Hvor ille er det egentlig å sende fisk?

Jeg er ikke direkte tvunget til å gjøre det for øyeblikket, kan strekke meg en mnd eller to, men jeg virkelig hater å måtte begynne med det. Så hvor ille er det egentlig?
Kommer helt an på hvordan man pakker, isolerer, holder varmen og ikke minst hvilke fisk og hvilken størrelse man sender. Pakking i helt rent vann og fylling av poser med ren oksygen er også et must da Posten ikke alltid klarer å opprettholde de optimale tidsfristene slne for fremleverkng - man må ligge inn en buffer for avvik. Mange som ønsker å få tilsendt fisk er selv helt ukritisk til dette og tror alt overlever turen. Å skrive "forsiktig" på esken hjelper heller ikke da Posten behandler all brevpost/Norgespakker likt på samlebåndet.

Jeg sender i hovedsak reker, l-maller og noen par arter corydoras og kun en art ciklider så langt. Optimalstørrelsen varierer fra art til art det samme gjelder også hva hver enkelt art takler av temp svingninger. Voksen fisk takler sending mye dårligere enn ungfisk er min erfaring, men om man tar seg råd til Ekspress over Natten så hjelper det mye på alle varianter. Sending på vinterstid er heller ikke optimalt.
Lars Jamne
Kommer helt an på hvordan man pakker, isolerer, holder varmen og ikke minst hvilke fisk og hvilken størrelse man sender. Pakking i helt rent vann og fylling av poser med ren oksygen er også et must da Posten ikke alltid klarer å opprettholde de optimale tidsfristene slne for fremleverkng - man må ligge inn en buffer for avvik. Mange som ønsker å få tilsendt fisk er selv helt ukritisk til dette og tror alt overlever turen. Å skrive "forsiktig" på esken hjelper heller ikke da Posten behandler all brevpost/Norgespakker likt på samlebåndet. Jeg sender i hovedsak reker, l-maller og noen par arter corydoras og kun en art ciklider så langt. Optimalstørrelsen varierer fra art til art det samme gjelder også hva hver enkelt art takler av temp svingninger. Voksen fisk takler sending mye dårligere enn ungfisk er min erfaring, men om man tar seg råd til Ekspress over Natten så hjelper det mye på alle varianter. Sending på vinterstid er heller ikke optimalt.

Jeg tenker i så tilfelle å sende ungfisk. Altså dem som er ca 3-4 mnd gammel. Men jeg virkelig hater det..... Men kan heller ikke beholde fiskene, for etter et visst punkt, selv med leverandører, så hoper det seg opp.....

De blir jo sendt til Norge, opprinnelig, så hvordan sende dem i "såkalt" like måter? Altså ikke hvordan, men det kan jo ikke være verre å sende dem til feks Ålesund, når de kommer til Norge fra feks Afrika?
Du kan ikke sammenligne transport av fisk til butikk med å sende fisk per Posten. Det er natt og dag mht behandling av pakkene, når butikkene får fisk så leveres de enten med fly til flyplass eller bil direkte til butikk, disse eskene blir ikke fraktet på lastebåndet til Posten.

Alder på fisken har heller lite med saken å gjøre, noen fisk må være et halvt år før de har riktig fysisk størrelse til å kunne sendes, andre er klar etter to mnd.

Uansett, det viktigste når man skal sende er at man isolerer skikkelig, bruker nok HeatPacks, ren oksygen, ikke forer fisken 1-2 dager før sending, få fisk per pose osv. Og selvsagt at man tar i betraktning at mottaker kan ha minusgrader hos seg selv om det er plussgrader hos avsender. Selv om pakkene er inni en bil under transport så sendes i brev/pakker med varmetransport selv om man skriver "må stå varmt" på esken.

På sommerhalvåret er de forskjellige langdistanse bussene i Norge et godt alternativ, men kun om sommeren da esken oppbevares i bagasjerommet hvor det blir kaldt om høsten og vinteren. Dette er en veldig skånsom form for transport sammen med båt som får langs kysten.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap