Akvarium uten beboere...

Har akkurat skaffet meg et 110 liters akvarium og har derfor flyttet alt av planter og fisk fra 60 literen over til dette.. Men jeg ønsker ikke å legge ned 60 literen i tilfelle det skulle bli noe yngel osv etterhvert. Hvordan kan jeg holde dette i gang på en enkel måte? Er det greit å bare la en plante eller 2 stå igjen, ha i litt mat i ny og ned og ta vannbytter som vanlig?

Hva gjør dere for å holde liv i de gode bakteriene uten fisk oppi...?
Hva med å ha en algeeter eller to gående der? De plager jo ikke yngel.
Litt mat, eller eventuelt litt Salmi, hver dag skulle gjøre susen.
Et par algeetere el.l er også en løsning. Har planer om å prøve meg på triops... Men det går en stund før disse kan flytte inn. Vil helst unngå å flytte for mye på fisk også. Så da tror jeg det bare blir litt foring hver dag inntil triopsene kan flytte inn.
Takk for svar
AudunN
Har akkurat skaffet meg et 110 liters akvarium og har derfor flyttet alt av planter og fisk fra 60 literen over til dette.. Men jeg ønsker ikke å legge ned 60 literen i tilfelle det skulle bli noe yngel osv etterhvert. Hvordan kan jeg holde dette i gang på en enkel måte? Er det greit å bare la en plante eller 2 stå igjen, ha i litt mat i ny og ned og ta vannbytter som vanlig? Hva gjør dere for å holde liv i de gode bakteriene uten fisk oppi...?

Hvordan har du gjort det med filtere da? Har du flyttet filteret fra 60 literen til 110 literen sammen med fiskene? Det er i så fall ikke noe sjakktrekk som regel, for da kan du nesten regne med at det er for lite kapasitet til å ta seg av et nesten dobbelt så stort literantall. Et filter har bare plass til en viss mengde filterbakterier, fordi det bare er plass til en viss mengde filtermateriale bakteriene kan bo på. Et bittelite filter til en 60 liter er ikke tilpasset å skulle ta seg av en 110 liter, stort sett. Iallefall ikke hvis du har innvendig filter.

Hvis du faktisk HAR flyttet filteret fra 60 literen, burde du sjekke vannet med en dråpetest for nitritt, så raskt som mulig.

PS! Du kan flytte filtermaterialet og sammen med noe NYTT filtermateriale i det forhåpentligvis større filteret til 110 litern, vil det om kort tid ha "smittet over" filterbakterier fra det gamle filtermaterialet og over på det nye, når de ligger i kontakt med hverandre i det nye filteret.

Så må du evt skaffe mer og nytt filtermateriale til 60 literen og kjøre inn det på nytt, dersom du skal fortsette og ha det i drift. Dvs du må vente noen uker med å sette inn fisk, ettersom det er å regne som nyetablert da.
Jeg brukte masse filterguffe fra 60 literen (juwel corall 60) da jeg starta opp 110 literen (Rekord 800 med original innvendig filterboks). Så pumpa står fortsatt og surrer og går i 60 literen
Aha, akkurat. Ja men husk da å teste ofte (daglig) for nitritt, de første par ukene. Det er ikke alltid man får med nok filterbakterier ved en sånn kickstart, og det kan fort blusse opp nitritt. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Men du har iallefall gitt filteret en best mulig start
Tror jeg har fått ganske gode rutiner på både testing av vann og vannbytter, så regner med at det går bra. Belastningen er heller ikke så hard da jeg foreløpig har kun 11 kardinaltetraer, 4 cory, 1 glassmalle og 1 liten ancistrus oppi der.. Kardinal og cory skal økes etterhvert når karet blir stabilt og skikkelig innkjørt

Skled litt ut dette nå.. hehe. Men da kan jeg altså bare ha i litt mat hver dag i 60 literen for å holde liv i basseluskene der..?
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap