Snart på flyttefot

Heisann,

Kjæresten min og jeg har i de siste to årene hatt ett 60 liter akvarium på studenthybelen som vi deler. Nå som studietiden unektelig er slutt for oss begge er vi derfor om kort tid på flyttefot. Vi vile derfor satt stor pris på om forumet kunne dele noen av sine erfaringer med oss rundt dette med akvarieflytting.

Akvariet er befolket (befisket) av 5 Tigerbarber, 4 purpurbarber og en fet liten Ancistrus. Disse har trivdes overraskende godt sammen de siste halvannet året og vi synes det ville være synd om harmonien skulle bli ødelagt.

Derfor tas erfaringer og tips imot med åpne armer.

Mvh.

Skal dere flytte langt?
Er nok ikke værre enn å pakke fiskene i poser, tappe ut vannet av karet og begynne å bære Bare passe på at fiskene ikke står for lenge ute i kald bil uten isoporkasse eller annen type isolasjon.
Det er også viktig å ta godt vare på filteret/pumpa. Legg denne i en bøtte med akvarievann sånn at den ikke tørker ut og de gode bakteriene dør.. Bruk også dette vannet når du skal fylle opp akvariet igjen
Jeg har flyttet med 2 akvarier, men heldigvis skulel jeg ikke langt. Jeg satte av en dag til å flytte akvariene, så slapp jeg å stresse.

Først fanget jeg alle fiskene og satte dem i store poser med godt med luft.

Så tappet jeg ned det grøvste av vannet untatt det jeg fikk plass til i en bøtte med lokk, og lot filteret kjøre der mens jeg jobbet. Lokket lot jeg være av helt til vi skulle transportere det. Har du ei kraftig pumpe så kan du holde vannet på rettsiden av bøtta med et solid lag gladpakk og litt gaffa, så får det kjøre lengst mulig. Et alternativ er å pakke filteret i solid pose, slik at det holder seg fuktig, ei 10 litersbøtte med vann og filter er fælt tung.

Alt av planter ble puttet i bæreposer og knytt forsiktig igjen, slik at de ikek skulle tørke ut.

Så ryker resten av vannet slik at brorparten av sanden kunne graves ut i akvariebøttene. Våt sand er drittungt, så jeg turte ikke transportere karet smekkfylt av sand.

Så er det bare å bære med seg alt når du er klar og sette det opp fort som svint. Sett opp akvariet bent og pent, la filteret surre i bøtta mens du gradvis fyller opp akvariet med sand og planter. Tilslutt kommer filter og vann fra bøtta + nytt vann. Ta den tiden du trenger, fiskene har det helt greit i posene, bedre enn i et akvarie under oppsetting. Med vannet fra filterbøtta og fiskeposene får du en åkei sjanse til å aklimatisere fiskene, men la gjerne alt det nye vannet kjøre noen timer før du begynner å aklimatisere fiskene, det er jo som et brutalt stort vannbytte.

Om du flytter så langt at bakteriekulturen garantert ikke overlever med filteret avslått så ville jeg sett om det var noen akvarister i det nye nabolaget og lånt litt filterguffe fra dem, det er mye mindre stress. Evt se på mulighetene for å kjøre og ta strøm fra sigarett-tennergreia, men det blir fort knøl tror jeg. Teoretisk sett er det mulig ihvertfall
Reiser du langt med fisk så kan du fortsatt godt ha dem i poser. Åpne posene noen ganger om dagen for å slippe inn frisk luft til dem, men ikek for dem, det gir mest forurensninger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap