Hva slags pumpe?

Jeg bare lurer på om noen har tips til hva slags pumpe jeg bør bruke til et akvarium på 325 liter?Har et på 112 liter nå,men skal starte opp et på 325 liter.Hva slags pumpe bør jeg da bruke,hvilket merke osv.Vil egentlig helst bruke innvendig pumpe istedet for utvendig da jeg har lest eksempler på at det har vært lekkasje.Og da blir jeg litt redd for å bruke utvendig,derfor tenkte jeg å satse på innvendig,men bør man ha to pumper og da?
Til en 325-liter ville jeg anbefale et velvoksent utvendig filter. Det blir for lite filtervolum med innvendig, etter min mening...selv om du bruker to.
Utvendige filter har egentlig lite problemer med lekkasjer, vil jeg påstå. MEN, dette gjelder bare hvis man tar vare på vedlikeholdet...særlig gjelder dette pakningene, som bør/må smøres og skiftes med jevne mellomrom.
Det har hendt med flere merker at produksjons-feil og -svakheter har gitt lekkasjer på nye filter. Men dette hører til sjeldenhetene og ryktes fort. Når det gjelder byggkvalitet syns jeg personlig Eheim er best, et Pro3 2080 hadde nok jeg valgt. Det er i overkant, men fint å ha litt å gå på.
Ønsker du innvendig filter skal du satse på juwel bioflow 6.0 eller 8.0. Fantastisk gode innvendige filter, de som sier annet har ikke prøvd dem. Har selv også utvendige pumper, gode de, men risiko for lekkasjer er jo der...sats på juwel, bestill fra aquaristikshop.com i Tyskland da får du ei 6.0 til rundt 1000-lappen med frakt og det hele. Verdt hver eneste krone.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap