet 01.09.13 kl 12:05
Endret: 01.09.13 kl 12:05
Postet 02.09.13 kl 16:08